וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיוט ביפן: משמעויות ומסקנות ראשונות

יוסי ביילין

13.3.2011 / 7:42

האסון הכבד ביפן, אשר מימדיו מתחוורים משעה לשעה, מעלה כמה מחשבות ראשוניות עוד לפני שתיערך בחינה מדוקדקת של ההתרחשות ועוד טרם נשאלו השאלות הבלתי נמנעות בדבר האפשרות להיערך טוב יותר למקרה כזה (שלא הפתיע בעצם התרחשותו אלא בעיתוי, בעוצמה, במימדי ההרס ובמיקום הגיאוגרפי).

ראשית, גם מי שנערך לאסון שכזה אינו יכול להיות ממוקד במאה אחוז, כיוון שאיש אינו יודע היכן בדיוק זה יקרה. לכן התוצאה היא, חרף המוכנות, מחיר אנושי גבוה. עם זאת, ברור שיפן ערוכה לרעידות אדמה טוב יותר ממדינות אחרות בעולם. לכן אלמלא אותה היערכות, בעיקר באופן הבנייה, עלול היה המחיר להיות גבוה עוד יותר.

שנית, כבר מאה שנים לערך, אך בעיקר בעשרות השנים האחרונות, מסוגל העולם לסייע במקרים כאלה. הדבר נובע בעיקר משימוש במטוסים ובאמצעי קשר מודרניים. יעילות הסיוע תלויה, במידה רבה, ביכולתה של המדינה הנפגעת לקלוט את המסייעים, לדעת מהם הצרכים ולסייע לנותני הסיוע. במקרה היפני סביר מאוד להניח שהמסתייעים יידעו כיצד למצות את הנכונות הבינלאומית ולמקדה לצרכים האמיתיים.

סכנת נפשות

הנקודה השלישית טמונה בכך שהעולם יזדרז לעזור ליפן, הן מתוך סולידריות המתגלית תמיד במקרים קשים שכאלה והן מתוך שיקול אינטרסנטי: גם אם ירדה יפן מגדולתה הכלכלית, היא עדיין אחת הכלכלות החשובות ביותר בעולם. פגיעה קשה בכלכלה היפנית היא פגיעה בעולם כולו. יש לעולם עניין גדול בכך שיפן לא תיפול, ובידיו למנוע זאת. הרס, עם כל הטרגדיה שבו, יוצר פוטנציאל של תנופה בשל הצורך החיוני בשיקום. אפשר היה לראות זאת בניו אורלינס בעקבות הוריקן קתרינה, ובמקרים רבים אחרים. יפן נחלשה ב-15 השנים האחרונות, לא הצליחה להשתלב כראוי בתהליך הגלובליזציה ונקלעה למאבקים פוליטיים פנימיים שהביאו לחילופי ממשלות תכופים מדי ולאי יכולת לתכנן לטווח בינוני. אתגר חדש, גם אם הוא נובע מאסון כבד, עשוי לעורר את האומה החרוצה הזו לשוב לרמת הפעילות הכלכלית שהיתה מורגלת בה.

הנקודה הרביעית שיש לחזור ולעסוק בה היא שהפיצוץ בכור הגרעיני שוב מוכיח כי כורי הכוח הגרעיניים הם סכנת נפשות. יפן בנתה 11 כורים כאלה כיוון שאין לה מקורות אנרגיה משלה, ומשום שלא רצתה להמשיך ברמת התלות שאפיינה אותה במשבר הגדול של שנות ה-70. אחת הסיבות העיקריות המועלות על ידי מתנגדיהם של כורי הכוח היא אובדן שליטה על הכור בעת רעידת אדמה. עד כה התשובה היתה שניתן לבנות כורים "בטוחים". היום מתברר כי אין ביטחון כזה. המתרחש ביפן צריך לשכנע את מי שלא השתכנעו עד כה כי השימוש בכורים לאנרגיה הוא סיכון שאין ליטול אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully