וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בהתנחלויות: "צה"ל מנסה להאשים את הש"ג"

13.3.2011 / 7:35

גורמים בהתנחלויות זעמו על התבטאות בכירים בצה"ל שהעבירו ביקורת על תפקוד מוקד הביטחון של איתמר לפני הפיגוע שבוצע בהתנחלות. "הצבא מנסה לכסת"ח"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

הפיגוע הקשה באיתמר חשף משבר קשה בין צה"ל לבין אנשי ההתנחלויות, כאשר רבים זעמו על דברי בכירים בצה"ל שטענו כי מוקד הביטחון של איתמר לא העביר לידיעת הצבא את ההתרעה שהתקבלה עם הנגיעה בגדר ההיקפית על ידי המפגעים. "האמירות של צה"ל, לפיהן מנגנון הביטחון של איתמר לא העביר את ההתרעה שהתקבלה היא ניסיון להאשים את הש"ג בכשלים של הצבא", אמר הלילה (ראשון) גורם ביטחוני אזרחי ביהודה ושומרון. "טוענים שמנגנון הביטחון לא פעל כראוי, אבל בפועל אין חיה כזאת. הביטחון ביישובים מופעל אומנם על ידי אזרחים, אבל הוא נמצא תחת אחריות ישירה של הצבא ואם המנגנון לא עבד אז משמעות הדבר שהבעיה היא בצבא. מדובר במנגנון בלי שיניים ובלי הכשרה מתאימה, אז לצבא קל מאוד לומר כי הם לא פעלו כמו שצריך".

מעבר לכך, טענו המתנחלים, ההתרעה שהתקבלה על נגיעה בגדר הינה דבר שבשגרה, ובכל מקרה צה"ל לא העניק הכשרה מתאימה לאבטחה האזרחית. "מדי יום המאבטחים מוקפצים בין שבע לשלושים פעמים בגלל התקבלות התרעה על נגיעה. בדרך כלל מדובר בשיחים או בחיות, אבל למאבטחים אין את יכולת החקירה לדעת האם מדובר באירוע אמת או בהתרעת שווא. כל ניסיון להטיל את האשמה על הפיגוע הקשה על מערך האבטחה הוא בריחה של הצבא מהאחריות הברורה שלו להגנה על היישובים".

"שלא יספרו לנו שהפיגוע היה בגלל אירועי 'תג מחיר'"

אולם הוויכוח על האחריות לאירוע הוא רק תסמין אחד בהרעה המשמעותית ביחסים שבין הצבא לאנשי ההתנחלויות. הדעה הרווחת כיום, בעיקר לאחר הפיגוע, היא שצה"ל משקיע יותר משאבים כנגד התגוננות מפעולות "תג מחיר" מאשר בהגנה על היישובים.

"מישהו כאן התבלבל", אומר גורם בהתיישבות, "משקיעים כוחות אדירים בלנסות לאתר ילד מיצהר שזורק אבנים, כי אומרים שאפשר לסמוך על הפלסטינים, אבל בזמן שהם שומרים על הערבים, הערבים טובחים בילדים שלנו שצה"ל צריך לשמור עליהם. ושלא יספרו לנו סיפורים שהפיגוע היה בגלל אירועי תג מחיר. הפיגוע הזה היה בגלל שבאיתמר גרים יהודים ולא בגלל שום תירוץ אחר. הצבא מנסה לכסת"ח את עצמו, אז נוח לו להאשים את המתנחלים".

גורם אחר בהתיישבות אמר כי "גם אם מקפיצים צבא לאירוע, הוא מגיע בדרך כלל אחרי 40 דקות. כשמפקד האוגדה אומר שאין איום ביטחוני ושיש שקט, זה מחלחל למטה. מורידים סדרי כוחות, אז הכוחות כבר מתחילים לזלזל. לצערנו את תוצאות המדיניות הזו ראינו באיתמר".

קצין הביטחון של המועצה האזורית שומרון, יוני ישראלי, התייחס אף הוא לנושא ואמר כי "האחריות הבלעדית על ביטחון התושבים באיתמר היא של צה"ל ומשרד הביטחון. משיקולים תקציביים שוכר משרד הביטחון חברת אבטחה פרטית שנותנת מענה לאירועים ביישוב. המאבטחים הללו אינם גרים באיתמר, אינם קשורים להנהגת היישוב וכפופים ומפוקחים ישירות למשרד הביטחון וצה"ל".

ישראלי התייחס לערב הפיגוע ואמר, כי "במקרה האירוע התקבלה אינדיקציה לנגיעה בגדר. נציג החברה האזרחית שישב בחמ"ל עדכן את הסייר שהגיע למקום מבלי לדווח לצבא ולהעביר את ההרתעה לגורמי הביטחון הנוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully