וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה נערכת ל"יום זעם" – המשקיעים בעולם עצבניים

ניר יהב וחן הלפרין

11.3.2011 / 3:02

רבבות סעודים אישרו השתתפות בהפגנות נגד השלטון בריאד בפייסבוק, אך לא בטוח שייצאו לרחוב ברגע האמת. עם שליש מתפוקת הנפט העולמית, כל התפתחות בממלכה תורגש בשווקים

האם גל התמורה השוטף את העולם הערבי מגיע לערב הסעודית? עשרות אלפי אזרחים סעודים אמנם הצטרפו לדף הפייסבוק של האופוזיציה, הקורא לקיים היום (שישי) "יום זעם" בקריאה להתפטרות השלטון ולכינון רפורמות דמוקרטיות, אך קשה מאוד לומר כמה תושבים ייענו בפועל לקריאה. רבים עדיין מתלבטים אם להגיע למוקדי ההפגנות המתוכננות בלב הערים הגדולות, בין אם מחשש שייעצרו, ובין אם מתוך חוסר אמונה שמחאתם תצליח. אתמול נפצעו שני מפגינים ושוטר במהלך עימותים בין מתנגדי המשטר לכוחות הביטחון.

מאחורי "יום הזעם" עומדת קואליציה של ארגונים ליברליים, פעילי זכויות אדם, איסלמים מתונים ובני המיעוט השיעי. חברי הקואליציה קוראים לכונן רפורמות פוליטיות במדינה, שלטענת שליטיה אינה זקוקה כלל למפלגות, בהיותה מדינת הלכה מוסלמית. "אני לא כל כך בטוח מה יקרה ביום שישי, זה כמו ניסוי", אמר היום לסוכנות רויטרס מוחמד אל-קטני, יו"ר האגודה לזכויות אזרחיות ופוליטיות במדינה. בנקאי העובד בבירה ריאד סיפר כי כל עמיתיו הזמינו טיסות, "כדי לא להיות בריאד ביום שישי".

המחאה כבר הרימה מעט את ראשה בשבועות האחרונים, במהלכם נערכו ברחבי הממלכה כמה הפגנות לא גדולות, שקראו לכונן רפורמות חוקתיות ולשחרר אסירים ועצירים שיעים. ההפגנות המשמעותיות ביותר התקיימו במזרח המדינה, בעיקר בעיר קטיף, שם קראו מאות שיעים לשחרר את השייח' תאופיק אל-עמר, שנעצר לאחר שדרש לשנות את שיטת השלטון במדינה למלוכה חוקתית. בסופו של דבר שוחרר השייח', אך מנגד, נעצרו עשרות ממשתתפי ההפגנות.

הפגנה של שיעים נגד שלטונות ערב הסעודית בעיר קטיף, 9 במרץ 2011. AP
מפגינים שיעים בעיר קטיף, השבוע/AP

ככל הנראה מחשש להתפשטות המחאה, הכריז המלך עבדאללה באחרונה על שורה של הקלות כלכליות, הכוללות בין היתר מחיקת חובות, הטבות בהענקת משכנתאות וסיוע במציאת עבודה. כמו כן, נקט המלך בצעד מפייס נוסף, כשהורה לשחרר עצירים שיעים מהכלא. אולם במקביל, חזרו והבהירו השלטונות כי הם אוסרים על קיומן של הפגנות. שר החוץ, סעוד אל-פייסל, אף הודיע כי השלטונות לא יישבו בחיבוק ידיים לנוכח הפגנות, והזהיר כי כל אצבע שתופנה כלפי הממלכה - "תיגדע".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

החשש: מחיר חבית נפט יזנק ל-200 דולר

יותר מכל התפתחות בכל מדינה ערבית, עוקב העולם בדאגה אחר כל שבריר אינפורמציה המגיע מערב הסעודית, והסיבה ברורה – נפט. המשקיעים מביטים בחשש אל ההתפתחויות במדינה, המחזיקה ומפיקה את כמות הנפט הגדולה באזור - כ-9.71 מיליון חביות נפט ביום, המהוות כשליש מהתפוקה של ארגון יצואניות הנפט, אופ"ק.

החשש העיקרי בקרב המשקיעים הוא שאם יחלו הפגנות בסביבת מאגרי הנפט במדינה, יזנק מחיר הנפט, זינוק גבוה לאין שיעור מזה שהורגש עם תחילת המהומות בלוב - שחקנית קטנה בהרבה בשוק הנפט (פחות מ-2% מהתפוקה העולמית), שבכל זאת הביאה לעלייה של יותר מ-10% במחירה של חבית.

לפי הימורי המשקיעים, אם "יום הזעם" הסעודי אכן יתפתח למהומות ברחובות המדינה, יעלה מחיר הנפט לסביבות ה-200 דולר לחבית. התוצאה תהיה עליית מחירים משמעותית בכלל המוצרים המשתמשים בנפט, ובראשם מחירי הדלק בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully