וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,000 ישראלים מתים מדי שנה ממחלות כליה

אריאל נוי

10.3.2011 / 11:51

נתונים שמתפרסמים לציון "יום הכליה העולמי" מציגים נתונים מדאיגים. דו"ח שעוסק בנושא מגלה כי בישראל חלה בחמש השנים האחרונות עלייה של 50% במספר הממתינים להשתלת כליה

לרגל "יום הכליה העולמי" פרסמה היום (חמישי) העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות דו"ח ובו נתונים מדאיגים. מהדו"ח עולה כי בחמש השנים האחרונות חלה בישראל עלייה של 50% במספר החולים הממתינים להשתלת כליה, לצד עלייה של 100% במספר החולים הנפטרים בזמן ההמתנה לתרומת כליה. מספר חולי הדיאליזה בישראל, על פי הדו"ח, עומד על כ-5,500 חולים לשנת 2010. עוד עולה כי כ-1,000 חולים מתים מדי שנה כתוצאה ממחלות כליה כרוניות, שהפכו להיות הגורם החמישי לתמותה בישראל.

כמו כן, מהנתונים עולה כי אחד מכל עשרה אנשים נפגע במהלך חייו ממחלת כליה. "אחוז ניכר מהחולים מאובחנים רק בשלב הסופי של מחלתם, בו הם נזקקים כבר לטיפול כלייתי חלופי מציל חיים באמצעות דיאליזה או השתלת כליה. ברוב המקרים החולים סובלים גם ממחלות רקע נלוות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב", הסבירה ד"ר נעה ברר-ינאי, מנהלת המכון הנפרולוגי במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. לדבריה, "על פי נתוני משרד הבריאות, בעשור האחרון נרשם גידול מתמשך של כ-75% במספר החולים הזקוקים לטיפול כלייתי חלופי, דיאליזה או השתלת כליה, וכיום הוא עומד על כ- 5,500 חולים. מספר הממתינים להשתלת כליה בסוף 2010 עמד על 733 חולים".

לפי הדו"ח, בניגוד לעלייה במספר הממתינים להשתלת כליה, קיימת ירידה של 25% במספר תרומות הכליה מנפטרים. האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ממליץ לבני 60 ומעלה, וכן לקרובי משפחה של חולי כליות כרונים או לסובלים ממחלות סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, להיבדק אחת לשנה כדי לשלול ירידה בתפקוד הכלייתי.

"אבחון מוקדם והתערבות טיפולית יכולים להאט ולעיתים אף למנוע את הידרדרות המחלה. העלייה המתמשכת במספר החולים נובעת בעיקר מהזדקנות האוכלוסייה", אמרה ד"ר ברר-ינאי. "בנוסף משפיעה גם העלייה בשכיחות מחלות הסוכרת, יתר לחץ דם ומחלת לב המהוות גורמי סיכון מובהקים להתפתחות מחלת כליה כרונית. המחלה היא שכיחה ומסוכנת, אך מאידך ניתנת לאבחון בקלות על ידי בדיקות דם ושתן פשוטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully