וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צווי הרחקה נגד גברים אלימים לא מגיעים למשטרה"

8.3.2011 / 12:28

בדיון בכנסת נחשף שבתי המשפט אינם מדווחים למשטרה בצורה סדירה על הוצאת צווי הרחקה נגד בעלים אלימים ועל הוראה לפסול את נשקם. במשטרה מאשימים: הנתונים נשלחים בפקס והולכים לאיבוד

בתי המשפט בישראל אינם מדווחים בצורה מסודרת למשטרה על הוצאת צווי הרחקה לגברים אלימים מבתיהם, ואינם מיידעים אותה כי עליה לפסול את רישיון החזקת הנשק שלהם. כך עולה מדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדת הכנסת לביקורת המדינה לרגל יום האישה הבינלאומי.

בדיון נחשף כי בפועל, המשטרה מיודעת בדבר הוצאת צווי הרחקה רק במקרים שבהם נשים מתלוננות על הפרתם, וכי למרות שביקשה שוב ושוב כי דיווחים אלה יועברו אליה בצורה ממוחשבות - בתי המשפט ממשיכים לשלוח אותם בפקס. הודעות אלה מגיעות לעתים למחלקות הלא נכונות, ומונעות טיפול יעיל בצווי ההרחקה. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יואל חסון (קדימה), אמר בדיון כי "ללא אכיפה יעילה, אין לצו ההרחקה שום ערך". הוא דרש כי בתוך שבועיים יוסדר הנוהל עם המשטרה ומול בתי המשפט.

בתגובה לנתונים, שחשפה עו"ד מאירה בסוק מהלשכה המשפטית של נעמ"ת, אמרה מימי אמסילי, מנהלת תחום אזרחי ומשפחה בהנהלת בתי המשפט, כי "בתי המשפט ביצעו שינויים בנוהל". לדבריה, המזכירויות המשפטיות מחויבות כיום להעביר את הצווים לתחנות המשטרה - ואת הוראת האיסור להחזקת נשק לידי צה"ל ומשרד הפנים. "אנחנו שולחים בפקס ומוודאים טלפונית שהפקס הגיע".

הצווים נשלחים בפקס - ונעלמים

תת-ניצב ורדה שחם, ראש חטיבת חקירות במשטרה, אמרה מצדה כי "לא פעם פקסים שנשלחים למשטרה מגיעים למחלקה הלא-רלוונטית. אנחנו דורשים שהדיווחים יגיעו כקובץ ממוחשב". עם זאת, הודתה שחם כי "גם כיום, טרם מודעים במשטרה לעובדה שעצם הגשת התלונה היא כבר שיאו של תהליך אלימות כלפי האישה, עד שזו אזרה אומץ להגיש תלונה. יש אלימות במשפחה בכל המגזרים, ובמקרים רבים המתלוננת חוזרת בה". לדבריה, מתוך כ-3,700 צווי הרחקה שהוצאו בשנת 2010, נחקרו באותה שנה 750 מקרים של הפרת הצו ע"י הגבר האלים, ובכמחצית מהמקרים גם הוגשו כתבי אישום.

יעקב עמית, מנהל האגף לרישוי כלי ירייה במשרד הפנים, ציין כי "כבר שנים מבקשים באגף מבתי המשפט לדווח על שלילת נשק מבעל-אלים בקובץ ממוחשב - אך עדיין אלו נשלחות בפקס". לדבריו, בניגוד לנדרש ולקבוע בחוק, לא תמיד בית המשפט פונה מפורשות לשלול את הנשק מגבר שהוצא נגדו צו הרחקה מביתו. "אנחנו 'מגדילים ראש' ושוללים ממנו את הנשק", הוסיף.

יו"ר הוועדה ח"כ חסון סיכם את הדיון, ואמר כי "רק בשבועות האחרונים נחשפנו למקרי אלימות ולאזלת ידן של הרשויות למרות נורות האזהרה. לפחות במקרה רצח אחד הרוצח היה גבר אלים שהפר צו הרחקה. בדרך כלל אלימות במשפחה היא דבר שניתן לצפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully