וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על עבודה סוציאלית ונשים

אמונה אלון

8.3.2011 / 7:05

האם שכר העובדים הסוציאליים הוא בלתי סביר בעליל מפני שרוב העובדים הסוציאליים הם נשים? או שמא השכר הבלתי סביר בעליל הוא הסיבה שבגללה גברים אינם בוחרים לעסוק במקצוע הזה?

כך או כך, הרושם הוא שיש קשר ברור בין הגדרת מקצוע העבודה הסוציאלית כמקצוע "נשי" לבין היחס המחפיר של החברה כלפי העוסקים בו. גברים מתוגמלים בעולם הזה יותר מנשים, ואם צריך להוכיח את העובדה הידועה הזאת, יוכיחו אותה הנתונים המתפרסמים היום, כמו בכל שנה ביום האישה הבינלאומי, על מצב הנשים בישראל לעומת מצב הגברים. ואין זה סוד שגברים מתוגמלים יותר, מפני שהחברה מעריכה אותם יותר.

מי זאת "החברה", שמעריכה את הגברים יותר מאשר את הנשים? בעבר היתה "החברה" גוף שתרבותו ודעותיו עוצבו על ידי הגברים עצמם. נשים כמעט לא באו לידי ביטוי אותנטי, לא בגוף הזה ולא בספרות שתיעדה אותו. זה מתחיל בתנ"ך, שהיחס שלו כלפי נשים נובע, בעיקרו, מן העובדה הפשוטה שהוא נכתב בידי גברים, וזה ממשיך בכל החוכמות והמדעים שצמחו מאז, בכל הממשלות ובכל משרדי האוצר ומכוני המחקר המדעי ורשתות עיצוב האופנה וההתנהגות והחיים.

גברים עדיין מעצבי הקהל

הבעיה היא שגם היום, 118 שנה אחרי שהוענקה לנשים זכות הצבעה בבחירות בניו זילנד, ובעקבותיה - לאט לאט - גם במדינות אחרות בעולם, גברים הם עדיין מעצבי דעת הקהל בכל התחומים. נשים כבר יכולות להחליט ולבחור, אבל בדרך כלל הן מחליטות לבחור במה שהגברים קובעים כנכון. הן הרבה יותר עצמאיות מאשר בעבר, הרבה יותר חזקות ומסוגלות להתבטא, אבל את חלקם הגדול של צעדיהן העצמאיים והחזקים רבות מהן עדיין עושות - ואני מתנצלת על הדוגמה הנמוכה - בנעליים בעלות עקבים גבוהים ודקיקים. זה אולי לא ממש נוח, וזה בוודאי הורס את הגב, אבל גברים קבעו שזה "נשי" ו"מפתה" (אותם). וזאת רק דוגמה קטנה, כמובן, אבל יש משהו סמלי בעובדה שאופנת נעלי העקב הדק התחילה אי שם לפני שנשים קיבלו את זכות הבחירה הדמוקרטית, והיא עדיין כאן.

בתי, סטודנטית לעבודה סוציאלית, בחרה במקצוע הזה דווקא בגלל הגמול המובטח בו. בעיניים של גבר טיפוסי "גמול" זה בעיקר כסף, ואכן בכיתה שלה באוניברסיטה יש גברים מעטים בלבד. בתי, לעומת זאת, הלכה לשם בשביל "גמול" מסוג אחר לגמרי. גם היא וחברותיה רוצות כמובן להתפרנס, אבל הן בחרו בעבודה הסוציאלית מפני שהיא ערכית בעיניהן, ומפני שהיא תביא להן סיפוק נפשי. בעיניים גבריות טיפוסיות, טיפול בחלשים הוא בלתי חשוב, ולכן בלתי רווחי, ולכן עוד יותר בלתי חשוב. נשים בוחרות לעסוק בו מפני שיש להן עיניים נשיות.

שביתת העובדים הסוציאליים היא על כן לא רק מוצדקת, אלא אף הכרחית. גובה התוספת, שעליו מתמקחים עכשיו השובתים והאוצר, אינו רק גובה התוספת למשכורת - המחפירה כשלעצמה - אלא גם גובה התוספת לזכותן של נשים, באשר הן, להחליט מה חשוב בעולם הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully