וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק אחרי שנתיים: בג"ץ הסביר מדוע לא פסל את בל"ד

גלעד גרוסמן

7.3.2011 / 21:12

בחודש ינואר 2009 איפשרו שופטי ביהמ"ש העליון לרשימות בל"ד ורע"מ-תע"ל להתמודד לכנסת ה-18. היום, למעלה משנתיים אחרי קבלת ההחלטה, פרסמו השופטים את הנימוקים להחלטה

בחודש ינואר 2009 קיבלו שופטי בית המשפט העליון את הערעור שהגישו רשימת רע"מ-תע"ל ובל"ד נגד החלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-18, וקבעו שהרשימות יכולות להשתתף בבחירות. הערב (שני) יותר משנתיים לאחר מכן, פרסמו השופטים את הנימוקים להחלטה.

ועדת הבחירות החליטה לפסול את הרשימות, בעקבות בקשות פסילה שהגישו בין השאר ישראל ביתנו וח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), וזאת בטענה כי הן שוללות את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ותומכות במאבקם של ארגוני טרור נגד ישראל. המפלגות עתרו לעליון נגד ההחלטה, שקיים דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים, אולם בשל הזמן הקצר פורסמה ההחלטה מבלי שפורסמו הנימוקים.

היום כאמור פורסמה ההחלטה המלאה. נשיאת בית המשפט, השופטת דורית ביניש, מתחה ביקורת על הדיון שנערך בוועדת הבחירות, וקבעה כי "הדיון שהתקיים בוועדה לקה בכך שלא הייתה בו התמודדות ראויה עם מלוא מורכבותה של הסוגיה, לא נתקיים דיון מעמיק בראיות שהוצגו ולא נבחנו אמות המידה כפי שגובשו בפסיקתו של בית משפט זה". ביניש הוסיפה כי ההתבטאויות והעמדות של נציגי בל"ד מצביעים על "קרבה מטרידה ומדאיגה לרעיון של שלילת מדינת ישראל כמדינה יהודית". אולם, היא נתנה משקל רב להסברים של חברי בל"ד, וקבעה כי "מסת הראיות" שהוצגה בפני השופטים לא הספיקה כדי "לחצות הגבול החד המשמעי הנדרש לצורך הוכחת עילת הפסילה".

היא הוסיפה שהשופטים הוטרדו מהראיות לתמיכת בל"ד בארגוני טרור, ובמיוחד מהעובדה שנציגי בל"ד אינם מנותקים לחלוטין מקשר עם ארגון "החזית העממית", ואף השתתפו בכנס של הארגון וביקשו לערוך עצרת זכרון לזכרו של מנהיג הארגון ג'ורג' חבש. "מזאת ניתן אף להסיק לכאורה כי חלק מנציגי המפלגה מביעים תמיכה מסוימת - ולו עקיפה - בארגון", נכתב בפסק הדין. עם זאת, הם קבעו שאין בכך די בכדי לפסול את המפלגה. מנגד, השופט אדמונד לוי כתב בדעת מיעוט כי עמדותיה של בל"ד מבקשות "לערער מיסודו את רעיון היותה של ישראל, לא רק מדינה דמוקרטית כי אם גם מדינה יהודית. תוצאתו המעשית, להשקפתי, של חזון זה – שלמימושו פועלת המערערת והוא הבסיס לעשייתה הפרלמנטרית והחוץ-פרלמנטרית, היא אובדן הגדרתו הלאומית של העם היהודי במסגרת מדינית, והיטמעותו במה שמוצג, לכאורה, כאגד של נרטיבים לאומיים רבים ומגוונים, אך למעשה אינו אלא מסווה לכינונה של מדינת לאום ערבית בכל שטחה של ארץ-ישראל". הערעור של רע"מ-תע"ל התקבל פה אחד.

ח"כ מיכאל בן ארי, שיוצג על ידי עו"ד יצחק בם אמר הערב כי "היום מסתבר שאת הכרטיס למרמרה ותקיפת חיילי השייטת קיבלה חנין זועבי מביניש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully