וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוב: ירי בטריפולי, דיווחים סותרים על כיבוש ערים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

6.3.2011 / 10:44

הטלוויזיה הלובית דיווחה כי הצבא השתלט על ערי החוף זאוויה, מיסרתה וטוברוק, וכעת הכוחות בדרך למעוז המורדים בנגזי. תושב מיסרתה: "העיר עדיין בידי המורדים, אין כאן בכלל לחימה"

כוחותיו של שליט לוב, מועמר קדאפי, הצליחו להשתלט מחדש על ערי החוף זאוויה שממערב לטריפולי ומיסרתה שממזרח לה, וגם את טוברוק שבמזרח המדינה וראס לנוף שבמרכז - כך נטען הבוקר (ראשון) בטלוויזיה הממלכתית בלוב. עוד נמסר בדיווח, כי כוחותיו של קדאפי עושים כעת את דרכם לעיר השנייה בגודלה במדינה, בנגזי, הנמצאת במזרח. אם אכן יצליחו כוחותיו של קדאפי לכבוש את העיר, הנשלטת זה ימים ארוכים על ידי המורדים ומתפקדת כמפקדה שלהם, יהיה זה ניצחון גדול לקדאפי ומכה קשה למורדים.

עם זאת, אין לפי שעבה אימות נוסף לדיווחים הללו על הישגים לכוחותיו של קדאפי, ולא ברור כמה הם מהימנים. המורדים טוענים בתוקף כי טוברוק, ראס לנוף ומיסרתה עדיין בידיהם, וטענות אלו נתמכות גם על ידי עדויות נוספות. כך למשל, תושב מיסרתה אמר היום לסוכנות רויטרס: "העיר כבר שבועיים בידי המורדים, והיא שקטה כעת. אין כאן בכלל לחימה. שמענו כמה יריות מאזור שדה התעופה, אבל זה סתם ירי אקראי להפחדה".

במקביל דווח על ירי כבד שפרץ הבוקר בבירה טריפולי. בטלוויזיה הלובית נטען כי מדובר ביריות שמחה על נצחונות נאמני קדאפי בזאוויה ובמיסרתה, אך עדי ראייה טענו מנגד כי קרבות מתנהלים בעיר. במרכז טריפולי נצפו כלי רכב משוריינים של כוחותיו של קדפאי, סמוך למפגן תמיכה בשליט.

תומכי קדאפי חוגגים במרכז טריפולי. רויטרס
תומכיו של קדאפי במרכז טריפולי, היום/רויטרס

עוד דווח היום כי קרבות מתנהלים באזור עיר הולדתו של קדאפי, סירת, שעדיין נשלטת בידי נאמניו. המורדים טענו היום כי השתלטו על העיר אל-נאופלייה הסמוכה אליה, והם ממשיכים להתקרב אליה. בהמשך דווח כי הצבא תקף כוחות של המורדים בעיר הסמוכה אל-ג'וואד, והמורדים שהיו בה נסוגו חזרה מזרחה, לעיר הנפט ראס לנוף, אותה כבשו ביום שישי. כאמור, בטלוויזיה הלובית נטען כי הכוחות הסרים למרותו של קדאפי השתלטו גם על ראס לנוף.

"חיילים בריטים בשבי המורדים"

קדאפי התייחס הלילה להתערבות של מדינות העולם בנעשה בארצו. בראיון לעיתון הצרפתי "ז'ורנל דה דינמש", אמר קדאפי כי הוא "מופתע שאף אחד לא מבין שזה מאבק נגד טרור". לדבריו, "כוחות הביטחון שלנו משתפים פעולה. אז מדוע כאשר אנחנו במאבק נגד הטרור כאן בלוב אף אחד לא עוזר לנו בתמורה?".

גורמי צבא לוביים העריכו בשיחה עם העיתון "א-שרק אל-אווסט" כי המהומות יסלימו בימים הקרובים וכי קיים חשש שרבים מהמפגינים ייהרגו וזאת משום שאין להם ניסיון צבאי רב ויש להם מעט מאוד נשק. מקורות בעיר סירת, עיר הולדתו של קדאפי, העריכו כי אם העיר תיפול לידי המפגינים, "יהא זה סוף שלטונו של קדאפי".

בתוך כך, ה"סאנדיי טיימס" דיווח כי מתנגדי משטר לובים תפסו כשמונה חיילים מיחידת הקומנדו הבריטית SAS במזרח המדינה. על פי הדיווח, היחידה הייתה בדרכה למשימה דיפלומטית סודית שמטרתה הייתה ליצור קשר עם מנהיגי האופוזיציה. על פי הדיווח, הקבוצה נתפסה כאשר ליוותה דיפלומט זוטר לשטח הנשלט על ידי המורדים. עוד דווח, כי ככל הנראה, התערבותם של חיילי הקומנדו הרגיזה את כוחות המורדים שהורו לכלוא את השמונה בבסיס צבאי שבשליטתם. על פי העיתון, השמונה נלקחו למחנה בעיר בנגזי ושם הובאו לחקירה בפני פוליטיקאי בכיר.

עדכון ראשון: 8:50

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully