וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מונעים חלל מדיני?

יוסי ביילין

4.3.2011 / 6:05

קשה להיות מומחה לעת הזאת. רבים מן המזרחנים מרגישים כמו הסובייטולוגים בסוף שנות ה-80. הסדר הישן מתערער, עדיין אין סדר חדש, ולאיש אין עוד צורך במומחיות היודעת להסביר מה משמעות העובדה שפלוני הורחק מן השורה הראשונה על מרפסת הקרמלין ביום המהפכה.

דבר אחד ברור - ככל שהציבור הרחב במדינות השכנות לנו יהיה משמעותי יותר בהתוויית מדיניות, כך יעלה הסכסוך הישראלי-פלשתיני למקום גבוה יותר בסדרי העדיפויות. אם יימשך החלל המדיני, עלולה להיות לכך השלכה באשר לרמת האלימות באזור. זו עשויה להיות רוח גבית לטרור.

מילוי החלל הנוכחי באמצעות מהלך מדיני הוא צורך השעה גם מעבר לחשיבות המהותית לשלום שיבטיח את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אי אפשר להמשיך זמן רב בקיפאון הקיים, בלי קשר לשאלה מי אשם בו.

המהלך הרצוי ביותר, בעיניי, הוא ניסיון לחדש את המו"מ עם אש"ף, על רקע הקפאה של הבנייה בהתנחלויות, ונכונות לבדוק עם עבאס את האפשרות להגיע להסכם נוסח יוזמת ז'נבה. יוזמת ז'נבה אינה כוללת את אריאל במפה העתידית של ישראל, והיא מעבירה את ירושלים המזרחית, למעט את השכונות הישראליות שהוקמו בה, לידי הפלשתינים.

לפעול עכשיו - ולא להמתין

כיוון שאני מניח שממשלת נתניהו אינה מוכנה להסכם שלום כזה, וכיוון שאני מעריך שהפלשתינים לא יסתפקו בפחות מכך, יכולה החלופה להיות מימוש השלב השני של "מפת הדרכים": הקמת מדינה פלשתינית בגבולות זמניים, ופתיחת מו"מ להסדר קבע עם המדינה החדשה.

כעיקרון, זהו מהלך שעשוי להיות נוח יותר לממשלה הנוכחית, אך קשה הרבה יותר לפלשתינים. כדי להימנע מקיבוע הזמניות זקוקים הפלשתינים להצגה ברורה של האופק המדיני הצפוי להם. ספק אם יוכלו לקבל זאת מידי ממשלת נתניהו.

האפשרות השלישית היא לנצל את מלאות 20 שנה לוועידת מדריד ב-30 באוקטובר 2011, ולקיים, במועד זה, את ועידת מדריד השנייה.

האגדות מספרות שלפחות אסד ושמיר הסכימו להשתתף בוועידה רק משום שכל אחד מהם היה משוכנע כי זולתו לא יסכים להשתתף בה, אבל בין אם זה היה כך ובין אם לא, עובדה היא שהוועידה נפתחה בהוד והדר.

אפשר לנסות ולחזור על ההצלחה הזו, לנסות ולהתניע את המהלך מחדש. בחודשים הקרובים ניתן להתמקד בהכנת ההזמנה. הפעם יהיה צורך לציין בה כי כוונת השיחות היא להגיע לשלום עם סוריה ואש"ף על בסיס קווי שביתת הנשק בין ישראל לירדן ולסוריה מ-1949.

המטרה הברורה מול הפלשתינים תהיה הקמתה של מדינה פלשתינית בגדה המערבית ובעזה. יהיו, בוודאי, מחלוקות לא פשוטות בדרך לניסוח הסופי, אך ייתכן שתהיה זו מלאכה קלה יותר מזו שהיתה לבייקר לפני 20 שנה, משום שהיום ידועים הפתרונות לכל.

האפשרות השלישית מעשית בעיניי. אני משוכנע שחייבים לפעול עכשיו ולא להמתין. יום ההולדת ה-20 לוועידת מדריד הראשונה עשוי להיות סיבה טובה לזוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully