וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת הגז המצרי: "צעד ראשון בנסיגה מהתחייבות"

אבי בר-אלי

3.3.2011 / 21:33

סכנת השיבושים באספקת החשמל חלפה, אף שזרימת הגז ממצרים לא תחודש בסוף השבוע. שותף ב-EMG: "אם הייתי פסימי, הייתי אומר שהמשטר החדש במדינה צועד בדרך לא נכונה"

"אני מקווה שזרימת הגז לישראל תחודש בימים הקרובים. זהו חלק חשוב ביחסים שבין מצרים לישראל ונובע מהסכם השלום בין המדינות מ-1978. זהו פרויקט מאוד סימבולי ואני מקווה שהצבא המצרי יבין את חשיבותו", כך אמר היום איל ההון היהודי-אמריקני סם זל, בראיון לרשת CNBC בארצות הברית.

זל אמר את הדברים לאחר שספקית הגז המצרית EMG אישרה היום את הפרסומים לפיהם לא תחדש מחר את הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל כפי שהעריכו גורמים במשק האנרגיה. בעלי המניות ב-EMG פנו לממשלותיהם בארצות הברית, תאילנד ואירופה על מנת שיאיצו בממשלת מצרים להורות על זירוז חידוש ההזרמה".

זל ושותפו דיוויד פישר, רכשו לפני ארבע שנים 12% ממניות ספקית הגז המצרית EMG לפי שווי מוערך של 2.2 מיליארד דולר - כאשר זל עצמו מחזיק ב-10% מן המניות.

"אם אני אופטימי, הייתי מאמין שהמשטר המצרי יראה בפרויקט חשוב וקריטי - ויעשה ככל הניתן כדי לשמור ההזרמה. אם הייתי פסימי, הייתי אומר שהמשטר החדש צועד בדרך לא נכונה, וזהו צעד ראשון בנסיגת מצרים מן ההתחייבויות הבין-לאומיות שלה", אמר זל. לדבריו, "כרגע אני אופטימי ומאמין שזהו אינטרס מצרי לוודא שהצינור מתפקד, ומתפקד היטב".

לצדם של זל ופישר, מחזיקים עוד בקבוצת EMG מקורבו של הנשיא המודח חוסיין סאלם (28%) אשר נמלט לז'נווה עם פרוץ המהומות, חברת האנרגיה PTT התאילנדית (25%), קבוצות מרחב ואמפל שבשליטת איש העסקים יוסי מימן (20.6%), חברת הגז המצרית (10%) ומשקיעים מוסדיים ישראליים, בהובלת קרן תשתיות ישראל (4.4%).

"כללי המשחק השתנו"

הזרמת הגז הטבעי לישראל הופסקה ב-5 בפברואר בעקבות פגיעה חבלנית בתחנת מדידה שלאורך צנרת הגז לירדן, הממוקמת בחצי האי סיני, כ-30 ק"מ מן התשתית לישראל. חברת הגז המצרית EGAS החליטה אז על השבתת מערכת ההולכה כולה, וחידוש הזרמת הגז לישראל אמור היה להתבצע בתוך ימים. בחלוף מספר ימים דיווחה EMG כי החידוש יבוצע עד ה-17 בפברואר. ואולם אז הודיעה EGAS כי השלכות הפגיעה בצנרת ניכרות גם בתשתית המקבילה המוליכה את הגז לישראל - ודחתה את מועד הזרמת הגז לסוף פברואר. בתחילת השבוע דיווחה EMG על דחייה נוספת במועד חידוש ההזרמה ליום שישי - אך כאמור, לפי הערכות לא תעמוד גם בתאריך זה.

בנוסף לדחייה הרביעית במועד חידוש אספקת הגז הטבעי ממצרים ביקשה חברת נובל אנרג'י האמריקאית להפסיק את הזרמת הגז הטבעי של ים תטיס למשך 12 שעות לצורך עבודות פיתוח ותחזוקה במאגרי מארי-B שמול חופי אשקלון.

נובל אנרג'י מסרה בתגובה כי "ההפסקה הזמנית של אספקת הגז בסוף השבוע הקרוב נעשית בתיאום מלא עם חברת החשמל ועם הרשויות. ההפסקה מתבקשת בשל עבודות שדרוג של הרשת, הנדרשת על מנת לשמור על אספקה אמינה ורציפה של גז והיא נעשית דווקא בסוף השבוע בשל הביקוש הנמוך".

מכיוון שהגז הטבעי משמש כיום את חברת החשמל לייצור 45% מהחשמל המסופק למשק, פנה היום בבהילות מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אל השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בבקשה לאשר לחברה היתרים להפעלת תחנות כוח בשעת צורך בדלקים חלופיים. המשרד להגנת הסביבה אישר לחברה הפעלה ל-12 שעות בשבת הקרובה.

מדובר בהפעלת שלוש יחידות ייצור במזוט בתחנת אשכול וכן הפעלת טורבינות גז תעשייתיות בסולר ברמת חובב, גזר, צפית ואלון תבור. זאת, לצד הגברת ייצור החשמל בתחנות הכוח הפחמיות בחדרה ובאשקלון. "חברת החשמל תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לספק את הביקושים לחשמל, אולם לא נוכל לעשות זאת ללא ההיתר המבוקש", אמר לסקר.

התחנות הפחמיות מספקות כיום כ‑60% מהביקושים לחשמל. יחד עם הגז הזמין בצנרת תעמוד לרשות החברה בשבת יכולת זמינה של 5,800 מגה-ואט, לעומת ביקושים חזויים של 7,000 מגה-ואט. ואולם, בסוף 2010 הוטלו על חברת החשמל צווים אישיים מצד השר להגנת הסביבה האוסרים על החברה לעשות שימוש בדלק נוזלי חלופי ללא אישור מיוחד מהמשרד להגנת הסביבה. לפיכך, מנהלת החברה בשבועות האחרונות מאבק מול המשרד להחזרת הסמכות להפעלת היחידות באופן חופשי בידי החברה.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר בתגובה כי: "חברת החשמל, שבמשך שנים היתה רגילה לשרוף דלקים מזהמים בזמני תקלה, ללא כל התייחסות להשפעות הסביבתיות והבריאותיות, צריכה להבין שכללי המשחק השתנו ואין בכוונתי לתת לה צ'ק פתוח לזיהום סביבתי רק כי הוא זול יותר".

"המשרד ימשיך וייבחן לעומק כל בקשה לשריפת דלקים מזהמים, תוך בחינת האינטרס הציבורי הרחב ולא רק דרך השיקול הכספי המנחה את חברת החשמל. בזכות המגבלות שהטלנו על חברת החשמל בחודש האחרון מאז הפסיק להגיע הגז ממצרים נמנע שימוש מיותר ומזהם מאוד של תחנות הפועלות על מזוט כמו התחנה באשדוד. רק כאשר לא תהיה חלופה זמינה, יסכים המשרד לאפשר לפרק זמן קצר וקצוב את החריגות מהוראת הצווים האישיים", אמר ארדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully