וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: צ'אווס הציע הסדר בלוב, קדאפי הסכים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

3.3.2011 / 8:31

לפי "אל ג'זירה", נשיא ונצואלה הציע מתווה לסיום המלחמה, וגם מזכ"ל הליגה הערבית מוסא תומך בו. עדיין לא ברור איך יגיבו המורדים, שרק אתמול קראו לעולם להפציץ את כוחותיו של קדאפי

האם ההתקוממות בלוב תסתיים בהסדר? ברשת אל ג'זירה דווח הבוקר (חמישי) כי שליט המדינה, מועמר קדאפי, הסכים להצעה מנשיא ונצואלה, הוגו צ'אווס, שהתווה בפניו ביום שלישי האחרון תוכנית לסיום מלחמת האזרחים.

בקרב המורדים טרם התייחסו להצעה, אך יש להניח שלא יסתפקו בדבר מלבד הדחתו המוחלטת של קדאפי מהשלטון. אתמול הודיעו המורדים רשמית על כינון "מועצה לאומית" בת 30 חברים בבנגזי, בראשות שר המשפטים לשעבר מוסטפא עבד אל-ג'ליל. המועצה הודיעה כי כוחות המורדים ערוכים לנוע מערבה לעבר טריפולי, גם אם הדבר ייקח עוד זמן מה, וביקשו מהקהילה הבינלאומית להתערב, בחסות החלטה של האו"ם, ולהפציץ מהאוויר את כוחות שכירי החרב שמפעיל קדאפי.

בדיווח ב"אל-ג'זירה" צוין כי קדאפי הסכים בשיחה עם צ'אווס להגעה של משלחות ממדינות אמריקה הלטינית ואירופה, שיסייעו לכונן משא-ומתן בין המורדים לשלטון. עוד נמסר כי גם מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, תומך בהסדר המוצע. צ'אווס, כך דווח, אמר כי על הקהילה הבינלאומית להגיע לפתרון שאינו צבאי, והאשים את ארצות הברית ב"הפרזה" בחומרת המצב בלוב על כדי להצדיק פלישה צבאית אליה.

ארגון זכויות אדם: 6,000 הרוגים בלוב

במקביל, נמשך הלחץ הבינלאומי על לוב. לאחר השלמת הסנקציות הפוליטיות והכלכליות של האו"ם, ארה"ב והאיחוד האירופי, נראה כי גם צעדים בינלאומיים בעלי אופי משפטי וצבאי הולכים וקרבים. אתמול, הכותרת הבולטת - גם אם הצפויה - הייתה הכרזת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על פתיחת חקירה לבדיקת החשד לביצוע פשעי מלחמה על ידי שלטונות לוב. עניינה של לוב הופנה לבית הדין בתחילת השבוע על ידי מועצת הביטחון של האו"ם.

מורדים וכוחות צבא עריקים בעיר זאוויה בלוב, 1 במרץ 2011. רויטרס
חגיגות ניצחון של המורדים בעיר זאוויה/רויטרס

במישור הצבאי - הנושא העיקרי הממשיך לעמוד על סדר היום הבינלאומי הוא הכרזה בינלאומית על השטח האווירי של לוב כאזור אסור לטיסה, כדי למנוע מקדאפי להמשיך לשלוח מטוסים כדי להפגיז את בני עמו המתקוממים נגדו. עם זאת, אתמול שפכה מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, מים צוננים על היוזמה, כשאמרה בדיון של ועדת החוץ בסנאט בוושינגטון כי החלטה בעניין "עדיין רחוקה". קלינטון הסבירה כי צעד כזה יצריך משלוח כוחות צבאיים למדינה בפועל, דבר ש"יש להיזהר בו".

אתמול נמסר הנתון הרשמי הגבוה ביותר לגבי מספר הנפגעים עד כה במלחמת האזרחים בלוב. לפי הארגון הלובי "ליגת זכויות האדם" הפועל בפריז, בסך הכל נהרגו עד כה 6,000 בני אדם, מהם 3,000 בבירה טריפולי (שלפחות עד עתה לא דווח על קרבות רציניים בה) ועוד 2,000 בעיר בנגזי, הנמצאת כבר יותר משבוע בשליטת המורדים.

בנו של קדאפי: "משטר אבי זוכה לתמיכת העם"

בטריפולי, מכל מקום, ממשיכים להתכחש למציאות. "לו היו נערכות בחירות שקופות בלוב, משטרו של קדאפי היה זוכה ל-80% מהקולות", צוטט הבוקר סייף אל איסלם קדאפי, בנו של השליט, בראיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט". לדבריו, משטרו של אביו שולט "ב-90 אחוז מחלקי המדינה", מלבד הערים בנגזי ודרנה. הוא הציע לכתבים הזרים להסתובב "עם מצלמה" ולתעד את מה שהם רואים. הוא אמר שאסור להקשיב לדבריהם של אנשי האופוזיציה בבנגזי, משום שהם אינם מייצגים את העם. יצוין כי לפי יתר המידע המגיע מלוב, קדאפי שולט כעת רק בבירה טריפולי ובכמה מעוזים בדרום המדינה.

קדאפי הכחיש את הדיווחים לפיהם מאות בני אדם חפים מפשע נהרגו מאש הכוחות הכפופים לקדאפי. "אלה דברים לא נכונים. זה פשוט דברי מזבלה. נערוך מסיבת עיתונאים, שבה נציג את הכל", אמר. הוא הבהיר עוד כי בניגוד לשמועות ולדיווחים, משפחת קדאפי לא תעזוב את לוב, ועקץ את נשיאי טוניסיה ומצרים: "לא נלך לעיר ג'דה או לשארם א-שייח'".

בתשובה לשאלה האם רוב הסגל הדיפלומטי של לוב התפטר במחאה על התנהגותו של משטר קדאפי ענה: "לא, יא חביבי. לא רובם. זה טעות. ואפילו אלה שהתפטרו, מתי הם התפטרו? בארבעת הימים הראשונים כשלא היה קשר עם לוב. היה בלתי אפשרי לדבר עם לוב כי התקשורת נקטעה. התקשורת הזרה לא העבירה את האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully