וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגלים את דרום אמריקה

יעקב אחימאיר

3.3.2011 / 7:59

"הזנחנו את דרום אמריקה", יש המכים על חטא במשרד החוץ. ואכן, כמעט לפתע מזנקת לה ברזיל, מדינת ענק עם כ-190 מיליון תושבים, אל קידמת בימת העולם התפוסה, ככלל, על ידי ארצות הברית.

גם סמלי הדבר שאת ישיבת מועצת הביטחון שעסקה בגינוי מדיניות ההתנחלויות של ישראל ניהלה שגרירת ברזיל באו"ם. אכן, זה היה התור שלה. אבל ברזיל? מה לה וליצהר או לחוות גלעד? ההתעניינות הישראלית בברזיל התמקדה עד כה בכוכבי הכדורגל יותר מאשר בדחיפה האדירה שהעניק לארץ זו לולה, שהיה נשיאה הכריזמטי.

ברזיל בדרכה להיות ממעצמה אזורית בדרום אמריקה למעצמה שקולה יישמע גם מעבר לגבולות היבשת שלה. זו ברזיל שהשפעתה על מדינות דרום אמריקה כה גדולה עד כי היא סחפה את כולן, כמעט, להודיע על הכרתן במדינה פלסטינית בטרם זו נולדה. למעשה זו אינה רק תולדת השפעתה של ברזיל על שכנותיה ליבשת אלא גם הצלחה מסחררת לאסטרטגיה הפלסטינית, הנשענת על אוכלוסייה פלסטינית, חלקה הגדול נוצרית, שהגיעה לדרום אמריקה הרבה לפני מלחמת ששת הימים.

לפי אסטרטגיה זו דרום אמריקה היא רק קרש קפיצה להמשך המאמץ הפלסטיני לשכנע את אירופה ואפריקה למען הכרה במדינה פלסטינית. התירוץ הדרום-אמריקאי להכרה במדינה הפלסטינית מרחיק לכת עד נובמבר 1947, בעת החלטת החלוקה. באותה הצבעה הוחלט לא רק על הקמת מדינה יהודית אלא גם על מדינה "ערבית". אמנם לא הוזכרה "מדינה פלסטינית" אלא "ערבית" אבל עתה, באיחור של 64 שנים, פורעות מדינות דרום אמריקה, חוץ מקולומביה, את חובן להצבעתן אז למען כינון מדינה "ערבית".

ישראל מזניחה את דרום אמריקה

גם צ'ילה, אשר נשיאה מגיעה הערב לביקור בארץ, הכירה במדינה. נראה כי נוכחותם של כ-300 אלף פלסטינים בצ'ילה, לעומת כ-25 אלף יהודים, היא שהניעה את נשיא צ'ילה להחליט כך. אלא שלהבדיל מיתר מדינות אמריקה הדרומית, הנשיא, ד"ר סבסטיאן פינרה החליט כי לא יוזכרו ולא יוגדרו גבולותיה של אותה מדינה פלסטינית.

ובכלל, גבולות הם נושא רגיש עבור צ'ילה עקב חילוקי הדעות בעניין זה בינה לבין פרו ובוליביה. הנשיא פינרה יבקר אצלנו וגם ברשות, אבל גם לנוכח ההכרה של צ'ילה בעיקרון של "מדינה פלסטינית" אין להגדיר את הנשיא כ"עוין". סגנו וממלא מקומו בעת הביקור בישראל הוא שר הפנים וראש הממשלה (שם זהו תואר שונה) - יהודי שומר מצוות: רודריגו הינצפטר. ואגב, לקהילה הפלסטינית בצ'ילה אין נציג בממשלה, אך כוחה אדיר בחיי הכלכלה של המדינה.

גם הנשיא פינרה, כמו דילמה רוסף, נשיאת ברזיל, שואף להקנות לארצו מעמד בינלאומי. האיש הגיע לפוליטיקה מעולם העסקים, והשאפתנות והמצוינות אינם זרים לו. בקיצור, זהו שבוע דרום אמריקה בישראל. לבד מנשיא צ'ילה הגיע גם שר החוץ של אל-סלבדור השבוע. ביקורים אלו הם תזכורת כואבת להזנחה המתמשכת של דרום אמריקה על ידי ישראל. ואמנם שרינו מעדיפים לרוב את ההופעה בפני "ועידת הנשיאים" בניו יורק, אבל ישראל כבר גילתה את אמריקה. הגיע תורה של דרום אמריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully