וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ר"מ לוב לשעבר: שלטון קדאפי למעשה כבר נפל

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

1.3.2011 / 11:48

כוחותיו של קדאפי עדיין מנסים להשיב מלחמה בכמה ערים, במקביל לניסיונות הידברות עם המורדים - אך לדברי מובארק א-שמאח, זה כבר לא משנה: "מבחינת העם ומבחינה מעשית, שלטונו הסתיים"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

שלטונו של מועמר קדאפי בלוב למעשה כבר נפל - כך קובע ראש ממשלת לוב לשעבר, מובארק א-שאמח. "מבחינת העם ומבחינה מעשית, שלטונו של קדאפי נפל והסתיים", אמר היום (שלישי) א-שמאח בראיון לרשת הטלוויזיה הלבנונית "אל-מנאר". "האזורים המזרחיים כולם נמצאים תחת שליטת המורדים, וכך גם חלק מהאזורים המערביים. נפילתו של קדאפי עצמו היא רק שאלה של זמן".

עוד הוסיף א-שמאח כי "המפגינים מתנגדים לכל התערבות צבאית אמריקאית או זרה בלוב, שכן התערבות זו תקדם ינטרסים מערביים". הוא העריך עוד כי קדאפי "יילחם עד הרגע האחרון" והוסיף כי מה שקורה כעת בלוב הוא מאבק "בין משפחה (משפחת קדאפי - נ.י) לבין העם".

חייל מורד בכניסה לעיר נאלוט בלוב, 28 בפברואק 2011. Lefteris Pitarakis, AP
חייל מורד בכניסה לעיר נאלוט. קדאפי יתקוף שוב?/AP, Lefteris Pitarakis

בשטח, מכל מקום, קדאפי ממשיך בינתיים לשרוד. למרות ההערכות קודמות במערב ולמרות הלחץ הבינלאומי הגובר, המהפכה בלוב עדיין לא הושלמה, והשליט ממשיך להתבצר בחלקים בבירה טריפולי שעדיין בשליטתו, ואף לנסות להשתלט מחדש על חלקים מהמדינה שנפלו לידי המורדים.

כך למשל, לפי דיווחים מהבוקר, נאמני קדאפי מרכזים כוחות גדולים במערב המדינה, לקראת מתקפה על העיר נאלוט, הנמצאת כ-60 קילומטרים מהגבול עם טוניסיה. לפי דיווחים נוספים, כוחותיו של קדאפי המשיכו גם בניסיונות לכבוש את הערים א-זאוויה במערב המדינה, מיסרתה במרכזה ואג'דבייה במזרחה. ברשת אל-ג'זירה דווח כי אתמול שוב הפציצו מטוסים של חיל האוויר את המורדים בא-זוויה ובאג'דבייה.

חיילים שערקו מצבא לוב והצטרפו למורדים בעיר בנגזי. Kevin Frayer, AP
כוחות צבא שערקו והצטרפו למורדים בבנגזי/AP, Kevin Frayer

בבירה עצמה, השתתפו אתמול כ-400 בני אדם בהלוויה של אחד המפגינים ההרוגים בשכונת טג'ורה. עד מהרה, הפכה ההלוויה השקטה להפגנת מחאה סוערת נגד קדאפי, כשהמפגינים קוראים קריאות נגד הרודן, מתעללים בתמונתו ואף שורפים את דגל לוב המזוהה עם המהפכה הירוקה של קדאפי. ההפגנה פוזרה על ידי כוחות הביטחון.

סגן שר החוץ: אם ההידברות תיכשל, נשתמש בכוח

עם זאת, קדאפי גם ממשיך במשחק כפול, ובמקביל קורא לפיוס. לפי רשת אל-ג'זירה, אתמול הטיל קדאפי על אחד מראשי מנגנוני המודיעין שלו לנהל מגעים עם הנהגת המורדים השולטים במזרח המדינה. סגן שר החוץ הלובי, חאלד קאים, פירט אמש לגבי ניסיונות ההידברות, אך גם הוסיף איום: "אם כל הניסיונות והמאמצים לדיאלוג והבנה הדדית ייכשלו, האינטלקטואלים, זקני השבטים והאנשים החכמים לא יצליחו להשיג יציבות ושלום, נשתמש בכוח מכוון היטב".

מועמר קדאפי מתראיין על ידי כריסטיאן אמנפור מרשת ABC. AP
"שרוי בהזיות ומנותק מהמציאות". קדאפי מתראיין על ידי כריסטיאן אמנפור מ-ABC, אתמול/AP

במישור הבינלאומי, הולך הטון נגד קדאפי ומחריף. סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם, טענה הלילה כי קדאפי "שרוי בהזיות". בהתייחסה לראיון שהעניק אתמול קדאפי לכמה עיתונאים זרים, אמרה רייס: "זה שהוא יכול לצחוק כשהוא מדבר עם עיתונאים אמריקאים ובינלאומיים, בזמן שהוא טובח בבני עמו - זה רק מדגיש עד כמה הוא לא כשיר להנהיג ועד כמה הוא מנותק מהמציאות".

כשהחרב הבינלאומית מתהדקת על צווארו, יכול שליט לוב להתנחם בבעל ברית אחד שעוד נותר לו - הוגו צ'אווס. "אם כולם אומרים היום שקדאפי רוצח, אז צ'אווס צריך לומר ככה גם?", תהה אתמול נשיא ונצואלה הצבעוני. "זה יהיה מעשה פחדני כלפי מישהו שהיה ידיד שלי,חבר שלנו במשך זמן רב, בלי לדעת מה קורה בלוב. אני לא פחדן, אני לא הפכפך!".

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully