וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ליוצאי צ' אפריקה נטייה ללקות בסרטן המעי הגס

אריאל נוי

28.2.2011 / 11:45

למרות עלייה בגילוי המוקדם של המחלה, סרטן המעי הגס נותר אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר בישראל. באגודה למלחמה בסרטן מדגישים את חשיבות הגילוי המוקדם, שיכול להוביל לריפוי מלא

קובי אליהו

(צילום: קובי אליהו, עריכה: יאיר דניאל)

ישראל נמצאת בין המקומות הגבוהים בעולם בשיעורי התחלואה בסרטן המעי הגס, כך עלה מנתונים שהוצגו בכנס של משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, שנערך היום (שני) במסגרת חודש המודעות לסרטן מעי הגס. עם זאת, חלה עלייה של 10% בשיעור הגילוי המוקדם של המחלה.

לדברי ד"ר מיכה ברחנא, ראש מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, כ-3,400 נשים וגברים מאובחנים מדי שנה בסרטן מעי הגס והחלחולת, וכ-1,240 נפטרים מהמחלה. עם זאת, שיעורי התחלואה נמצאים במגמת ירידה מתחילת שנות ה-2000, בעיקר בקרב נשים יהודיות. מבדיקה מגזרית שנערכה על מנת לבדוק את שיעורי הגילוי המוקדם בקרב מגזרי אוכלוסייה מארצות מוצא שונות, עולה כי בכל המגזרים קיימים שיעורים דומים של גילוי מוקדם, במיוחד בעשור האחרון.

פרופ' גד רנרט, מנהל התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, ציין כי 36% מאוכלוסיית היעד לבדיקת סקר לסרטן המעי הגס מבצעים כיום את הבדיקות. מדובר בעלייה של כ-10% יחסית לשנה שעברה. עם זאת, על פי הערכות רשות מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי, ישראל נמצאת כאמור בין המקומות הגבוהים בעולם בשיעורי התחלואה בסרטן המעי הגס. העלייה בשיעור הגילוי המוקדם נזקפת לזכות התכנית שמפעיל משרד הבריאות בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן זה מספר שנים לעידוד מודעות לנושא.

קולונוסקופיה וירטואלי. תכנית הטלוויזיה רק בריאות
בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית. גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס מגדיל מאוד את סיכויי הריפוי/תכנית הטלוויזיה רק בריאות

האגודה למלחמה בסרטן מסייעת זה למעלה מעשור למכונים גסטרואנטרולוגים לפיתוח תוכניות לאיתור אוכלוסיות בסיכון גבוה, ולהגברת היענותם לבדיקות. עבור אוכלוסיות אלה, בדיקת הקולונוסקופיה המאתרת את סרטן המעי הגס, כלולה בסל הבריאות.

ממחקר חדש שערך פרופ' רנרט אובחנה מוטציה גנטית לסרטן המעי בקרב יהודי צפון אפריקה. משמעות הדבר היא כי נשאי הגן שיש במשפחתם היסטוריה של תחלואה בסרטן המעי הגס, נמצאים בסיכון של כמעט 100% לחלות אף הם במחלה. בעקבות הממצאים ממליצים עורכי המחקר לכלול את הבדיקה הגנטית בכלל הבדיקות למטופלים ממוצא צפון אפריקאי הנושאים את המוטציה.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן אמרה בכנס כי "בכל יום נפטרים ארבעה חולים מסרטן המעי הגס וכתשעה אחרים מאובחנים במחלה. מדובר במחלת הסרטן השנייה בשיעור מקרי המוות הנגרמים ממנה מדי שנה". היא ציינה כי מדובר בסרטן הניתן למניעה מוקדמת על ידי סריקה לאבחון מוקדם, המאפשרת איתור נגעים קדם-ממאירים, המעלה את סיכויי הריפוי ל-90% ויותר. לדבריה, כדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, מומלץ גם לאמץ פעילות גופנית סדירה, להימנע מהשמנה, מעישון ומצריכת אלכוהול לא-מבוקרת ולהמעיט באכילת בשר אדום ומעובד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully