וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלימות בבתיה"ח: פחות תקיפות או פחות תלונות?

קובי מנדל

27.2.2011 / 18:49

מנתונים שפורסמו בכנס הוועדה למניעת אלימות, עולה כי בשנת 2010 נרשמה ירידה של 31% בתקיפות נגד עובדי מערכת הבריאות. הבעיה: הירידה נובעת מ"המנעותם של עובדי המערכת להתלונן"

הוועדה למניעת אלימות התכנסה היום (ראשון) במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה והציגה נתוני מקרי האלימות שאירעו במערכת הבריאות בשנת 2010. על פי הנתונים, בשנה החולפת נרשמו 2,528 מקרי אלימות כלפי עובדי המערכת - ירידה של 31% לעומת 4,000 אירועים עליהם דווח בשנת 2008.

כשני שליש מהאירועים האלימים התרחשו בבתי החולים, ואילו במרפאות קופות החולים נרשמו רק כשליש מהאירועים. חולים ומאושפזים אחראים לכמחצית מהתקיפות, ומבקרים ומלווים אחראים לחצי השני.

מהנתונים עולה כי יותר מחצי מהמותקפים הינם מאבטחים, כרבע מהם הן אחיות ו-13.4% הם רופאים. מרבית התקיפות של אנשי הסגל הרפואי התבצעו בחדרי המיון בישראל: 27.5% מהתקיפות מתבצעות במיון, ו-16.1% מהתקיפות התרחשו במחלקות פנימיות.

"הירידה במקרי האלימות - תוצאה של אי-דיווח"

המשתתפים בכנס טענו "שהירידה הסטטיסטית בכמות אירועי האלימות המדווחים נובעת בחלקה מהימנעותם של עובדי מערכת הבריאות להתלונן", והעלו את הצורך לעודד יותר הגשת תלונות למשטרה. קצין החקירות של מרחב חוף, סנ"צ שלמה מנחם אמר שיש להילחם בתופעה של ביטול תלונות שמאפיינת עובדים רבים במערכת הבריאות.

"אם רוצים למגר את תופעת האלימות במערכת הבריאות צריך להבהיר לסגל מערכת הבריאות שמרגע שמתבצעת עבירת אלימות, פיזית או מילולית, והוזעקה משטרה, יש למחוק את המושג 'סולחה' מהלקסיקון", הוא אמר. "רק בשנה האחרונה נתקלתי בשישה מקרי תקיפת רופאים, ששלושה מהם ביטלו את תלונתם".

באשר לרקע התקיפות כלפי צוותים רפואיים ציינו נציגי בית החולים רמב"ם כי בשנת 2010, 20 מקרי אלימות היו על רקע שכרות וסמים, 17 מהמקרים על רקע של מחלת נפש, ו-12 מהם על רקע פלילי. ב-38 מקרים לא הסבירו התוקפים את מניעיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully