וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100,000 נמלטו מלוב; קדאפי "יילחם עד המוות"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

27.2.2011 / 14:37

נאמני קדאפי נדחקו לאזורים בבירה טריפולי, דגל המורדים הונף בא-זאוויה. בטריפולי, התושבים כלואים בבתיהם בגלל הוראה לירות בכל מי שברחוב. דיווחים: מחסור חמור בציוד בבתי החולים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

שליט לוב, מועמר קדאפי, לא יעזוב את טריפולי "אלא כגופה" - כך מפרסם הבוקר (ראשון) העיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא בלונדון, המייחס את המידע למקורות במשפחתו של קדאפי. לדברי המקורות, קדאפי "לא יעזוב לעיר הולדתו, סירת, כדי להיות עם אנשי השבט שלו, ולא לשום עיר אחרת. הוא יישאר בטריפולי ויילחם עד המוות. המפקד הבהיר בנאומו האחרון שאם העם הלובי אינו אוהב אותו, הוא אינו ראוי לחיות יום אחד, והוא התכוון למה שאמר".

סוכנות הפליטים של האו"ם הודיעה היום כי כ-100,000 בני אדם כבר נמלטו מלוב מאז פרצה בה מלחמת האזרחים לפני כשבוע וחצי, רובם לטוניסיה ולמצרים. רוב הנמלטים הם טוניסאים ומצרים, ויש בהם גם אזרחים לובים. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית להגיב במהירות ובנדיבות כדי לסייע לטוניסיה ולמצרים להתמודד עם מצב החירום ההומניטרי הזה", אמר ראש הסוכנות, אנטוניו גוטרס.

טריפולי, בינתיים, הפכה לעיר רפאים לאחר כמה ימים של קרבות, ותושביה, לפי הדיווחים, חוששים לצאת מבתיהם, לאחר שנאמניו של קדאפי קיבלו הוראות לירות בכל מי שנראה ברחוב. לפי עדויות שהגיעו מהעיר, השלטונות החלו לחלק נשק לאזרחים הנאמנים לשלטון.

מפגינים נגד קדאפי בעיר אל-טוברוק בלוב, 26 בפברואר 2011. Kevin Frayer, AP
הפגנה נגד קדאפי בשבת בעיר אל-טוברוק במזרח לוב/AP, Kevin Frayer

על פי תמונת המצב העולה מהדיווחים האחרונים מלוב, כוחותיו של קדאפי שולטים כעת רק בחלקים מהבירה ובעוד כמה מוקדים בדרום המדינה. כוחות הצבא עדיין מנסים להשיב מלחמה בעוד כמה ערים במערב המדינה, והבוקר דווח כי העיר א-זאוויה, הנמצאת כ-50 קילומטרים ממערב לטריפולי, מוקפת על ידי 30 טנקים של הצבא. מנגד, דיווח עד ראייה כי מעל בניין העירייה בעיר הונף היום דגל המורדים (דגל לוב הישן, מלפני שקדאפי עלה לשלטון). "זו המהפכה שלנו", קרא קהל גדול שנאסף במרכז העיר.

עדיין אין מידע מסודר לגבי כמויות הנפגעים ברחבי המדינה, אך מוערך שמספר ההרוגים מגיע כבר לפחות לכמה אלפים. על פי דיווח הבוקר ברשת סקיי ניוז, בתי החולים ברחבי לוב ביקשו סיוע מהקהיליה הבינלאומית, שכן הציוד הבסיסי ביותר הולך ואוזל בהם לאחר עשרה ימים של טיפול באלפים רבים של פצועים.

שר המשפטים הקים ממשלת מעבר: "בחירות תוך 3 חודשים"

במזרח המדינה, בינתיים, כבר מתחילים לתכנן את העתיד שאחרי קדאפי. בסוף השבוע הכריז שר המשפטים לשעבר, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, על הקמת ממשלת מעבר להחלפת משטר קדאפי. לדבריו, הממשלה, הכוללת גם קציני צבא שערקו לשורות המורדים, תכין את הקרקע לעריכת בחירות. "בתוך שלושה חודשים, יוכל העם הלובי לבחור את מנהיגיו", אמר עבד אל-ג'ליל לעיתונאים בעיר אל-ביידה.

מחנה פליטים בטוניסיה לנמלטים ממלחמת האזרחים בלוב, 26 בפברואר 2011. רויטרס
מחנה פליטים שהוקם בטוניסיה, סמוך לגבול לוב, לקליטת האלפים הנמלטים מהמדינה/רויטרס

"עבד אל-ג'ליל נחוש לאחד את המדינה", אמר אתמול מקור לעיתון הלובי "קורינא". כמה דמויות לוביות בכירות כבר הביעו תמיכה בממשלת המעבר, אך עדיין לא ברור מה מידת הלגיטימציה לה היא זוכה. שגריר לוב בארה"ב, עלי אל-עג'ילי, אמר אתמול כי הוא תומך בממשלת המעבר.

ברקע לכך, מדינות העולם הולכות ומחריף את הטון נגד קדאפי. מועצת הביטחון של האו"ם אישה הלילה פה אחד הטלת סנקציות על לוב, בהן הקפאת נכסיו של קדאפי ושל בני משפחתו, והחלטה כי על העברת עניינו של קדאפי לבית הדין הבינלאומי בהאג, בחשד לפשעי מלחמה.

מפגינים נגד קדאפי בעיר אל-טוברוק בלוב, 26 בפברואר 2011. Kevin Frayer, AP
מורדים בעיר אל-טוברוק/AP, Kevin Frayer

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, אמר הלילה כי על קדאפי לפרוש מהנהגת לוב, "משום שהוא איבד את הלגיטימיות של שלטונו". גם ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני, שהיה אחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר של שליט לוב קדאפי באירופה, אמר אתמול כי בידיו נתונים לפיהם "קדאפי למעשה אינו שולט יותר על המצב בלוב".

גם באיחוד האירופי התבטאו בחריפות נגד האלימות שמפעיל קדאפי בניסיון להכניע את מתנגדיו בלוב. שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון, אמרה אתמול כי על האיחוד לשלוח את שליט לוב מועמר קדאפי "חזרה אל הכפור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully