וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אביב העמים", הגרסה הערבית?

דן מרגלית

27.2.2011 / 8:03

ייתכן כי בספרי ההיסטוריה - שמן הסתם יראו אור יותר באינטרנט מאשר בין כריכות - ייכתב בראש הפרק: "2011 היא שנת אביב העמים הערביים". אפשר גם שהיא "1848" בערבית.

אי אפשר לתאר את ההיסטוריה המערבית בלעדי האירועים באותה שנה. בפברואר הופל בצרפת לואי פיליפ. בדצמבר הביסו השמרנים הימנים את הרפובליקה הליברלית-בורגנית והעמידו בראש המדינה את לואי נפוליאון בונפרטה. השמות האלה נפוליאון ובונפרטה תמיד קסמו לצרפתים. בד בבד רתחה גרמניה בגל של הפגנות ומרידות. באוסטריה הודח קלמנס מטרניך. בדצמבר - כבצרפת - פוזרה האסיפה הלאומית ובא הקץ על אביב העמים ברייך. איטליה לא חיכתה. היו בה דמוקרטים ומלוכנים וקתולים. שרר רצון עז להשתחרר מעול האוסטרים. קמו מנהיגים דגולים כג'וזפה מציני וג'וזפה גריבלדי. הם ראו הישגים. הם נכשלו. אוסטריה והריאקציה גברו. לטווח קצר, אביב העמים הסתיים בכישלון. לטווח רחוק, היתה בו תועלת אסטרטגית שפתחה דף חדש רב תנופה בתפישה המערבית. האתוס נותר לדורות הבאים עד עולם.

התועלת לטווח הקצר מוטלת בספק

מה מכל זה ישים בעולם הערבי? מי הוא בסיפור הרעש בעולם הערבי חוסיין טנטאווי? ולמי יידמה מועמר קדאפי השרוי כבר בפרק הדמדומים של משטרו ההזוי? "אביב העמים" הערבי נמצא בעיצומו של פרק א'. הוא טרם שרט את בתי המלוכה של ערב הסעודית וירדן. אם תיפול סעודיה בידי המורדים, יישרף מאגר הדלק הגדול בעולם בטרם נמצאה לו חלופה. זה מתכון של חולי ממאיר לכלכלת העולם. אם ייפול בית המלוכה ההאשמי, תנשוף איראן לא בעורפה של ישראל אלא בפניה.

אנו עדיין רחוקים. לא רק מפני שפרק א' שהחל החודש טרם הגיע לפרקו, אלא מפני שצפויים פרקים נוספים. כבר אתמול נאלץ צבא מצרים לפזר בכוח מפגינים בכיכר א-תחריר. כרגיל במקרים אלה, רבים הסיכויים שהתקוות לא יתממשו. גם הצפי הפסימי לא יתגשם. המציאות היא בדרך כלל פשרה בין הייחולים למימוש. אך רבים הסיכויים שהדפוס יחזור על עצמו: התועלת לטווח קצר מוטלת בספק, וייתכן אפילו שאינה קיימת ואולי גם נושאת בחובה רגרסיה נסיגה לאחור. יותר רע מהרע שנגדו קמו ההמונים.

אך לטווח רחוק היא תטביע חותם חיובי. בראיון עם נטשה מוזגוביה ב"הארץ", טען הפרופסור הנודע פואד עג'מי כי "אביב העמים" הנוכחי מבשר דבר מה טוב לערבים. ניסה להרגיע את ישראל שגם ליהודים כדאי לחבור לדמוקרטיה העלומה שקונה לה אחיזה במדינות השכנות. אך הוא מהסס לומר מה תהיה ההשפעה על הפלסטינים. ממילא גם לא על מדינת היהודים. מוקדם לומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully