וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עלה בגורל מתקני הגרעין הנוספים של סוריה?

עוזי אבן

25.2.2011 / 4:35

הכור שהופצץ בסוריה יכול היה לייצר פצצה גרעינית אחת בשנה, אך לשם כך נדרשו מתקנים נוספים. עד שלא יובהר גורלם של המתקנים "החסרים" בתוכנית הגרעינית הסורית, אין מקום לשאננות יתר

מאז שהושמד הכור הגרעיני שבנתה סוריה בחשאי לא הרבו לעסוק בשאלה: האם זה כל הסיפור?

לעוסקים בנושא לא היה ספק שהמתקן שהופצץ בסוריה היה כור שיכול היה לייצר פלוטוניום בקצב של לפחות פצצה גרעינית אחת בשנה. הצילומים המרשיעים היו ברורים וחד משמעיים. ברור היה גם כי דרושים מתקנים נוספים על הכור הזה (שלא פורסם עליהם בינתיים) כדי לייצר נשק גרעיני. דרוש מתקן למחזר את דלק האורניום ודרוש היה מתקן כימי (לא קטן) שיפיק את הפלוטוניום שנוצר בכור וייצר ממנו את ליבת הפצצה.

הושקעו מאמצים לטשטש האתר שהופצץ

איפה המתקנים הנוספים הללו? בצילומים מהאתר שהופצץ לא היה להם זכר. החשדות האלה היו קיימים גם לפני שהוועדה הבין לאומית לאנרגיה גרעינית וחוקריה תבעו מממשלת סוריה לבקר באתר שהופצץ (ובאתרים חשודים נוספים). תביעתם נדחתה על ידי ממשלת סוריה, שאף השקיעה מאמצים רבים כדי לכסות ולטשטש את האתר שהופצץ ולמנוע מהחוקרים לאסוף דוגמאות קרקע מרשיעות.

עם הפרסום באתר ISIS (הניזון ממקורות מודיעין אמריקאיים) מתברר שעבודות הכיסוי והטשטוש הורחבו גם לאתרים נוספים בסוריה, אותם מקומות שחוקרי הוועדה הבין לאומית לגרעין ביקשו לבקר בהם. עד שלא יובהר גורלם של המתקנים "החסרים" בתוכנית הגרעינית הסורית אין מקום לשאננות יתר.

עוזי אבן הוא פרופסור לכימיה וחבר כנסת לשעבר מטעם מרצ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully