וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לייק לכל קשיש, פייסבוק לכל גמלאי

עידן אבני

25.2.2011 / 20:10

מרבית המבוגרים חוששים מעולם המחשבים, אבל האפשרות לתקשר עם חברי עבר, לראות את הנכדים ולהעביר את הזמן קורצים גם להם. במכללת עמק יזרעאל פתחו עבורם קורס מיוחד

מי מאתנו לא ניסה פעם להסביר לסבא, לסבתא או לאחד ההורים איך מפעילים את המחשב, מה זה החלון שקופץ, איך גוללים עכבר או מה משמעות "לייק" בפייסבוק. ללא ספק, מדובר בניסיון מתסכל לשני הצדדים, כשהמבוגרים לרוב פשוט מפחדים מהמחשב. במכללת עמק יזרעאל החליטו להתמודד עם הפחד הזה, ופתחו קורס שימושי מחשב, המיועד למבוגרים.

איזו מפלגה תקדם את הפייסבוק?

אפי פדידה היא מרצה לשיווק ופרסום באינטרנט במכללת עמק יזרעאל, "אנחנו קוראים לזה קורס לסבים וסבתות בפייסבוק. יש הרבה נכדים שמשתמשים בו באופן מסיבי, ואנחנו מאפשרים להם לנצל את הכלי הזה". במהלך הקורס לומדים המשתתפים כלים בסיסיים בשימוש במחשב, אבל גם איך לפתוח פרופיל ברשת, ולהשתמש בה למטרות חברתיות ועסקיות.

חיים בין, 68 מבלפוריה, נחשב למומחה המחשבים של הקורס והוא מלמד מבוגרים ממנו איך להשתמש ברשת. "יש לי שני תלמידים בני 95. אחת מהן היתה רופאה בעברה. היא עבדה הרבה שנים עם מחשב, אבל רק דברים פשוטים, ואני הכנסתי אותה לעולם ה'גוגל'. אז היא באה ואמרה לי שהיא מחפשת חברה מאנגליה, ש-50 שנה הן לא בקשר. מצאתי אותה עבורה ומאז הן מדברות מידי יום בצ'ט בפייסבוק. החברה אגב, בת 102".

מדובר בדור שהיה מפחד לספר לאיזו מפלגה הוא מצביע, אומרת פדידה, ועכשיו הם לומדים שכולם יודעים הכל על כולם, או לפחות על כל מי שנמצא ברשת. "הילדים או הנכדים פתחו להם פרופיל בפייסבוק, אבל הם לא משתמשים בו. הם שומעים על רשתות חברתיות אבל לא מבינים את הצורך לתקשר דרך הרשת. בכל זאת הם לא מבינים למה לשתף את כולם, ואני מלמדת אותם שאפשר לשמור על הפרטיות".

משתפים תמונות, גם מביכות

מהרגע שבו המבוגרים נכנסים לרשת, הילדים מצדם נכנסים גם למגננה, עקב חוסר ההבנה והקצרים בתקשורת. אלא נוצרים כשאמא כותבת הודעה הפרטית בקיר הפרופיל, או עונה לשאלות במקומות לא רצויים. פדידה נזכרת, למשל, ב"סבתא שצילמה את הנכדים בוכים בווידיאו והעלתה ליוטיוב. אבל האימא התעצבנה שמה פתאום היא מעלה את התמונות לשם כי אלו תמונות פרטיות. הסבתא לא הבינה שכל העולם רואה את הנכדים בוכים. וזה יצר קרע גדול". צביה רייל, בת 73 מקיבוץ מרחביה, שומרת על קשר עם הנכדים באמצעות הרשת. "אני לא חושבת שאמסור יותר מדי פרטים. או אחלוק את המחשבות שלי כמו שהדור הצעיר עושה. הם מוסרים כל מה שעובר עליהם. אני לא רוצה שיציצו לי לתוך הפרטיות. אני רוצה להתכתב עם הנכדים שלי בחו"ל, ככה אני יכולה גם לראות תמונות. זה מצא חן בעיני".

ברכה מלין-צור, בת 62, היא מהדור הצעיר של משתתפי הקורס. "בשנות השבעים", היא מספרת, "בעלי הראשון היה איש מחשבים, מדען שיצר התקשורת בין המחשבים. עזרתי לו לכתוב את העבודות שלו ולא הבנתי כלום וזה יצר אצלי אנטי למחשבים, שבמהלך השנים לא הצלחתי להתגבר עליו. היום אני מבינה שזה כלי מדהים שאני נהנית ממנו". גם ברכה התמכרה לפייסבוק, למרות החששות "לפייסבוק לא נכנסתי עד עכשיו אבל בגלל העניין האישי ובגלל שאני רוצה לקדם את התחום שאני עוסקת בו החלטתי ללמוד. הייתי צריכה להיכנס לפייסבוק כי העבירו לי תמונות אז פתחתי פרופיל ומאז פונים אלי חברים שלא היה לי קשר איתם הרבה זמן".

ההבדל בין סקייפ, צ'ט וחוט חשמל

"את הפחד המחשב אני מוציא מהם בחמש דקות" אומר בין, "צעירים לא יצליחו ללמד מבוגרים או אפילו בן זוג ששולט במחשב לא יצליח ללמד את בן הזוג השני. למי שמבין במחשבים קשה לתפוס למה המבוגר לא מבין את מה שהוא מבין ולמה זה קורה כל כך לאט. אני יודע איך ללמד אותם. אגב למי שרק רוצה לשוחח עם הנכדים אני בכלל ממליץ על הסקייפ זה הרבה יותר פשוט. יש מבוגרים שרוצים משחקים אז אני מכניס אותם לעולם הפארם וויל".

"הם לא ידעו את הדברים הבסיסים", מסכמת פדידה. "כדי שנוכל לדבר בשפה משותפת, לימדתי אותם מה זה צ'ט ופורום. וכל המילים שמייצרת רשת האינטרנט. התגובות מדהימות, כשהם מספרים לחברים או שהם מגיעים אלינו או שהחברים מבקשים מהם ללמד אותם על המחשב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully