וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יממן מערכות התראה בפני רעש אדמה בבתיה"ס?

24.2.2011 / 18:43

בשלטון המקומי תוקפים את החלטת משרד החינוך שלא לתקצב התקנת מערכות התראה לרעידות אדמה בבתיה"ס הישנים ולחייב את הרשויות המקומיות לממן זאת בעצמן: "המדינה מפקירה את תושביה"

המחלוקת החריפה בסוגיית תקצוב המערכות בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות, הובילה למצב אבסורדי שבו מוסדות החינוך שנבנו באזורי הסיכון העיקריים לפגיעת רעידות אדמה בישראל נותרו ללא מערכות התראה.

מנהל הפיתוח במשרד החינוך קבע תקציבים להתקנת המערכות בכל בית ספר חדש שייבנה, אולם ההמלצה להתקינה בבתי הספר הישנים, כאלה שלא נבנו בתקן המחמיר לעמידה ברעידות אדמה - נותרה בגדר המלצה בלבד. בחודשים האחרונים החל משרד החינוך לפרסם הנחיות מפורטות לרשויות המקומיות הרלבנטיות בדבר התקנתן של מערכות ההתראה, לאחר שגובשה תוכנית תקציבית בנושא, בהתבסס על דו"ח שערך המכון הגיאולוגי. מדובר במערכות המספקות חיזוי של תנודות הקרקע, מעניקות התראה של 25-20 שניות לפני הרעידה הצפויה וזמן קצר לצורך התארגנות או הימלטות מחוץ למבנה.

בתוך כך, משרד החינוך דרש מהרשויות המקומיות להתקין מערכות להתראה קולית בזמן רעידות אדמה בבתי הספר הישנים, שעלותה - כ-25,000 שקלים לכל בית ספר - תמומן מתקציביהן. גורמים בכירים בשלטון המקומי פנו למשרד בטענה שאין בידיהן תקציב מספק להתקנת המערכת בכל בתי הספר שבתחומן, והביעו ביקורת קשה על העברת נטל המימון לידיהן. גורמים מקצועיים במשרד החינוך מעריכים כי עלות התקנת המערכת בכלל בתי הספר הקיימים ברחבי הארץ היא כ-100 מיליון שקלים, אך במרכז השלטון המקומי טוענים כי מדובר בסכום גבוה הרבה יותר.

"משרד החינוך פועל באופן אבסורדי"

"על פי הערכות המומחים שלנו", אומרים בשלטון המקומי, "מדובר בכ-20,000 שקל למערכת בכל כיתה. בגלגול האחריות לפתחן של הרשויות המקומיות, ובדרישה מהרשויות המקומיות לתקצב פרויקט לאומי בסדר גודל של מיליארדי שקלים, המדינה מפקירה את תושביה ומתנערת ממחויבותה הבסיסית לספק ביטחון והיערכות לחירום".

אף שהתקנת מערכות התראה בחלק מבתי הספר החלה כבר לפני שנים, במשרד החינוך עדיין לא יודעים להגיד בכמה בתי ספר כבר פועלים החיישנים. יגאל צרפתי, ראש מינהל הפיתוח במשרד החינוך, מודה כי אין בידיו נתונים בנושא, וד"ר אפרים לאור, ראש ועדת ההיגוי המשרדית להיערכות לרעידות אדמה לשעבר, הביע ביקורת קשה על מדיניות התקנת המערכות שנקבעה על ידי משרד החינוך. "משרד החינוך פועל באופן אבסורדי לחלוטין. שום הסבר לא יכול להצדיק את העובדה שמבנה בית-ספר בן 60 שנה נותר ללא מערכת התראה, ובית-ספר שנבנה ב-2011 מכיל מערכת שכזו".

גורמים בכירים במשרד החינוך פנו לפני שבועות אחדים לשר בני בגין, הממונה על צוות ההיגוי הבין-משרדי להיערכות לרעידות אדמה, כדי שיקבע תקציב סיוע לרשויות מקומיות, בהתאם להגדרת אזורי הסיכון על ידי המכון הגיאולוגי והמדד הסוציו-אקונומי של הרשות. בגין, מצדו, מטיל ספק רב במידת יכולתו לעזור לרשויות המקומיות ואומר כי "יש גבול ליכולת התקציבית של משרדי הממשלה בכל הנוגע להיערכות לרעידות אדמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully