וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגר משמעותי לחידוש ההרתעה

יואב לימור

24.2.2011 / 8:13

ישראל עמדה אמש בדילמה המשמעותית ביותר שלה מאז מבצע עופרת יצוקה: כיצד להגיב לירי הגראד לבאר שבע.

המלכוד ברור. תגובה רפה מדי תשדר לארגוני הטרור כי ישראל חלשה, חוששת, מורתעת. הג'יהאד האיסלאמי, שכפי הנראה אחראי לירי, לא צריך יותר מזה כדי לפעול שוב. גם בארגונים אחרים כמו ועדות ההתנגדות יהיו מי שירצו לחקות את ההצלחה, וסביר שגם בחמאס יקומו פעילים שיתהו אם לא הגיע הזמן לחזור לפעילות.

מנגד, תגובה קשה מדי עלולה לסבך את ישראל. האזור רגיש, חלקו בוער, המשטרים רועדים. העניין היחיד שיכול ללכד את קדאפי ועבדאללה, אל-בראדעי ונסראללה, הוא השנאה לישראל. העולם ודאי לא יגלה אמפתיה, אפילו ארה"ב תתקשה להטיל וטו בפעם השנייה בתוך פחות משבוע.

"לספור עד עשר"

ישראל חייבת להגיב, ולא רוצה. יודעת שצריך להכות חזק, כי אמש נחצה מחסום הקו הדמיוני בין מה שאפשר לספוג למה שאסור. אותו קו שמאפשר להגיב בכאילו על 58 הרקטות שנורו מתחילת השנה ועד אתמול, אבל מחייב תגובה משמעותית על שיגור רקטה אחת בשעת ערב למרכז עיר הומה. כי אם לא נגיב הפחד יחזור לא רק לערב אחד, ולא רק לבאר שבע.

ועדיין, לכולם ברור שצריך לספור עד 10 לפני שמגיבים בצורה כזו או אחרת. לא כדאי לשחק לפי הכללים של ארגון שנשקו איראני והלוגיקה שלו היא ג'יהאד, וכל מבוקשו הוא לסחוף אותנו למערבולת. גם אחרי שאיבדנו לצערנו את מצרים כמתווך יש מספיק מנגנונים להפעיל, מספיק ריסונים שיבהירו לצד השני שזאת היתה פעם ראשונה ואחרונה. אי אפשר יהיה לעשות את זה בלי מקל משמעותי שיגבה מחיר מהצד השני, אבל צריך לזכור שגם אחרי המחיר יש מחר. את זה מבין בוודאי הרמטכ"ל החדש, רב אלוף בני גנץ, במבחנו הראשון, שיודע שבין טולרנטי למיליטנטי עדיף להיות פרגמטי.

שנתיים עברו מאז מבצע עופרת יצוקה, ולראשונה עומדת ישראל בפני אתגר משמעותי להרתעה מול הרצועה. שנתיים לבחירתו של בנימין נתניהו, ולראשונה הוא עומד בפני החלטה ביטחונית שעלולה להוביל להסלמה.

העיתוי גרוע, המזרח התיכון רותח, הלגיטימציה של ישראל אפסית - וחייבים להגיב. נכון לאמש, כל החלופות מבחינת ישראל היו גרועות. צריך לקוות שתיבחר הפחות גרועה מביניהן.

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully