וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: בקרוב יתחדשו הלחצים

איזי ליבליר

22.2.2011 / 7:51

אסור שהווטו שהחליט הנשיא אובמה להטיל על ההצעה הפלשתינית בנוגע להתנחלויות יעוור את עינינו לגבי מדיניותו. בעבר הטלת וטו על החלטות או"ם הנגועות באנטי ישראליות היתה עניין שבשיגרה. אצל אובאמה הרצון להימנע מהווטו היה כל כך גדול, עד שהוא הציע לפלשתינים ויתורים חסרי תקדים בתמורה לשינויים בניסוח ההחלטה.

אובמה הציע שיעביר "הצהרה נשיאותית" למועצת הביטחון של האו"ם, ובה יביע עמדה זהה להחלטת האו"ם המגנה את הנוכחות היהודית בגדה המערבית ובירושלים. הוא אף הסכים לתמוך בהצעה רוסית להקמת ועדת חקירה של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא ההתנחלויות, כמו גם בהצעה להרחבת המעורבות של הקוורטט בנושאי המזרח התיכון. לפי ה"וול-סטריט ג'ורנל", הנשיא אף טילפן ברגע האחרון למחמוד עבאס והציע להצביע בעד ההצעה, או להימנע בהצבעה, אם הפלשתינים יסכימו לשנות את המילים "בלתי חוקיות" ל"בלתי לגיטימיות" בהתייחס להתנחלויות.

סירובו של עבאס לקבל את ההצעות משקף את העובדה שהפלשתינים, בעקבות חשיפת מסמכי אל-ג'זירה - מסמכים שחושפים ויתורים שהם לא התכוונו ליישם, אחרת לא היו מסתירים אותם מבני עמם - לא יכולים לשקול שום פשרה, ולו הקלה ביותר, בלי שיוקעו כבוגדים על ידי בוחריהם.

לוחמה משפטית במקום טרור

עבאס מאמין כי הימנעות ממשא וממתן תחייב את אובמה להפעיל לחץ על ישראל בלי להציב דרישות בפני הפלשתינים. הוא גם מעניק חשיבות לשימוש ב"לוחמה משפטית" במקומו של הטרור ככלי נגד ישראל. עלינו לצפות למטר של החלטות שיעדן המשך בידודה של ישראל והפיכתה למדינה מצורעת, האשמתה באי-קיום החוק הבינלאומי, הוקעת מנהיגיה כפושעי מלחמה ושאיפה לגרירתה לבית המשפט הבינלאומי.

על אף התנהגותה המצערת של ארה"ב כלפי בעלת בריתה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון, מערכת היחסים עם ארה"ב חשובה לעתידנו הביטחוני כיום אפילו יותר - הן במישור הצבאי והן בדיפלומטי. בהקשר זה, למרות הביקורת הקשה מהימין הפוליטי, יש להעריך את נתניהו על כך שהצליח להלך על חבל דק - גם להתנגד לדרישות השערורייתיות של הממשל וגם להימנע ממשבר קטסטרופלי ביחסים.

אם אובמה לא היה נערך למערכת הבחירות הקרבה, סביר שהיה לוחץ יותר על ישראל - גם במחיר סיכון ביטחונה - במסגרת מאמציו לרצות את העולם האיסלאמי. התנהלותו סביב הווטו מעידה כי הוא עשה זאת רק מתוך הבנה כי אלמלא כן, היה עומד בפני גינויים מבית הקונגרס, ואפילו ממפלגתו שלו, על תמיכתו בהחלטה כה חד-צדדית נגד ישראל.

לכן דווקא הווטו מחייב אותנו להיערך לימים קשים שיחייבו הכרעות ישראליות קשות על רקע הניסיונות של הממשל "לאזן" את הווטו באמצעות לחצים חדשים על ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully