וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט לוב: הזהב מעל 1,400 דולר לאונקייה

נמרוד הלפרן

21.2.2011 / 22:18

מחיר הנפט מסוג ברנט מעל ל-106 דולר לחבית - הרמה הגבוהה מאז תחילת המשבר הפיננסי. הנפט קופץ ב-6%; הכסף ב-4%

מחיר הזהב חצה את רמת 1,400 דולר לאונקייה, מחיר הכסף עולה ביותר מ-4% לשיא של 30 שנה ומחיר הנפט הגולמי קופץ ביותר מ-6% על רקע הרחבות ההתקוממות למען דמוקרטיה למדינות נוספות במזרח התיכון וצפון אפריקה, והסלמה בעימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון בלוב.

היום (שני) לא מתקיים מסחר בשווקים בארה"ב לרגל חופשת יום הנשיא, אולם מחירי הנפט והמתכות היקרות זינקו במסחר האלקטרוני. החוזים על הנפט הגולמי למסירה במארס נסחרים במחיר של 91.42 דולר לחבית, זינוק של 6.1%, במסחר האלקטרוני בניו יורק. החוזים למסירה באפריל, שיהפכו לחוזים הקבועים החל ממחר, נסחרים במחיר של 95.39 דולר לחבית, קפיצה של 6.3%. במסחר בלונדון, עלה מחיר חבית נפט גולמי מסוג ברנט מעל לרמה של 106 דולר לחבית - הרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008. אנליסטים הזהירו כי המשך התרחבות ההתקוממות במדינות במזרח התיכון וצפון אפריקה - אזור האחראי על למעלה משליש מתפוקת הנפט העולמית - עלולה לגרום לזינוק במחיר הנפט אשר יגרור את הכלכלה הגלובלית למיתון חוזר.

"יש מקום רב לדאגה, במיוחד מכיוון שהאירועים יכולים להשפיע על מחיר הנפט", אמר ביל בלצ'ר, הכלכלן הראשי של חברת Mirae Asset Securities, בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג. "אם מחיר הנפט יזנק בעוד 20 או 30 דולרים, אנחנו עלולים לשוב ולשקוע במיתון עולמי", הוסיף.

"כל עוד המצב במזרח התיכון וצפון אפריקה, שהוא אזור מפתח מבחינת תפוקת נפט, ימשיך להיות כל כך לא יציב, יש לצפות שהתמיכה במחירי הסחורות תימשך", כתב האנליסט איליה ספיבק מחברת DailyFX בדו"ח למשקיעים שפירסם.

"קיים סיכוי משמעותי לכך שהאירועים ישפיעו על אספקת הנפט, הן במהלך הפלת משטרים והן בתקופת המעבר של המשטרים החדשים, מכיוון שהמדינות שבהן מתרחשות התקוממויות אחראיות על נתח משמעותי מתפוקת הנפט העולמית", נאמר בדו"ח שפירסמו אנליסטים של חברת ClearView Energy Partners. אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה אחראי ל-36% מתפוקת הנפט העולמית.

הזהב נחשב למקלט עבור המשקיעים בעתות משבר

"כל העיניים נשואות עכשיו ללוב, מכיוון שהיא יצרנית נפט משמעותית", העריך אנליסט הנפט קריסטוף בארט בראיון לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. "זה הגורם העיקרי שתומך עכשיו במחירים, ועל כך יש להוסיף את המשך אי השקט במדינות אחרות באזור", הוסיף.

הזהב, אשר נחשב למקלט עבור המשקיעים בעתות משבר, עולה זה היום השישי ברציפות ומחירו חצה את רמת 1,400 דולר לאונקייה. החוזים על הזהב למסירה באפריל נסחרים במחיר של 1,406 דולר לאונקייה, עלייה של 1.3%, במסחר האלקטרוני בניו יורק. החוזים על הכסף למסירה במארס מזנקים ב-4.4% למחיר של 33.72 דולר לאונקייה - שיא של יותר מ-30 שנה.

"שני גורמים מרכזיים צפויים להשפיע על מחיר הזהב: ראשית, ביקוש מוגבר מצד משקיעים שמחפשים מקלט עקב התרחבות ההתקוממות במזרח התיכון", כתבו אסטרטגים של קומרצבנק בדו"ח למשקיעים. "שנית, מחיר הזהב עולה עקב השקעות ספקולטיביות, אשר הרחיבו את פוזיציות הלונג (long - כלומר הימור על כך שמחיר הזהב ימשיך לעלות) שלהם על הזהב ב-9% בשבוע שהסתיים ב-15 בפברואר", נאמר בדו"ח.

המחאה נגד משטרו של שליט לוב, מועמר קדאפי, שהגיעה אמש לרחובות הבירה טריפולי, מחריפה. המפגינים מתעמתים זה היום השביעי עם כוחות הביטחון ברחובות הבירה, וערוץ אל ג'זירה דיווח כי המשטרה בעיר בנגאזי - העיר השנייה בגודלה בלוב - הצטרפה למתקוממים.

רשת אל ג'זירה דיווחה מפי עדי ראייה כי חיל האוויר הלובי הפציץ מפגינים שהיו בדרכם לבסיס צבאי ובו תחמושת רבה. עוד דווח כי צלפים ירו לעבר קהל המפגינים ותומכי קאדפי דהרו עם מכוניותיהם אל עבר ההמון שהתקהל בבירה. ארגון זכויות האדם Human Rights Watch דיווח כי מאז יום חמישי נהרגו בלוב 332 בני אדם.

סלים סאיף אל-איסלאם קדאפי, בנו ויורשו המיועד של שליט לוב מועמר קדאפי, הזהיר אתמול בלילה בנאום טלוויזיוני מפני "נהרות של דם" שישטפו את המדינה אם המהומות יתפתחו לכדי מלחמת אזרחים ונשבע להילחם "עד הכדור האחרון". יותר מ-200 מפגינים נהרגו על ידי כוחות הממשלה במהלך העימותים בעיר בנגזי, שהתפשטו גם לבירה טריפולי. המפגינים ממשיכים במחאתם זה היום השביעי וגודשים את רחובות הבירה, כך נמסר מעדי ראייה. עוד דווח כי בנייני ממשלה בבירה עלו באש, בהם בניין הטלוויזיה הממלכתית.

במקביל, ראש שבט אל-סואיה במזרח לוב איים לפגוע ביצוא הנפט של המדינה למדינות המערב אם השלטונות לא ישימו קץ לדיכוי המפגינים בתוך 24 שעות. לוב מחזיקה בעתודות הנפט הגדולות ביותר באפריקה, 44.3 מיליארד חביות נכון ל-2009, ומייצאת נפט בהיקף השווה ל-8% מצריכת הנפט השנתית בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully