וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר של הכנסת: העיריות מעסיקות מסתננים לא חוקיים

פנחס וולף

21.2.2011 / 11:40

מחקר שהוצג היום בכנסת מראה כי בישראל מוטב לעובד זר להיות לא חוקי, מאשר חוקי: המדינה לא פועלת נגד הקבוצה הראשונה עד להשלמת מתקן הקליטה בדרום. בנוסף: חלה ירידה בכמות המסתננים

בישראל 2011 עדיף להיות עובד זר לא חוקי, מאשר עובד זר חוקי – כך עולה ממסמך שהכין מרכז המידע והמחקר של הכנסת לקראת דיון בוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים בראשות ח"כ יעקב כץ (האיחוד הלאומי). בהודעת המדינה לבג"ץ מספטמבר עולה, כי המדינה לא תאכוף את העסקת המסתננים הלא-חוקיים עד להקמת המתקן לקליטת המסתננים, שלטענת עורכי המחקר לא יהיה מוכן לפני נובמבר השנה. עד למועד זה, נוצר למעשה מצב אבסורדי, בו עובד זר המחזיק בתעודה מטעם המדינה מצוי בסכנת גירוש גדולה מזו של עובד זר השוהה בארץ באופן לא חוקי.

בנוסף, מבדיקת מרכז המידע והמחקר עולה כי עיריות רבות בישראל מעסיקות בעקיפין עובדים זרים לא חוקיים, משום שחוזרי מנכ"ל משרד הפנים אסרו על העסקת עובדים זרים שהעסקתם מותנית בהיתר - אך לא התייחס להעסקת עובדים זרים לא חוקיים. יודגש כי חוזרי המנכ"ל נכתבו בצורה זו בהתבסס על החלטת ממשלה, שגם היא לא התייחסה להעסקת עובדים זרים לא חוקיים ברשויות מקומיות.

לדברי ד"ר גלעד נתן, ממרכז המידע והמחקר, מנכ"ל משרד הפנים נמנע מפרסום חוזר האוסר מפורשות את העסקת העובדים הבלתי חוקיים, ואמר כי "הם (המסתננים – פ"ו) תופסים מקומות עבודה של ישראלים בעבודות הכי חלשות".

ירידה של 40% בהסתננות בהשוואה לפברואר שעבר

מנהל האגף לזרים ברשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, יוסי אדלשטיין, אמר כי "בחודש פברואר ניכרת ירידה של 40% בהיקף ההסתננות לעומת החודש המקביל אשתקד. מגיעים מסתננים, אבל במספרים קטנים יותר. מבחינתנו למסתננים אין רישיון עבודה. אנחנו לא אוכפים את סעיף ההעסקה הבלתי חוקית, אבל עובדתית אין להם רישיון עבודה. היום התחלנו בפעילות אינטנסיבית נגד העסקה בלתי חוקית, אך גם במבצע המדובר לא נאכוף את סעיף ההעסקה הבלתי חוקית".

מדברי נציגת משרד התמ"ת בדיון עולה כי בין היתר, קיימת גם מצוקת פקחים שיאכפו את החוק. "יש ארבעה פקחים בלבד במשרד התמ"ת, ומחודש יוני אנו מחכים ל-12 פקחים נוספים", אמרה. "הפקחים לא יכולים לאכוף את נושא מסתננים כיוון שהם עמוסים בתלונותיהם של עובדים זרים חוקיים. ביום שיוחלט לאכוף את איסור העבודה, נכפה זאת על חברות כוח האדם", הוסיפה.

לפני מספר ימים פורסם בוואלה! חדשות, כי עובדים זרים סייעו בפינוי מאחז בלתי חוקי בגדה המערבית. נציג הצבא, רס"ן שגיב ליכטמן, ראש המדור האזרחי-כלכלי ביהודה ושומרון בפרקליטות הצבאית, הבהיר כי "באותו אירוע הועסקו פלסטינים ולא עובדים זרים. אם קרה שהפלסטינים הועסקו ללא אישור – זו בעיה והפרה של המכרז. הדבר כרגע בבדיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully