וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על מצ"ח: שיבשו חקירת שימוש בסמים

יהושע בריינר

21.2.2011 / 8:33

שופטת ביה"ד ביפו מתחה ביקורת חריפה על חוקרי המשטרה הצבאית ששיבשו הליך בדיקת שתן לחייל שנחשד בשימוש בסמים. "הדבר מעורר חשד שמא אין מדובר באירוע חד פעמי"

בית הדין הצבאי ביפו זיכה מחמת הספק חייל שנחשד בשימוש בסמים, זאת בשל מחדלי חקירה חמורים של חוקרי המשטרה הצבאית החוקרת. שופטת בית הדין ביקרה בחריפות את התנהלות חוקרי מצ"ח בחקירה ואף העלתה חשד כי אלו שיבשו את החקירה על מנת לחפות על מחדליה. החייל הכחיש לאורך החקירה כולה כי עשה שימוש בסמים.

פסק הדין החריף ניתן בשבוע שעבר על ידי נשיאת בית הדין, השופטת אל"מ אורלי מרקמן, במשפטו של חייל המשמש כנהג, שנעצר לחקירה במשטרה הצבאית "יואב" בחשד לשימוש בסם. בפסק הדין מתואר כיצד במהלך החקירה, נלקחה מהחייל בדיקת שתן בכדי לקבוע האם השתמש בסם. אלא שבמקום להכניס את הדגימה ישירות למקרר ולאחר מכן להובילה לבדיקת המעבדה, הבלש חסר הניסיון שטיפל בחייל הניח את הדגימה על שולחן אחת הקצינות ופנה לעיסוקיו. לאחר מכן, ולא ברור על ידי מי, הגיעה הדגימה למקרר הבסיס, שם אמורה היתה להישמר מלכתחילה.

בהחלטתה, כתבה השופטת כי קצין בדרגת סגן-משנה שהיה אמון על החקירה, ניסה לטשטש את העובדה כי חל שיבוש בהליך הבדיקה. הקצין טען כי ראה את הבלש מכניס את הדגימה למקרר ואף הגדיל לעשות וחתם בשמו של הבלש שאכן פעל כך. אלא שהבלש עצמו הודה כי הניח את הדגימה על השולחן וכי לא הוא זה שחתם על המסמך. סנגוריו של החייל החשוד אף הביאו מסמך דומה מחקירה אחרת בו חתם הקצין בשמו של אדם אחר.

אל"מ מרקמן לא חסכה בביקורת כלפי החוקרים. "חוקרי מצ"ח מסרו עדויות מגמתיות ומטעות בניסיון לחפות על מחדלי החקירה", כתבה בפסק הדין, "עדותו של הקצין הייתה מעושה, בלתי רצינית ובלתי הגיונית. נראה, כי החוקרים שיבשו מסמכים בתיק החקירה והדבר מעורר חשד שמא אין מדובר באירוע חד פעמי של שיבוש מסמכים ועריכתם אלא בתופעה שחוזרת על עצמה בבחינת הרגלי עבודה".

בסיום, כתבה אל"מ מרקמן, כי פסק הדין יופנה גם לתובעת הצבאית הראשית ולמפקד מצ"ח, שיצטרך ככל הנראה להחליט האם לפתוח בחקירה כנגד החוקרים. "אנו שמחים שבית הדין מצא לנכון לקבל את גרסתו של הנאשם", אמר עו"ד יובל קגן שייצג את החייל מטעם הסניגוריה הצבאית יחד עם עו"ד חיים בלילטי, "אנו מקווים שהכרעת הדין החריפה והחריגה תשמש מסר לחוקרים שהמטרה אינה מקדשת את האמצעים וכי פעולות אסורות סופן להתגלות".


לפניות לכתבנו הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully