וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקץ 70 שנה: בנגאזי חוזרת לכותרות

דן מרגלית

21.2.2011 / 7:41

בארץ נותרו מעטים בלבד שהשם בנגאזי גורם להם להחסיר פעימת לב.

בני דורי היו בפעוטון כאשר אמא ואבא והדודים בירברו את שמה של העיר הנידחת הזאת בלוב וכאשר התערבו ב"כן" ו"לא" על קופסאות בשר "בולי ביף", שהיו בכליהם של החיילים הבריטים, אם תיכבש העיר בידי צבאות איטליה וגרמניה הנאצית או תשוחרר על ידי האנגלים, והיא נפלה ושוחררה, נפלה ושוחררה. שני שמות נותרו מן המלחמה ההיא בצפון אפריקה, שאילו הסתיימה אחרת היתה גורמת גם להשמדת היישוב העברי בארץ ישראל: בנגאזי, שהחליפה ידיים, ואל-עלמיין במערב מצרים, שם בלמו האנגלים את הגייסות של הרייך השלישי.

היום אין כבר כמעט ישראלים שהעיר הענייה והעלובה בנגאזי מדברת אליהם. גם אין רואים אותה בטלוויזיה ולא מדברים על אודותיה ברדיו. דבר חשוב לא קורה בה. עד שאתמול נכבשה (ואולי לא) בנגאזי בידי המורדים במועמר קדאפי, ושוב חזרה לתפקיד שמילאה לפני כמעט 70 שנים - לעבור מיד ליד. ואולי אין זה מקרה שהמפגינים הניפו בלי להבין את דגלי גרמניה הנאצית.

ישראל שוב מבודדת

השריפה בלוב אינה דומה להצתת הכיכר במצרים. מפני שבלוב רק 8 מיליון תושבים ומדיניות רווחה סבירה ונזהרים בכבודו של קדאפי מפני שאדמתו רוויה בזהב השחור, בנפט. שמא יעלה בידו להישאר בשלטון, בעיקר שבהיעדר מעורבות אמריקנית נגדו אין הוא מהסס להורות לכוחות הביטחון לירות במפגינים. בכל המפגינים, מכל זווית.

ביסודו של דבר, לא תהיה סיבה טובה להצטער על סיום שלטונו בן יותר מ-40 השנים של קדאפי. הוא שליט יחיד, פרוע ומוזר ומסוכן. כאשר נעצר בנו בשווייץ, איים על הבנקאות העולמית אם לא ישוחרר. צריך גם לזכור כי מתחת לאפו של העולם הרחיק לכת ביוזמתו להניח יד על נשק גרעיני. לולא המלחמה בעיראק של סדאם חוסיין ולולא נחשף, היה העולם עד למטורף המחזיק בנשק השמדה המוני.

לוב עניינה אתמול. מחר עשויות מדינות ערביות אחרות למצוא את עצמן בכותרות הראשיות. גם אלה שבהן כבר התרחשה הפיכה טרם הגיעו אל המנוחה והנחלה. לא תוניסיה ולא מצרים, ומבצבץ מרי במרוקו, והכל בהקשר למאבק על ההגמוניה במזרח התיכון. ייתכן כי אמריקה בדרך למטה. ייתכן גם כי המשטר באיראן כבר עבר את שיאו, אף שלפי שעה הוא מקרין ביטחון עצמי המפתה שליטים ערבים לקפוץ על עגלתו ולחסות בצילו. הרי גם טהרן בוערת.

ישראל שונה. גם בתחום זה היא אחרת. שוב בודדה. הפעם לטוב.

  • עוד באותו נושא:
  • לוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully