וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שביתת העובדים הסוציאלים תפגע בילדי הזרים"

21.2.2011 / 19:39

עובדי מרכז הסיוע לעובדים זרים מסיל"ה, הביעו חשש שמא שביתתם המתוכננת של העובדים הסוציאלים תפגע קשות בטיפול בילדיהם של העובדים הזרים. "הם מכירים רק אותנו ככתובת בטוחה למענה"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק. עריכה: גדי וינסטוק. קריינות: אביב אברמוביץ')


עובדי מרכז הסיוע והמידע לקהילה הזרה (מסיל"ה) בתל אביב חוששים מפני השפעתה ההרסנית של שביתת העובדים הסוציאלים המתוכננת, על מאות ילדי עובדים זרים ופליטים השוהים בגני הילדים המאולתרים בעיר.

עשר העובדות הסוציאליות המועסקות במרכז מסיל"ה, מרביתן בחצי משרה, יודעות כי הן הכתובת האחרונה למענה יעיל עבור אלפי ילדים באזור תל אביב. הן אמנם תומכות ללא סייג במאבק העובדים הסוציאליים עבור שיפור בתנאי העסקתם, אך אינן יכולים שלא לתהות מי יהיה הכתובת למענה יעיל בהיעדרם, עבור כל אותם הילדים חסרי המעמד.

תמר שוורץ, עובדת סוציאלית ומנהלת המרכז, חרדה לגורל הילדים. "אנחנו נמצאים בקשר עם 50 גני ילדים פרטיים הנמצאים באחריותה של קהילת הזרים. בכל גן מאולתר שכזה ישנם בין 10-100 ילדים בגילאים שונים, חלקם בסיכון, חלקם מוזנחים ונטושים. הם באים ממשפחות חשדניות, לעיתים גם אלימות שפוחדות ממשטרת ההגירה ומכירות רק אותנו ככתובת בטוחה למענה".

היעדר הכשרה שמוביל למוות

החשש הגדול שניכר בדבריה של תמר מתקשר לשני אירועים טראומתיים שבהם נהרגו ילדי עובדים זרים. לפני שנתיים נהרגה ילדה אוטיסטית בת שבע מאחד הגנים, לאחר שברחה ממנו ונדרסה על כביש איילון. מקרה נוסף אירע לפני כשנה, כאשר תינוק בן תשעה חודשים נחנק למוות באחד הגנים, לאחר שהגננות שלו לא שמו לב ששרוך המוצץ שלו נכרך סביב צווארו. יש לציין כי אותן גננות שהשגיחו על שני הילדים שנהרגו מעולם לא זכו להכשרה מקצועית.

בעקבות שני המקרים, פנתה תמר למועצה לשלום הילד ואלה פנו למשרד התמ"ת במטרה שיפעיל פיקוח הדוק על גני ילדים של זרים. משרד התמ"ת החל לפקח בשנה האחרונה על חלק מהגנים המאולתרים ולפני כחודשיים אף הורה לסגור את אותו הגן שבו נהרג התינוק.

"המצב השתנה, בעלי הגנים והבייביסיטריות יודעים היום שכדאי להם לעבוד איתנו", אמרה תמר, "מי שמשתף איתנו פעולה מקבל הדרכה מקצועית בחינם לגננות וגם קשר עם תורמים שהביעו נכונות לתרום כסף לשיפוץ המבנים". עיריית תל אביב, חשוב לציין, היא הרשות היחידה בישראל אשר מפקחת על הנעשה בתוך גני הילדים המאולתרים.

"הן כמו מתאבדות שיעיות"

תנאי העסקתם של העובדים הסוציאליים במרכז מסיל"ה מחפירים. מתוך 10 עובדים, רק תמר המנהלת מועסקת במשרה מלאה. רוב העובדות הן בעלות תואר שני, אך משכורתן נמוכה ומתבססת בין היתר, על תרומות. חלק מהעובדות מודות כי לולא היו נשואות לבעל עם הכנסה גבוהה, הן לא היו מצליחות לגמור את החודש.

"אין פה אף אחת שלא עובדת פי 1.5 לפחות מהמשרה", אמרה תמר, "אני קוראת להן 'המתאבדות השיעיות' שלי כי הן לא מפסיקות לעבוד בדבקות ומתוך תחושת שליחות עמוקה. הן לוקחות איתן תמיד עבודה הביתה. התגמול של העובדות שלי הוא נפשי, לא כספי. הן מצילות נפשות ואין הלימה בין חשיבות עבודתן לבין התגמול הכספי שהן מקבלות".

איגוד העובדים הסוציאליים מסר כי "ביום חמישי הקרוב מסתיימת תקופת הצינון של סכסוך העבודה שהוכרז לפני שבועיים. משרד האוצר קבע פגישת משא ומתן לקראת סוף השבוע ואנחנו מגיעים אליה בידיים נקיות כדי לשמוע האם לאוצר יש הצעות חדשות לגבי שינוי מהותי בשכרם של העובדים הסוציאליים. במידה ולא יהיו הצעות שכאלה, לא נהסס ולו לרגע אחד לממש את סכסוך העבודה ולפתוח בשביתה".

* לכל המעוניין לתרום למרכז מסיל"ה: ניתן לפנות למייל mesila1@012.net.il או לטלפון 03-6879727.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully