וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרים חולצה, תנשום עמוק ותסיר פיירוול

אריאל נוי

19.2.2011 / 8:32

לקופות החולים נמאס לשמוע את המשפט "מי אחרון בתור", ובאחרונה הגבירו את התחרות על לב המבוטחים חובבי האינטרנט. חלק מהרופאים מרוצים פחות ואומרים כי אין תחליף לקשר ישיר עם המבוטח

בשנה האחרונה גברה התחרות בין קופות החולים על הזירה האינטרנטית. מלבד מאבק המסורתי על לב המובטחים, בקופות מתמקדים על המאבק למתן שירותים "מקוריים" יותר באינטרנט. שלשום (חמישי) הסתיים כנס בנושא "רפואה מקוונת לילדים", כחלק מכנס באר שבע לשלום הילד, שהתקיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. למרות ההתלהבות בקופות, לא כל הרופאים מרוצים מהחידושים, ומספרים כי בחדשנות הטכנולוגית גם סיכון של ממש למטופלים, ומאמינים שאין חלופה בביקור ממשי אצל הרופא.

קופות החולים, מצדן, מתכוונות להמשיך ולפתח את השרותים המוצעים באינטרנט. בדיקת וואלה! חדשות מגלה לכם אילו שירותים מעניקות הקופות, ומהם החידושים הצפויים לנו בתחום בתקופה הקרובה.

בכללית מבטיחים: מידע אישי - אצל המבוטח בלבד

קופת חולים כללית הרחיבה את שירותיה המקוונים בשנה האחרונה, וכעת היא מעניקה ללקוחותיה אפשרות להתייעץ עם רופא מומחה ברפואת ילדים או אפילו עם יועצת הנקה בשיחת וידאו באמצעות מצלמת המחשב או בטלפון. בחודשים הקרובים צפויים להתרחב השירותים, והם יכללו רשימת תרופות אישית, הצגה והדפסה של טפסי התחייבות, מעקב אחרי פניות למערך כללית מושלם ואישורי מחלה. לצד הפיתוחים, בקופה מבטיחים - דגש נרחב הושם על חיסיון.

מנהל הרפואה המקוונת בקופה, ד"ר יוסי בהגון, מסביר כי "הצוות שלנו עובד על חיסיון מידע, על מנת להבטיח שנתונים לא יחשפו בפני מי שאינו מורשה. הורים יכולים להסתכל בתיק הרפואי של ילדיהם עד גיל 16. אם נערה למל לא תרצה שהוריה ידעו שהיא לוקחת גלולות – התיק חסוי". לדבריו, אמון הציבור בשירותים ניכר – תוך שנה קפץ מספר המטופלים און-ליין מ-1500 מבוטחים לעשרת אלפים. לדברי בהגון, טרם נאמרה המילה האחרונה ע"י הכללית: בקופה מתכננים לפתח מוצרים נוספים, כמו סטטוסקופ אלחוטי שישדר את הנתונים מבית המטופל לרופא.

הלקוח המרכזי: הפריפריה

גם בקופת חולים "מכבי" עמלים על השירותים המקוונים. ד"ר דוד מוסינזון, רופא מחוזי במחוז צפון במכבי, סיפר לוואלה! חדשות כי "היום יכול המבוטח להזין מידע רפואי אישי, כמו מדידות לחץ דם ודופק, מעקב משקל ובדיקות אחרות שהוא מבצע מביתו". מוסינזון הוסיף כי "המטופל יכול לצפות בתוצאות בדיקות מעבדה, דימות, א.ק.ג, זימון תור לרופאים ועוד".

את הפיילוט לפרויקט יצרו בקופה במחוז הצפון, מתוך הנחה ששם יתרון השירותים המקוונים יהיה הבולט ביותר, בשל המרחק הגאוגרפי שבין הרופא למטופליו. "מחוז צפון הוא גדול, והעניין ממחיש כיצד האינטרנט יכול לעזור לפריפריה", מספר מוסינזון. "להגיע לחיפה מקרית שמונה לוקח שלושה אוטובוסים. אם למטופל יש פצע מסוכרת, למשל, הוא יגיע לרופא המשפחה בקרית שמונה, ויחד עם האחות הם ישוחחו בוידאו ברשת הפנימית של מכבי עם המרפאה הרלבנטית בחיפה", אמר.

בקופת חולים לאומית לקחו את נושא הרפואה באינטרנט צעד אחד קדימה, והם מציעים מצדם שירות רופאים מלא בשעות הלילה, המאפשר למטופל לפנות לאתר הקופה, ולקבל מרופא הפניה למיון בכל שעה ביממה. בין היתר, מציעים בקופה גם צפייה בתוצאות מעבדה, זימון תורים, צפייה במרשמים וכו'. שנה החולפת פיתחה הקופה גם אתר הריון ולידה אישי, המותאם לצרכי המבוטחת ולהתקדמות הריונה, אתר "הביס היומי", המכיל עצות בנושא תזונה, ואתר "פלובלוג", בו רופאי הקופה מפרסמים מאמרים ונותנים תשובתו לאזרחים בנושא השפעת.

בקופת חולים מאוחדת שמו דגש על הילדים: בשנה האחרונה העלתה הקופה, נוסף על השירותים הסטנדרטיים בקופות האחרות, גם את "עולם הילדים", מרפאת ילדים אינטרנטית ייחודית המיועדת לילדים ולהורים.

הרופאים מזהירים: סכנה ממשית בהפחתת הקשר הישיר

למרות התלהבות הקופות, חלק מהרופאים הביעו את מורת רוחם מהטיפול החדשני וחלקם אף מסרבים להשתתף באבחנות וייעוץ באמצעות האינטרנט. ד"ר יאיר בן דוד, ממרכז בריאות הילד בבאר שבע, אמר כי אף הוצע לו להצטרף לצוות המייעץ ונותן שירותים מקוונים, הרגיש שלא בנוח להשתתף בפרויקט, שכן לטענתו, יש טעם לפגם במתן ייעוץ רפואי ללא הכרת המטופל. התוצאות, לדבריו, עשויות להיות קשות: "לעתים מגיע ילד עם כאב גרון, ורואים סימנים להתעללות. ילד שעל פי החשד עבר התעללות, עלול לשים קץ לחייו – במרפאה ניתן להביא עובד סוציאלי ואילו באינטרנט הילד עלול פשוט להתנתק ולהיעלם".

ח"כ דב חנין (חד"ש) הצטרף לקריאתו של בן דוד, ואמר כי "בעולם הרפואה יש דיאטה רצחנית של חסכנות בזמן, במשאבים ובמטפלים. בקונטקסט הזה אני רואה בדאגה את הכלי הזה". ח"כ הוסיף כי הוא מקדם חקיקה שתבטיח את בריאות התלמיד לאחריות המדינה, אך ציין כי יש צורך בתמיכה ציבורית רחבה על מנת שהדבר יתממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully