וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוב: תמונות קדאפי נשרפות, 13 הרוגים במהומות

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

17.2.2011 / 20:29

בכמה מוקדים בלוב פרצו הפגנות "יום הזעם" נגד קדאפי, ולפי כמה מהדיווחים, צלפי משטרה יורים אש חיה ופצעו עשרות מפגינים. בתימן יצאו מכלל שליטה העימותים בין מתנגדי ותומכי הנשיא

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

המחאה במוקדים שונים בעולם הערבי נמשכת היום (חמישי) ואף גוברת. אחרי שבשעות הלילה והבוקר התמקדו הדיווחים בפינוי האלים של המפגינים מהכיכר המרכזית בבחריין, בשעות הצהריים נראה כי הרוחות מתלהטות בעיקר בלוב ובתימן, בהן דווח על עימותים נרחבים ונפגעים רבים.

בלוב, הולכים ומתרבים הדיווחים על הפגנות המוניות במסגרת "יום הזעם" שהכריזו פעילי אופוזיציה נגד השלטונות, בעיקר בערים בנגזי ואל-ביידה. בסרטונים שנפוצו באינטרנט, המגובים בעדויות שנמסרו לרשת "אל-גז'ירה", נראים מאות המפגינים קוראים את קריאת "העם רוצה להפיל את השלטון" המאפיינת את ההפגנות בכל העולם הערבי, שורפים את תמונותיו של השליט מועמר קדאפי ומציתים מכוניות משטרה.

תומכי קדאפי מפגינים בטריפולי בירת לוב. Abdel Meguid al-Fergany, AP
בצילומים הרשמיים מלוב, נראות רק הפגנות של תומכי קדאפי/AP, Abdel Meguid al-Fergany

אחרי שבבוקר דווח על כמה הרוגים מאש המשטרה בעיר אל-ביידה, מגיעים בצהריים דיווחים על הרוגים רבים נוספים, שמספרם עשוי להגיע ל-13. בכמה ציוצי טוויטר של פעילי אופוזיציה, נטען כי המשטרה יורה אש חיה על מפגינים. סוכנות הידיעות הצרפתית ציטטה דיווח של ארגון זכויות האדם "Human Rights Solidarity", לפיו המשטרה הציבה צלפים על גגות בתים, ואלו ירו במפגינים, הרגו לפחות 13 מהם ופצעו עשרות. נפגעים רבים נוספים נמנו ככל הנראה בעימותים אלימים שפרצו בין המפגינים לתומכיו של השליט מועמר קדאפי, שמפגינים גם הם, ומקיימים גם עצרת גדולה בבירה טריפולי.

גם בתימן הולכים היום העימותים ומסלימים. אלפי מפגיני האופוזיציה ממשיכים זה היום השביעי ברציפות לדרוש את התפטרות הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, ולהתעמת עם אלפי תומכיו, המאורגנים וחמושים באלות ובסכינים. לפי הדיווחים המגיעים מצנעא, המשטרה איבדה לחלוטין שליטה על הנעשה, ועשרות בני אדם נפצעו.

עימותים בין תומכי למתנגדי השלטון בצנעא בירת תימן. רויטרס
קרבות רחוב בצנעא, היום/רויטרס

בחריין: 60 נעדרים בעקבות פינוי הכיכר

בבחריין, עדיין שורר הלם בשורות האופוזיציה בעקבות המבצע המשטרתי האלים, שבו פונו הלילה כל אלפי המפגינים מ"כיכר הפנינה" בבירה מנמה. שר הבריאות אישר אחר הצהריים כי בפינוי נפצעו 231 בני אדם. דיווחים רבים מהמדינה היום עסקו באלימות הברוטלית שבה נקטו כוחות הביטחון במהלך הפינוי.

בתוך כך, צבא בחריין מסר כי השיג שליטה מלאה ברוב האזורים בבירה וכי הצליח לפזר את הפגנות המחאה נגד השלטון הסוני.

מנהיג השיעים בפרלמנט, איברהים מאטר, הודיע בצהריים כי כ-60 בני אדם שהפגינו בכיכר נעלמו בעקבות הפינוי. עוד הודיע, הגוש השיעי בראשותו, הנקרא "וואפק", פורש מהפרלמנט במחאה על טיפול השלטונות בהפגנות במדינה. מוקדם יותר הודיעו ארבעה שרים על התפטרותם מהממשלה לאות מחאה.

משרד הפנים של בחריין פרסם היום הודעה בטלוויזיה, בה הבהיר כי כוחות הצבא מוצבים ברחובות, וכי הצבא ינקוט "בכל האמצעים הנדרשים" כדי לשמור על הסדר והביטחון בעקבות מהומות הימים האחרונים. עוד הוסיף הדובר, כי הצבא מורה לאזרחים להימנע מהגעה למקומות מרכזיים בעיר הבירה.

עדכון ראשון: 15:00.

המשטרה מפנה מפגינים מכיכר הפנינה במרכז מנמה בירת בחריין, 17 בפברואר 2011. רויטרס
ההרס שנותר בכיכר בעקבות הפינוי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully