וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופה של הוילה בג'ונגל

אלי פינברג

19.2.2011 / 18:23

מנהיגי הציונות הוזהרו שישראל תיתפס כנטע זר, אבל במשך 100 שנה תפיסת ה"ווילה בג'ונגל" לא השתנתה. אבל אלי פינברג סבור שהמהפכות במזרח התיכון יביאו את סופה

בתקופת היישוב, עוד לפני שמדינת ישראל נולדה, הזהירו מבקרי הציונות שהקמתה עלולה ליצור מצב לא טבעי, שבו בלב לבו של המרחב הערבי תקום ישות זרה ומנוכרת תרבותית ופוליטית לאזור ולתושביו. מאז ועד היום, רואים תושבי האזור כולו את ישראל כקולוניה מערבית במזרח התיכון, תוצר של נסיונות המערב לזכות למחילה על חטאיו בתקופת מלחמת העולם השנייה. ההתנשאות כלפי הערבים והזלזול על גבול המיאוס מילאו את השיח בתוך הווילה גם במהלך השינויים האחרונים במזרח התיכון, במיוחד הסתלקותו של מובארק.

אנו באנו ארצה, לבנות ולהתנשא

התפיסה של ישראל כגוף זר בלבו של המזרח התיכון הערבי, היא אחת הסיבות המרכזיות למלחמה הבלתי פוסקת, שנמשכת כבר למעלה מ-100 שנה, בין היהודים לבין הערבים בכלל, והפלסטינים בפרט. באופן פרדוקסאלי, אך לא לגמרי מפתיע, היהודים הציונים עצמם תרמו לביסוסה של התפיסה הזאת. בספרו המרתק "1948", מצטט ההיסטוריון בני מוריס ממאמרו של המורה הציוני יצחק אפשטיין "שאלה נעלמה", שפורסם ב-1907. "דבר של מה-בכך שכחנו: כי יש בארץ חמדתנו עם שלם, שנאחז בה מאות בשנים ומעולם לא היה בדעתו לעזבה...", כותב אפשטיין, "טועים אנו ביחס אל עם גדול, תקיף וקנא, טעות גסה בתורת הנפש... אנו שוכחים שגם לעם החי בה עתה יש לב רגיש ונפש אוהבת. הערבי, ככל אדם, קשור הוא במולדת בעבותות חזקים." כן קולו של אפשטיין לא נשמע עד היום.

הציונים לא השכילו ללמוד את שפתם של הילידים, והמשיכו לראות דווקא בהם זרים המאיימים בעצם נוכחותם על המפעל הציוני כולו. רעיון הטרנספר של הפלסטינים הסתובב בקרב אלו שדנו בעתידה של הארץ, ובאופן חלקי אף יצא לפועל בגירושם ובמניעת חזרתם של מאות אלפי פלסטינים במהלך מלחמת העצמאות. הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית הוסיפה גם היא לתחושת הניכור, ותרמה לעיצוב דמותה של ישראל כמבצר מתבודד ומפלה.

גם בזה ברק אשם

בחלוף למעלה מ- 100 שנה מתחילתו של המפעל ציוני, תיאר אהוד ברק את ישראל באופן כה אומלל, וכינה אותה ווילה בג'ונגל. בכך, הגשים ברק את נבואת הזעם האנטי ציונית, בהנציחו את ישראל כנטע זר במרחב. תפיסה זו באה לידי ביטוי בתגובתם המגומגמת של מנהיגי ישראל לאירועים במצריים. הווילה בג'ונגל דיברה מגרונם של מרבית דוברי הרפובליקה היהודית, שהזהירו מהקמתה של רפובליקה איסלאמית במקומה של דיקטטורת מובארק.

וילה משגשגת או חורבה עזובה?

התמורות במזרח התיכון לא משאירים לישראל הרבה ברירות, אלא לזנוח את חיקה החמים של הווילה ולמצוא את מקומה באזור. לא לעד תהיה ישראל "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" ועליה למצוא שפה משותפת להידבר עם המשטרים והעמים שבמרחב. גם הכיבוש יסתיים במהרה, כי פשוט לא יישארו עוד תירוצים להמשכו. כך גם צפוי שינוי בזירה הפנימית, ביחס יהודים וערבים בתוך ישראל, ולא תהיה ברירה אלא להתקרב אחד לשני, להכיר סוף סוף אחד את השני.
על הישראלים היהודים יהיה להכיר בעובדה, שהארץ הזאת שייכת לילידים הפלסטינים באותה מידה בה היא שייכת למהגרי גלי העלייה האחרונים. יחד, תושבי ישראל, יהודים וערבים יבנו כאן מדינה אחרת. עוד בטרם תהפוך הווילה בתוך הג'ונגל לחירבה עזובה ועצובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully