וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים - לכו למערת המכפלה

אורי הייטנר

17.2.2011 / 8:24

אורי הייטינר לא מבין למה פוחדים מכך שילד ישראלי יבקר במערת המכפלה? האם ילד ישראלי יכול לבקר בכל מקום בעולם אבל אתרים שהם סלע קיומנו צריכים להיות סגורים בפניו

הציונות מרדה בפסיביות היהודית בגולה ותבעה את המעשה האקטיבי - עלייה לארץ יישובה ובניינה. אולם ללא אותה ערגה ללא אותם געגועים שאפיינו את עם ישראל באלפי שנותיו בגולה לא היתה ציונות ולא היתה קמה מדינת ישראל. הזיקה הזאת בין העם לארצו מודגשת כבר בפסקה השנייה של מגילת העצמאות: "לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו ולא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו." מה פירוש "ארצו" שלה שמר העם אמונים? לא תל אביב לא חיפה לא רמת גן שבה גדלתי ולא קיבוץ אורטל שבו אני חי. ארצנו היא קודם כל הכותל, מערת המכפלה וקבר רחל.

נכון הוא שכיום מדינת ישראל היא מדינה ריבונית והשיקולים שלה בקביעת גבולותיה אינם של ירושלים של מעלה אלא של ירושלים של מטה; שיקולים רציונליים כמו ביטחון דמוגרפיה כלכלה וחברה יחסי חוץ וכדומה עשויים להכתיב את גבולותינו. אולם ישראל אינה יכולה להתעלם בקביעת גבולותיה מסוגיית זכותנו על ארץ ישראל וזיקתנו אליה כאחד המרכיבים המשמעותיים בהחלטותיה.

כאשר יגאל אלון הציע מייד לאחר מלחמת ששת הימים את תוכניתו לפשרה טריטוריאלית הוא פתח אותה באזכור הזכות הזאת כמימד המוסרי של המדיניות. משמעות הדברים היא שגם אם אילוצי הריאל פוליטיק מחייבים ויתור על שטחים עלינו לזכור שמדובר בשטחי מולדת.

תהיינה ההחלטות המדיניות על אודות גבולות המדינה אשר תהיינה - אסור לנו לוותר בלב על לב הארץ. עלינו לחנך את ילדינו על זכותנו על ארץ ישראל זכות שבלעדיה אין הצדקה לקיום המדינה. לא בכדי משפט ההכרזה על המדינה במגילת העצמאות הוא "בתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית... אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בא"י היא מדינת ישראל." על מערכת החינוך לחנך את תלמידי ישראל להכיר ולאהוב את ארץ ישראל על כל חלקיה, בפרט אתרים בעלי משמעות לאומית כמו הכותל, מערת המכפלה וקבר רחל.

החלטת משרד החינוך לעודד ביקורי תלמידים במערת המכפלה היא למעשה החלטה מתבקשת ומובנת מאליה ולכן ההתנגדות שעולה ליוזמה הזו היא מקוממת כל כך. הרי ממה פוחדים המתנגדים? למה הם פוחדים מכך שילד ישראלי יבקר במערת המכפלה? האם ילד ישראלי יכול לבקר בכל מקום בעולם אבל אתרים שהם - פשוטו כמשמעו סלע קיומנו - צריכים להיות סגורים בפניו? האם הם מציעים להכחיש את זיקתנו ההיסטורית לאותם אזורים? האם הם מציעים להטיל צנזורה פוליטית בולשביקית וז'דאנוביסטית על חינוך ילדי ישראל; שמא נפשותיהם הרכות של ילדי ישראל תיפגענה אם תיחשפנה לאתרים אלה ולכן יש להקדים תרופה למכה ולאטום את עיניהם ואוזניהם? לכל השאלות האלה לא נמצאה וגם לא תימצא תשובה הגיונית וראויה אחת. ביקור במערת המכפלה הוא זכות ואף חובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully