וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה ב-18 ימים

ניר יהב ואמיר שילה

13.2.2011 / 17:20

מ-25 בינואר ועד 11 בפברואר, מאל-בראדעי ועד רנים, מטוניסיה ועד כיכר א-תחריר, ממהפכת הפייסבוק ועד מהפכת הנוער - אלו הם האנשים, הארגונים, המקומות והמושגים שעשו את המהפכה במצרים

25 בינואר

תאריך תחילת הפגנות המחאה במצרים. מאות אלפי אזרחים מצרים קבעו באמצעות הפייסבוק לצאת ביום שלישי, 25 בינואר, לרחובות הערים הגדולות כדי להפגין נגד משטר מובארק וכך היה. בחלוף 18 יום מובארק התפטר ו"מהפכת 25 בינואר" הושלמה.

כיכר א-תחריר

הכיכר המרכזית בקהיר שהפכה לסמל המהפכה המצרית. עשרות – ופעמים רבות מאות – אלפי בני אדם התאספו בה מדי יום כדי להפגין, הקימו בה אוהלים, העבירו את ימיהם ולילותיהם שם – עד לנפילת הנשיא מובארק. פירוש שמה, "כיכר השחרור", רק מחזקת את המיתוס סביב ההפגנות שהביאו בסופו של דבר להתפטרותו של מובארק ול"שחרור" מהדיכוי.

חוסני מובארק

מהפכת הנוער

הכינוי שהדביקו כל אזרחי מצרים למהפכה בזכות הצעירים הרבים שגדשו את הרחובות והכיכרות, יזמו את ההפגנות דרך הרשתות החברתיות באינטרנט והובילו במשך 18 ימים בעקשנות ונחישות את המחאה נגד השלטונות. לא רק המפגינים כינו כך את המהפכה - סגן הנשיא עומאר סלימאן הבטיח "לעשות הכול כדי לשמור על הישגי מהפכת הנוער".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מוחמד אל-בראדעי

חתן פרס נובל לשלום וראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר הפך לאחד ממובילי המחאה נגד מובארק. בתחילת המהומות ברחובות קהיר הוא הושם במעצר בית אך כבר באותו ערב הוא הגיע לכיכר תחריר ונאם בפני ההמונים. עד כה לא ברור אם בכוונתו של הדיפלומט הוותיק להתמודד בבחירות לנשיאות שצפויות להיערך עוד מספר חודשים.

קואליציית ארגוני האופוזיציה

– הכינוי שניתן לתנועות האופוזיציה והנוער שעמדו מאחורי הפגנות המחאה נגד המשטר במצרים. בין היתר היו חברות בקואליצייה הזו תנועות כגון 'כפאיה', '6 באפריל' ותנועות צעירים שונות. עם תחילת המשא ומתן מול השלטונות במצרים נטען כי התנועות המרכיבות את הקואליציה חלוקות ביניהן על דרך ניהול המגעים, על התוצאות הרצויות ועל הדרישות מהשלטונות.

האחים המוסלמים

פייסבוק

ואיל רנים

צעיר מצרי שהפך לסמל המהפכה המצרית. רנים, צעיר מצרי מבריק שעבד כמנהל השיווק של גוגל בסניף המזרח התיכון וצפון אפריקה, היה אחד ממפעילי עמוד הפייסבוק שהצית את הפגנות המחאה במצרים. בעיצומן של ההפגנות נעצר על ידי כוחות הביטחון המצרים ושוחרר רק לאחר 12 יום. עם הגעתו לכיכר תחריר הפך רנים בן לילה לגיבור לאומי. יעידו על כך גם מאות אלפי המעריצים בעמוד הפייסבוק שלו.

המשטרה

הבריונים

צבא מצרים

טנטאווי

עם התפטרותו, העביר הנשיא חוסני מובארק את מושכות השלטון לגוף הפיקודי של צבא מצרים – המועצה הצבאית העליונה. בראש מועצה זו עומד שר ההגנה הוותיק, הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, 76, והוא זה שמנהל כרגע בפועל את ענייני המדינה. שמו של טנטאווי, גיבור מלחמת יום הכיפורים, עלה בעבר מספר פעמים כמועמד להחליף את מובארק. אתמול שוחח עימו שר הביטחון ברק ושמע ממנו ככל הנראה הבטחה להמשיך לכבד את הסכם השלום עם ישראל.

טוניסיה

לפני פחות מחודשיים הוכיחו אזרחי טוניסיה שמחאה עממית יכולה לסלק תוך ימים ספורים מנהיג מהשלטון ומהמדינה. ההצלחה חסרת-התקדים של המפגינים הטוניסאים בסילוקו של הנשיא זיין אל-עאבדין בן עלי היוותה מודל לחיקוי עבור הצעירים המצרים שרצו גם. כולם זלזלו בהם, כולם אמרו ש'מובארק הוא לא בן עלי', כולם אמרו ש'טוניסיה היא לא מצרים', אך צעירי מצרים הוכיחו אחרת.

"העם רוצה להפיל את השלטון"

הסיסמה שנבחרה להוביל את מחאת ההמונים במצרים נגד משטרו של מובארק. לעיתים פיתחו המפגינים וריאציות על המשפט כשקראו: "העם רוצה להפיל את מובארק", או - "העם רוצה להפיל את הנשיא". המשפט הצליח לחלחל גם למפגינים באלג'יריה ותימן שקוראים בימים אלה "העם רוצה להפיל את השלטון!", אך בינתיים ללא הצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully