וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי משטר מובארק לא מורשים לעזוב את מצרים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

12.2.2011 / 15:18

רשת אל ערבייה דיווחה כי כוחות הביטחון במצרים העבירו לנמלי התעופה במדינה רשימת בכירים במשטר מובארק, שלא מורשים עוד לעזוב את המדינה ללא אישור התובע הכללי או הצבא

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: עידן גוראל. קריינות: אביב אברמוביץ')

הרשויות בשדות התעופה ברחבי מצרים קיבלו היום (שבת) הנחיות לאסור על בכירי משטרו של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק לצאת מהמדינה. רשת הטלוויזיה אל ערבייה דיווחה כי גורמי ביטחון העבירו לנמלי התעופה רשימה של בכירים שהאיסור חל עליהם. על פי הדיווח, אין לאפשר לבכירים לעלות על המטוס ללא אישור מהתובע הכללי המצרי או מפיקוד הצבא.

בתוך כך, מופיעים סימנים נוספים של חזרה לשגרה במצרים, לאחר התפטרותו של מובארק. הרשויות במצרים הודיעו היום על קיצור שעות העוצר במדינה. מעתה יאכף העוצר רק מחצות ועד שש בבוקר, דווח בטלוויזיה המצרית. יצויין כי בפועל, העוצר ברחובות מצרים לא נאכף, אך לקיצור שעות עוצר משמעות סמלית. כמו כן, דווח כי בורסת קהיר תיפתח מחדש למסחר ביום רביעי הקרוב. כזכור, שוק ההון המצרי עצר את פעילותו בסוף חודש ינואר עם פתיחת המהומות ברחובות.

חגיגות במצרים בעקבות התפטרות מובארק. רויטרס
ההמונים חוגגים את התפטרות מובארק/רויטרס

בנוסף, החל צבא מצרים לפנות מחסומים מהרחובות הסובבים את כיכר תחריר בקהיר. אזרחים רבים משתתפים גם הם בפעולות הפינוי ומסייעים לנקות את הכיכר. רשת "אל-ג'זירה" מדווחת כי בעוד שההמונים חוגגים את העברת השלטון למועצה הצבאית העליונה במצרים, גוברים הקולות הקוראים להעמיד את מובארק לדין, ככל הנראה על רקע חשדות לשחיתות ופגיעה בזכויות אדם.

"אנשים אומרים כי אין די בזה שהוא הלך לווילה שלו בשארם א-שייח'", אמר כתב הרשת בקהיר. אחת הבדיחות שנפוצו בקרב המוני המפגינים עוסקת בדרך הפלת משטרו של הנשיא המצרי. על פי ההלצה, הנשיא מת ועולה לשמיים, שם הוא פוגש את נשיאי מצרים בעבר. הם שואלים אותו: "הרעלה או התנקשות?", מובארק משיב להם : "לא ולא – פייסבוק".

"הצבא דרש מהנשיא להתפטר"

העיתון "וושינגטון פוסט דיווח כי, לאחר נאומו של נשיא מצרים חוסני מובארק ביום חמישי בו הודיע על העברת סמכויותיו לסגנו עומאר סולימאן, למדו בכירים מהסי.אי.איי ומהפנטגון כי בכוונת הצבא המצרי להדיח את מובארק מהשלטון באופן מיידי.

לפני הנאום שיערו בכירי הממשל האמריקאי כי מובארק יודיע על פרישתו, אולם ברגעים האחרונים, החליט הנשיא המצרי לשנות את נאומו, ובכך היה נדמה כי הינו מתעקש לשמור על שלטונו. הודעה זו הכעיסה את הבית הלבן ודחפה את המפגינים ברחובות מצרים לקראת כאוס מוחלט, סיפרו בכירים בהווה ולשעבר בממשל האמריקאי בראיונות שונים.

העיתון דיווח כי לאחר הנאום בכירים בצבא המצרי התעמתו עם מובארק והציבו בפניו אולטימטום לפיו, או שיירד מהשלטון באופן עצמאי, או שהדבר ייעשה בכוח. כזכור, יממה לאחר חילופי הדברים, הודיע סגנו של מובארק על עזיבתו של נשיא מצרים את התפקיד והעברת השלטון לידי הצבא.

(עדכון ראשון: 14:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully