וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם הערבי מפרגן: "מברכים על הניצחון המצרי"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

12.2.2011 / 0:04

המדינות הערביות ברחבי העולם תומכות בעם המצרי ורואות את המהפך כצעד חיובי. ישראל לא נשכחת מאחור ומוזכרת באופן שלילי בברכות - "לא מתפקידה של מצרים להיות שומר הראש של ישראל"

מדינות ערב ברחבי העולם אמורות אולי לחשוש מ"אפקט טוניסיה ומצרים" ומגל של מחאות נגד שלטונן הדיקטטורי, אך דווקא בקרב העולם הערבי נשמעים הלילה (שבת) קולות של תמיכה ועידוד למהפך במצרים ולכוונתו לכונן משטר דמוקרטי במדינה.

קטאר הייתה למדינה הערבית הראשונה להגיב על התפטרות מובארק, וציינה כי העברת הסמכויות לידי הצבא היא "צעד חיובי וחשוב". גם שר החוץ הבחרייני, שייח' חאלד בן אחמד אל חליפה, בירך על המהפכה שאירעה במצרים, שסופה בהתפטרותו של מובארק. "מצרים לוקחת את העולם הערבי לעבר עידן חדש", אמר. איחוד האמירויות הצטרף גם הוא לתגובות והאיחולים, והודיע כי הוא סמוך ובטוח שהמועצה הצבאית העליונה במצרים, שקיבלה את סמכויותיו של נשיא הפורש מובארק, תצליח לנהל בצורה טובה את "שלב המעבר" במצרים.

ומה עם אירן? "אני מברך את האומה המצרית על ניצחונה ושותף לשמחתם", כך אמר שר החוץ האירני, אלי אכבר סאלחי, על פי דיווח בטלוויזיה הממלכתית במדינה, בתגובה להתפטרותו של חוסני מובארק. "אנחנו מקווים שהתנועה האזרחית במצרים תשלים את ניצחונה ותצליח להגשים את כל שאיפותיה". כמו כן הוסיף השר כי "בזמן רגיש זה אנו מצפים שמצרים, לה עבר מרשים בהתנגדות למשטר הציוני, תקיים את חובתה ההיסטורית ע"י מילוי אחר דרישות העם עד שיעדי המדינה יושגו".

מדינה נוספת שלא שכחה להזכיר את ישראל היא השכנה מהצפון סוריה, שחוותה בעצמה ניצנים של קריאה למהפיכה, שבסופו של דבר לא סחפה את ההמונים. הטלוויזיה הממלכתית בסוריה הכריזה כי "מצרים שבה לחיק הערבי". עוד הוסיפה הטלוויזיה כי "לא מתפקידה של מצרים להיות שומרת ראשה של ישראל. היא תפקדה כשומר המערבי באזור".

שכנה אחרת של מצרים, ירדן, טענה כי היא בטוחה שצבא מצרים יבטיח את המעבר לעידן חדש של יציבות ושיגשוג, שיישמרו על מיקומה של מצרים כמדינת מפתח בעולם הערבי. בהודעת הממשלה צויין "הכבוד הרב שאנו רוחשים לצבא מצרים ותפקידו בלאום המצרי".

תומכים חוגגים את התפטרות מובארק בתימן. רויטרס
"ניצחון המהפיכה המצרית" הפגנות תמיכה בתימן/רויטרס

"מובארק היה האחראי למצור בעזה"

גם ברשות הפלסטינית הביעו תמיכה בארץ הנילוס - עשרות פלסטינים יצאו הלילה למרכז העיר, לאות הזדהות במפגינים המצרים. המפגינים קראו קריאות למנהיגי פתח וחמאס לסיים את מצב הפילוג ביניהם. בין המפגינים היו גם חברי פרלמנט פלסטיני.

ארגון חמאס כינה את התפטרותו של נשיא מצרים "תחילת ניצחון המהפכה המצרית". בהודעה שפרסם דובר הארגון, סאמי אבו זוהרי, נמסר כי החמאס עומד לצד המהפכה המצרית ותומך בה. בנוסף, קרא אבו זוהרי להנהגה המצרית החדשה להסיר את המצור מעל עזה, לפתוח את מעבר רפיח ולאפשר לספינות להיכנס לעזה. "עזה מאושרת ביום זה כמו העם המצרי, משום שמובארק היה האחראי הראשי למצור על זה ולקשירת קשר עם המתקפה נגדנו".

ארגון חיזבאללה הגיב אף הוא למתרחש במצרים וברך את העם המצרי "במיטב האיחולים והברכות לרגל הניצחון ההיסטורי המפואר שהשיגה המהפכה. חיזבאללה חש גאווה אדירה לנוכח ההישגים של מהפכת מצרים. כוח רצון, נחישות ועקשנות של העם הם המפתח ליצירת ניצחונות".

(עדכון ראשון: 23:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully