וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי מכללות לחינוך: "סער מזניח הכשרת מורים"

10.2.2011 / 11:32

שר החינוך גדעון סער מואשם בהזנחת דור העתיד של המורים בישראל. לדברי ראשי מכללות,, סער הבטיח תקציבים שמעולם לא הועברו. "דור העתיד נותר ללא אמצעים"

דיבורים לחוד, מעשים לחוד: ראשי מכללות לחינוך מכל רחבי הארץ האשימו לאחרונה את שר החינוך גדעון סער בהזנחת הטיפול בהכשרת דור המורים הבא של ישראל. לדבריהם, נאומו האחרון של שר החינוך בכנס הרצליה שבו הביע את אמונו בדו"ח מקנזי לקידומה של מערכת החינוך ו"הראיות הקיימות על כך שהמניע העיקרי מאחורי השונות בלמידה של תלמידים בבית הספר הוא איכות המורים", העלה את חמתם.

ראשי המכללות טוענים כי קיים פער בלתי נתפס בין הצהרותיו של סער לבין המתרחש בשטח בכל הנוגע להכשרת המורים. נשיא המכללה האקדמית "אורנים" לחינוך והוראה, פרופ' יאיר קארו, אמר לוואלה! חדשות, כי "גדעון סער הוא בחור די עדין ונוח לדיבור, אבל כל מי שנמצא בשטח מרגיש את הפער בין ההצהרות על מדיניות לבין המעשה. לפני שלושה חודשים נפגשנו איתו ועם מנכ"ל המשרד, שמשון שושני, יחד עם שורת בכירים ארוכה ממשרד החינוך, הוועדה לתכנון ותקצוב והמועצה להשכלה גבוהה. סוכמו דברים, נקבעו תקציבים להעברה – ומאז ועד היום כלום לא קרה".

באותה פגישה מדוברת בתחילת חודש אוקטובר בין ראשי המכללות להוראה ובין נציגי משרד החינוך הוצגה המצוקה התקציבית המאיימת על עתידן של המכללות. בסיכום הפגישה, הנחה סער להעביר מיידית 40 מיליון שקלים למכללות למטרת הכנת תשתית לפתיחת שנת הלימודים הנוכחית. אך דברי ראשי המכללות, הכסף מעולם לא הועבר. כמו כן, השר הורה להקים צוות לבדיקת איכות השירות של המשרד מול המכללות לחינוך ולפתרון בעיות ההתנהלות השוטפת בראשות מנכ"ל המשרד שושני, אך צוות זה עוד לא כונס אפילו פעם אחת.

באותה פגישה, הציגו ראשי המכללות מצב אבסורדי בו מאות מועמדים ללימודי הוראה אינם יכולים להירשם למכללות מכיוון שקיים מחסור גדול במכסות סטודנטים. "דבריו של שר החינוך בכנס הרצליה על 'משיכת האנשים הנכונים לתחום ההוראה' עומדת בסתירה מוחלטת לעובדה כי הדלת ללימודים חסומה לסטודנטים בגלל היעדר תקציב", אמר פרופ' קארו.

"דור העתיד נותר ללא אמצעים"

התקציב של משרד החינוך להכנת תשתיות הוראה למאה ה-21 עומד על 920 מיליון שקלים. מירב התקציב, כך מתגלה, מועבר ישירות לבתי הספר, אך אינו לוקח בחשבון את הכשרת המורים לעתיד במכללות בכל נושא התקשוב. קארו נתבקש באותה ישיבה מדוברת להכין מספר הצעות להכשרת המורים בתחום התקשוב במכללות. מגוון הצעות מפורטות הועברו למשרד החינוך כעבור זמן קצר, אך כמו בסעיפים הקודמים שצוינו – דבר לא קודם בשטח.

"הכנת המורים למאה ה-21 במכללות נעשית באופן חלקי ושטחי. דור העתיד שלנו בהוראה נותר ללא אמצעים", אמר קארו. גורמים בכירים במכללות הגדולות לחינוך הביעו תמיכה מלאה בדבריו של קארו.

נשיאת המכללה האקדמית בית ברל, פרופ' תמר אריאב, מודה כי יש סוגיות כבדות על סדר היום: "בתחילת חודש מרץ צפויה פגישה עם מנכ"ל משרד החינוך בסוגיות המדוברות, ולאחר הפגישה הזו יכלכלו ראשי המכללות את צעדיהם".

משרד החינוך: הועברו 80 מיליון שקלים למכללות

ממשרד החינוך נמסר, כי בהתאם להנחיית שר החינוך שוריין בתקציב משרד החינוך בשנת 2011 תוספת של כ- 80 מיליון שקלים לטובת חיזוק המכללות להוראה. בתגובה נאמר כי "יצויין כי מתוך תקציב זה, כ- 10 מיליון שקלים הועברו לצורך הגדלת תקציב ההוראה. כ- 20 מיליון שקלים הועברו לצורך סל חיזוקים, הכולל תוספת לשעות הוראה ומלגות לסטודנטים מצטיינים במקצועות נדרשים. בנוסף, הועברו עוד כ- 20 מיליון שקלים לצורך רכיבי שכר. עוד כ- 30 מיליון שקלים צפויים לעבור למכללות במהלך החודשים הקרובים, לצורך שיפור תשתיות פיזיות. בנוסף, כחלק ממהלך לשיפור איכות ההוראה, מוביל משרד החינוך עם המכללות מהלך משמעותי להכשרת מאות אקדמאיים במקצועות נדרשים".

בהתייחס למעבר המכללות לות"ת מציינים במשרד כי המשרד, הות"ת, המל"ג והאוצר "מינו וועדות וגיבשו קריטריונים לקראת מעברן של המכללות לתקצוב על ידי הות"ת. יצויין, כי המכללות היו שותפות לגיבושם של הקריטריונים. אשר לצוות בדיקת איכות שירות, יצויין כי נקבעו פורומים משותפים למשרד ולמכללות. הפורומים מתכנסים לפגישות עבודה שוטפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully