וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתייקרויות: הגיע הזמן להוריד מסים

אוריאל לין

9.2.2011 / 5:24

היום כבר כולם מבינים כי העלאת המס על הבנזין והסולר ברמה של 20 אג' לליטר נעשתה בעיתוי אומלל וכי היא שגיאה חמורה. ייתכן שהעלאת המס על הסולר ב-20 אג' בלבד לא היתה נוראה כל כך לו היתה מתבצעת במצב שבו מחירי הדלק הגולמי בעולם היו במגמת ירידה.

דלקים הם מצרך חיוני לחלק גדול מהמגזר היצרני בישראל, הן מעסיקים והן מועסקים, וכאשר מחירי הדלק הגולמי בעולם נוסקים - היום הם כבר ברמה של 100 דולר לחבית, והציפיות הן שהמחיר עלול אף להגיע ל-200 דולר לחבית - אין להטיל על גב הציבור עומס נוסף בצורה של העלאת המס על הדלק. חבל שהשגיאה של האוצר עברה דרך המסננת חסרת הבקרה והמתבטלת קמעה של ועדת הכספים, והמשיכה באישור הקולקטיבי של מליאת הכנסת לכך, במסגרת תקציב המדינה.

עתה, לאחר שכבר נעשתה שגיאה זו, חשוב להתריע מפני הניסיון להיחלץ ממנה דרך שגיאה נוספת. כלומר, כולם מתאחדים סביב תפיסה ולפיה אם תבוטל העלאת המס על הדלקים, יהיה עלינו לחפש בתמורה מקורות הכנסה נוספים בצורת מס אחר או עיכוב הפחתת המס. זה סחר מוזר: כדי לבטל שגיאה אחת שכבר בוצעה, מבצעים את השגיאה השנייה.

אומר ללא היסוס: יש לבטל מיידית את העלאת המס על הדלק בלי שנוגיע את מוחנו בשאלה איזו חלופת מסים אחרת יש ליישם במקומה. מבנה תקציב הכנסות המדינה ממסים הוא יעד שיש לשאוף להשיגו, אך אין זה יעד קשיח הנובע אך ורק מסעיפי המס השונים ומשיעורי המס הקבועים.

ניתן להפחית מסים ולהעלות ההכנסות

מערכת הכנסות המדינה היא דינמית, והיקפה לא מותנה רק בשיעורי המס. הוא מותנה גם בקצב הצמיחה, הרחבת התעסוקה ויכולת מערכת המס להגיע קרוב ככל האפשר לגביית מס אמת. את הכנסות המדינה אפשר תמיד להעלות, גם בדרך של ביטולי פטורים ושימוש יעיל יותר בכלים שיש למערכת המס.

לא, אין אני זורק אמירות חלולות. אני מציין תפיסה שהוכיחה את עצמה עובדתית בשנים 1982-1979, שנים שבהן כיהנתי בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה. בשיתוף שר האוצר וועדת הכספים הפחתנו אז באופן מסיבי את רמת המיסוי בישראל. ביטלנו כליל את מס הרכוש על כל המבנים, בוטל כמעט לחלוטין מס השבח לבתי מגורים, מלוות החובה למיניהן נמחקו, וכך גם מסי הקנייה על ציוד בסיסי לבית, למשל מקררים, מכונות כביסה, טלוויזיות ותנורים. המחירים של המוצרים האלה הורדו בעשרות ואפילו במאות אחוזים.

אז הוכחנו שאפשר להפחית את המסים ובו בזמן אף להעלות את הכנסות המדינה. ההצעות המועלות היום בשטחיות לא מעטה כתחלופה לביטול העלאת המס על הדלק הן לא ראויות, ועלולות לא רק שלא להביא לתוספת בהכנסות המדינה - אלא אף להפסד של הכנסות.

אני מאוד מקווה שראש הממשלה, אשר כיהן בזמנו בתפקיד שר האוצר, יידע להחזיק בעמדותיו העקרוניות ולא לסטות מהרפורמה במס הכנסה על יחידים ומהפחתת מס החברות. בלימת הרפורמה במס החברות עלולה לגרום להאטת הצמיחה הכלכלית ותפגע דווקא באותו חלק של המגזר העסקי, שהוא בית היוצר העיקרי של מקומות העבודה בישראל.

יש להתמיד במדיניות כלכלית שקולה ומאוזנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully