וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המרשם, על ריטלין אולי תאלצו לשלם

אריאל נוי

7.2.2011 / 12:50

במשרד הבריאות הופתעו מהפרסום לפיו רופא משפחה יכול לרשום ריטלין לכל דורש. מהמשרד נמסר כי הרופא רשאי אומנם להוציא מרשם לתרופה, אך מי שלא זכאי לכך רפואית – לא יזכה לסבסוד

במשרד הבריאות הביעו היום (שני) פליאה לנוכח הפרסום ב"ידיעות אחרונות", לפיו רופאי משפחה יכולים להוציא לחוליהם מרשם לתרופת ריטלין או תרופות לשיפור הזיכרון לבקשת המטופלים, גם ללא צורך רפואי ממשי. מהמשרד נמסר כי "מי שיש לו בעיות קשב וריכוז, ומאובחן כראוי, יקבל ריטלין במרשם והתרופה תסובסד. מי שירצה לקבל באופן פרטי מרופא המשפחה מרשם דומה – זהו שיקולו של הרופא, אך המבוקש ישלם על כך מחיר מלא. תרופות שיינתנו ללא הצדקה רפואית הולמת לא יהיו על חשבון קופת החולים".

יו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, פרופ' אבינועם רכס, הסביר הבוקר לוואלה! חדשות כי "כמו שציינו בנייר העמדה, התפקיד המסורתי של הרופא והרפואה הוא לשמור על בריאות המטופל ואיכות חייו. מטרת הרפואה המודרנית היא גם לשפר את איכות חייו של המטופל, גם שלא במצבי חולי. אם יחליט הרופא לרשום את התרופה המבוקשת, עליו להחתים את המטופל על הסמכה מודעת לטיפול ולהעריך מדי תקופה את יעילות ונחיצות הטיפול".

פרופ' רכס הסביר כי "כיום ניתן באמצעים רפואיים לשפר גם את היכולת המוטורית והקוגניטיבית של האדם, וגם את מצב הרוח לא רק של חולים – אלא גם של בני אדם בריאים. האם רשאים הרופאים לשפר את יכולתו הקוגניטיבית של אדם בריא על פי בקשתו?"

פרופ' אסתר שהמי, חוקרת ומרצה במחלקה לפרמקולוגיה בבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית, מתנגדת לנייר העמדה. שהמי הזהירה כי "הריטלין הוא תרופה מומלצת ויעילה למי שבאמת זקוק לה. מי שנותן את האבחנה לכך הם נוירולוגים ופסיכיאטרים. השימוש בתרופה עשוי להוביל במהרה להתמכרות, שיבושים נוירולוגיים או תופעות פסיכיאטריות, כמו התקפי מאניה או פסיכוזה". לדבריה, תרופת הריטלין משתייכת לתרופת האמפטמין – סם מרץ "הידוע כחומר אסור". לילדים הסובלים מהפרעת קשב, הריטלין מבצע פעולה הפוכה ומרגיע אותם, ולכן הם נהנים מהטיפול בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully