וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה הפנימית ב"יהדות התורה" נגמרה, בינתיים

מוטי לוי

7.2.2011 / 11:29

המלחמה הפנימית ביהדות התורה הרימה ראש באחרונה עם פרישתו של ח"כ פרוש מהכנסת ומתפקיד סגן שר החינוך. לבסוף הושגה פשרה: חה"כ הטרי אייכלר יכהן כיו"ר הסיעה, ח"כ מוזס - סגן שר

הסכם רוטציה פנים-מפלגתי של מפלגת "יהדות התורה" שנכנס היום (שני) לתוקפו נתן גם את האות לפתיחתה של מלחמת כיסאות בתוך המפלגה החרדית. המלחמה שהסעירה בימים האחרונים את חסידויות ויז'ניץ ובעלז נסבה סביב איוש תפקיד סגן שר החינוך שמותיר אחריו הח"כ היוצא במסגרת הסכם הרוטציה, מאיר פרוש. רק הסכם חלוקת תפקידים של הרגע האחרון חתם את המריבה.

מסתבר שגם בשחור ישנם גוונים רבים. מפלגת יהדות התורה, הנראית לצופה החילוני כרצף של חברים בעלי עמדות זהות, המייצגים את אותו הציבור, היא למעשה מפלגה של 4 תת-סיעות המיוצגות על ידי חמישה חברי כנסת. חמשת המנדטים של יהדות התורה מתחלקים בין הליטאים (דגל התורה), החסידויות הירושלמיות (שלומי אמונים), חסידות גור (הסיעה המרכזית), וחסידות ויז'ניץ (הסיעה המאוחדת). היעדר מקום נוסף עבור חסידות בעלז, הנחשבת לשנייה בגודלה בישראל, יצר במפלגה הסכם רוטציה, במסגרתו נציג החסידות מתחלף בכל פעם עם נציג של פלג חרדי אחר בתום מחצית הקדנציה.

היום הושלם ההסכם, כאשר סגן שר החינוך, מאיר פרוש, המייצג את החסידויות הירושלמיות התפטר מהכנסת וסלל את הדרך לכניסתו של ח"כ ישראל אייכלר, המייצג את חסידות בעלז. בניגוד להסכמי רוטציה קודמים במפלגה, שהשלמתם עוכבה זמן רב בשל "היצמדות" חבר הכנסת היוצא לכסאו, הפעם, מבחינה זו, עבר ההסכם בצורה חלקה, כאשר פרוש הגיש את מכתב התפטרותו ובכך חתם קריירה פוליטית בת 15 שנה.

אייכלר יו"ר הסיעה, מוזס סגן שר החינוך

המלחמה האמיתית שהתנהלה בימים האחרונים נגעה דווקא לחברי הכנסת הנותרים לכהן מטעם המפלגה. מצד אחד, ח"כ מנחם אליעזר מוזס המייצג את חסידות ויז'ניץ, אשר טען כי תפקיד סגן שר החינוך שמותיר אחריו פרוש מגיע לו כמי שבא אחריו ברשימה, ומנגד, חבר הכנסת הטרי המחליף את פרוש טען אף הוא לכתר, כשהוא מסביר שבא למלא את המקום שהותיר אחריו חברו היוצא. עם זאת, כאמור, הסכם פשרה של הרגע האחרון מנע את התפתחותה של המריבה הפנימית לכדי מלחמה.

במסגרת ההסכם, שפרטיו נחשפו אמש ברדיו "קול חי", מוזס קיבל לידיו את תפקיד סגן שר החינוך, ואייכלר קיבל את תפקיד יו"ר הסיעה. כמו כן, העוזרים והתפקידים הנוספים להם זכאי למוזס במסגרת תפקידו, יחולקו בין שתי החסידויות.

חבר הכנסת הישן-חדש אייכלר אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי "ברוך השם לא הייתי מעורב בזה מן הרגע הראשון. היה זה ויכוח בין קהילת בעלז, ששלחה אותי, לקהילת ויז'ניץ. הויכוח הגיע לפשרה, ואני מקבל בברכה את סגן שר החינוך ח"כ מנחם אליעזר מוזס. אני באופן אישי לא רציתי להיות שם, ואני שמח שאבחר ליו"ר סיעת יהדות התורה". אייכלר הוסיף כי בכוונתו להוות גשר "בין אשכנזים לספרדים, בין ליטאים לחסידים, ובין חרדים לחילוניים" וסיפר עוד כי ביקר הבוקר במעונו של מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף, שברכו לקראת כניסתו לתפקיד ואמר לו: "אתה הנציג שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully