וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין עצמאות ללא זיכרון

נאוה שוהם-סולן

7.2.2011 / 10:18

אל מול הקולות הקוראים לבטל את ההצמדה בין יום הזיכרון ליום העצמאות, רצוי לזכור שיש משמעות גדולה לרגע המיוחד של המעבר בין מטחי הכבוד של האבל, לזיקוקים של החגיגות. יו"ר ארגון אלמנות צה"ל, נאוה שוהם-סולן, קוראת לשמר את המצב הקיים

בימים אלו מתקיים מסע ציבורי לשינוי המנהג הישראלי של הצמדת יום הזיכרון ליום העצמאות. מוליכי המאבק טוענים כי ההצמדה פוגעת במשפחות השכולות אשר אינן יכולות לחגוג את יום העצמאות ככל האזרחים במדינה. ארגון אלמנות צה"ל מתנגד בחריפות לשינוי זה. למרות שאנחנו בטוחים כי מוליכי המהלך באים ממקום טוב , הם שוגים באופן מוחלט בהבנת הנושא.

מדינת ישראל היא מדינה עם אין ספור בעיות ועוולות הדורשות תיקון. אך יש אצלנו מספר מסורות עוצמתיות. כשבן גוריון החליט על הצמדת יום העצמאות ליום הזיכרון הוא רצה להעביר מסר שאין עצמאות ללא זיכרון; אבי האומה הבין את הכוח של המעבר בין היום הקשה ביותר לבין היום המשמח ביותר עבור הישראלים. אני חושבת שיש משמעות גדולה מאוד לרגע המיוחד של המעבר בין השקט של יום הזיכרון לשמחת יום העצמאות, בין מטחי הכבוד של האבל, לזיקוקים של החגיגות. השנה נוספו לארגון עשרות אלמנות, שלהן תהיה השנה חוויה ראשונה של השילוב בין הקושי לקדושה. אני יודעת מה יעבור עליהן, וכל האלמנות "הוותיקות" יעמדו לצידן ביום זה.

יום הנפילה קשה יותר מהיום הלאומי

אך צריך לזכור כי יום הזיכרון אינו בשבילנו, משפחות הנופלים. לנו יש אבל כל השנה, והימים הקשים ביותר הם ימי הנפילה עצמה ולא היום הלאומי. סקר מיוחד שערכנו בין אלמנות צה"ל מאשש הנחה זו כאשר רוב מוחלט של האלמנות העיד כי היום הקשה ביותר להן הוא יום הנפילה ובו הן מקפידות ללכת לבית הקברות. יחד עם זאת, האלמנות שואבות כוח רב ממראה אלפי הישראלים המתכנסים בכל שנה בכל בית עלמין צבאי. אנחנו מתרגשות לראות את החולצות הלבנות ואת ההזדהות הרבה הניכרת על פני הישראלים, מכל המגזרים ובכל הגילאים. המחשבה שיום הזיכרון יהיה יום סתמי בין ימי חול מעוררת בנו רגשות קשים.

יום הזיכרון צריך להישאר כשער, מגש הכסף שעליו מגיע יום העצמאות החשוב כל כך גם הוא. יום העצמאות, כמו כל חג, אינו יום חג אמיתי בעבורנו, והחיוכים שלנו אינם מלאים, אך בכל זאת הוא מאפשר לנו גם להתאושש מיום הזיכרון ובשעות האחרונות לפני כניסתו אנחנו מתרגשות ומבינות פעם אחר פעם את ההקשר החזק שבין שני הימים. בשם אלמנות צה"ל אני קוראת -הניחו לנושא! לא כל מסורת היא ברת שינוי, לא תמיד צריך לחדש -ישנם מנהגים חזקים מאד בישראל וייחודים מאד לנו כעם וכאומה - השאירו את המצב הקיים !


* נאוה שוהם-סולן היא יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל ומערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully