וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח וואלה! לקהיר: המפגינים עייפים אך נחושים

נדב נויהוז, שליח וואלה! לקהיר וניר יהב

6.2.2011 / 18:45

אחרי כמעט שבועיים של הפגנות בבירה המצרית, נראה כי מפגיני כיכר תחריר איבדו מלהטם. למרות זאת, אין בכוונתם להיכנע עד שישיגו את מבוקשם - סילוק הנשיא חוסני מובארק

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

שלושה עשר יום של הפגנות אינטנסיביות במצרים עשו כנראה את שלהם. כיכר א-תחריר בבירה קהיר מלאה אמנם גם היום ברבבות בני אדם, אך במקום לא אירעו גילויי אלימות, והלהט שאפיין את הימים הראשונים למאבק כבר לא ממש נראה שם.

ברחבי הכיכר נרשמת נוכחות גבוהה של אנשי דת, כשההערכות הן שתנועת "האחים המוסלמים" מנסים להביא את תומכיהם לכיכר כדי ליצור מצג של הובלת המאבק. במקביל, נערכה היום במקום הפגנה של נוצרים קופטים, המיעוט הגדול ביותר במדינה, שקוראים אף הם לעזיבתו של הנשיא חוסני מובארק.

למרות הרגיעה, אומרים המפגינים כי אינם מתכוונים לוותר וכי המחאה לא תסתיים עד שהנשיא יעזוב את תפקידו. הם נערכים לשהייה ארוכה בכיכר ואף הביאו מיכליות לאיסוף זבל. על אחת מהם נרשם: "מטה המפלגה הלאומית דמוקרטית (מפלגתו של מובארק). המפגינים גם מתעתדים לשנות את שם הכיכר ל"כיכר המרטירים", לזכר המפגינים שנהרגו במהלך ההפגנות.

סלימאן למפגינים: לכו הביתה. לא תקבלו יותר ממה שהצענו

במקביל, נמשכים הנסיונות להגיע להסדר שיסיים את המשבר במדינה. בשעות הבוקר קיים סגן הנשיא עומאר סלימאן פגישה ראשונה עם ראשי תנועות ומפלגות האופוזיציה, בה השתתפו מלבד נציגים של תנועת האחים המוסלמים גם מפלגות אופוזיציה חילוניות שונות, משפטנים עצמאיים, ונציגים של מוחמד אל-בראדעי.

"האחים המוסלמים" הודיעו כי ההצעות בעניין קידום רפורמות, שהציג סלימאן בפגישה, "אינן מספיקות". סגן יו"ר 'האחים המוסלמים', מוחמד עיזת, אמר כי הדבר החשוב ביותר שהושג בשיחות עם סלימאן "הוא ההכרה בלגיטימיות העממית של ההפגנות ובעובדה שהמשך ההפגנות היא זכות לגיטימית". עיזת הבהיר כי תנועתו לא תסכים לפחות מהתפטרות מובארק: "אנו רוצים מעשים ולא דיבורים. לא נעזוב את הרחוב עד שיושגו דרישות המפגינים".

סלימאן עצמו אמר בראיון לרשת ABC כי האופוזיציה לא תקבל יותר ממה שהוצע לה עד כה על-ידי הנשיא. "אני רוצה שהאופוזיציה תדע שבזמן המוגבל הזה, אנחנו יכולים לעשות את מה שהנשיא הציע ולא נוכל לעשות יותר", אמר.

סגן הנשיא הוסיף וטען כי הוא מאמין בדמוקרטיה וציין כי אין כל כוונה לפנות בכוח את המפגינים מכיכר תחריר. "אנחנו יכולים לומר להם רק לכו הביתה, אנחנו לא יכולים לעשות יותר מזה. לא נזיז אותם בכוח". הוא קרא למפגינים לסיים את ההפגנות ולפעול לשיקום המדינה. "כולם צריכים ללכת הביתה. אנחנו רוצים חיים נורמלים, אנחנו לא רוצים את כולם ברחובות. לכו בחזרה לעבודה. תחזירו את התיירות, תחזרו לחיים נורמלים, תצילו את הכלכלה של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully