וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "המהומות במצרים - בגלל שלטון מנותק"

6.2.2011 / 17:25

במסגרת כנס הרצליה, התייחס הנשיא למצב במצרים והעריך כי המפגינים לא יסתפקו בחילופי השלטון. לגבי המו"מ המדיני, אמר פרס כי "יש לשחרר את סדר היום מהסכסוך הישראלי-פלסטיני"

נשיא המדינה, שמעון פרס, נשא היום (ראשון) דברים בפתיחת כנס הרצליה של המרכז הבינתחומי בעיר, בהם התייחס, בין היתר, למהומות במצרים ובמדינות ערב, וכן למשא ומתן עם הפלסטינים.

פרס התייחס למציאות החדשה אליה נקלעה מצרים אותה הגדיר כמהפכה. "היא יותר ספונטנית ממאורגנת, אין זו מהפכה צבאית, דתית או לאומית, זהו מרד חברתי", אמר הנשיא, "מה גרם לו? מצוקה, עוני, שלטון מנותק מהמציאות החדשה בעולם. במזרח התיכון שורר עוני, אלא שהיום בניגוד לעבר, האינטרנט העניק לעוני ולדיכוי קול ומראה, סדר יום. זוהי, אם כן, מהפכה שבאה משקיפות ועל כן, אינני מאמין שחילופי שלטון גרידא יביאו לשינוי הרצוי – הצעירים רוצים גם דמוקרטיה".

בהמשך התייחס הנשיא לאירועים גם במדינות אחרות באזור, ואמר כי ההיסטוריה איבדה את סבלנותה. "היא מתנהלת בקצב דוהר. או שנדהר איתה, או שהיא תדהר בלעדינו. הזירה האזורית עדיין עמוסה במגמות סותרות: מצד אחד, חתרנותה של אירן ומאמציה להגיע לנשק גרעיני, הטרור שבלע את לבנון, והפנאטיות הדתית המשקיעה בטילים יותר מאשר במלחמה בעוני. מהצד האחר, קיימים עדיין עוגנים אסטרטגיים קבועים, וקם רצון של צעירים לתמורה עמוקה, לתיקון שגיאות העבר. אין למחוק את האפשרות שהם יצליחו".

"הדור הצעיר יצטייד באייפונים במקום אבנים"

בסיום דבריו התייחס פרס גם לסוגית המשא ומתן עם הפלסטינים, ואמר כי "האירועים הדרמטיים של העת האחרונה מעלים את הצורך לשחרר את סדר היום מהסכסוך הישראלי-פלסטיני ובהקדם, כי הסכסוך מנוצל לרעת כל הצדדים". בהמשך הוסיף פרס כי "פשרה אמיתית, כואבת ככל שתהיה, עדיפה על פני הסכנות שיווצרו בהיעדרה".

הנשיא הוסיף ואמר כי "שלום יביא תנופה תיירותית. פתיחת מפעלים מודרניים, ומיזמים משותפים. בתחומים החיוניים של חיינו: אנרגיה, מים, שימור הסביבה, סחר חופשי, למעשה בכל התחומים. הדור הצעיר יצטייד באייפונים במקום אבנים. אני פונה לשכנינו הפלסטינים, ואומר להם: בואו נלך ביחד לפשרה ששעשויה לשמש דגם לכל מי שמחפש מענה לדור הצעיר".

פרס רמז גם לפרסומים מהשבועות האחרונים ברשת "אל-ג'זירה" אודות המשא ומתן בזמן שלטון אהוד אולמרט, ואמר כי "הנחנו שהפלסטינים יעמדו לעד על זכות השיבה של חמישה מיליון פליטים – וטעינו. עובדה היא שהתגברנו על חילוקי דעות עם מצרים וירדן, ואפילו באופן חלקי עם הפלסטינים. למדנו שמשא ומתן מתחיל מפערים גדולים, שצריך לגבור עליהם בחכמה ובסבלנות, ללא פרסום יתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully