וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: איפה היתה ועדת החוץ והביטחון?

יעקב אחימאיר

6.2.2011 / 7:40

בסבך ובשיטפון דברי הפרשנות והדעה שנכתבו ושודרו סביב פרשת ביטול מינויו לרמטכ"ל של האלוף גלנט, נעדר לו, מרבבות המילים, גוף אחד שאמור להיות מעורב עד צוואר בפרשה אומללה זו: ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. כיצד הגענו לכך שמינויו של רמטכ"ל, וההסתבכויות האומללות בעקבות המינוי שכשל, לא העסיקו יומם וליל את הגוף הפרלמנטרי המפקח על מערכת הביטחון ומדיניות החוץ של ישראל? האם לא לשם ייעוד זה נועדו הכנסת וועדותיה? האם לא כדי לפקח על מעשיהם של קברניטי הרשות המבצעת, קרי הממשלה, נועדה הכנסת, הריבון?

הרי הזדמנות פז נפלה לסדר היום של ועדת החוץ והביטחון: לעסוק בכובד ראש בסוגיה כה חשובה - מינויו של רמטכ"ל. אל תוך החלל הזה חדרו ללא כל קושי כמה גופים אחרים, אשר רק סיבכו את העניינים. בראש ובראשונה ועדת טירקל למינויים בכירים.

ובמה מופז עוסק?

כאשר נתמנה מופז, איש קדימה, שר ביטחון ורמטכ"ל לשעבר לתפקיד יו"ר הוועדה, היה אפשר לשער שבמקום גבוה בסדרי עדיפויותיה ועבודתה של הוועדה שמפקחת על תקציב ביטחון ענק יהיו סדרי המינויים הבכירים בצה"ל, ובראשם מינויו של רמטכ"ל. אולם מופז, בשיחה עימנו עם כניסתו לתפקיד, אמר כי הוועדה לא תעסוק באורח דחוף בסוגיה זו אף שהיתה ועודנה בוערת. ובמה מופז עוסק? למרבה הצער, בצפוי, והצפוי חסר תוחלת. מופז כבר הגיב ואמר כי החלטת ברק שלא להאריך את כהונת אשכנזי נבעה משיקולי אגו אישיים. מופז גם שוקל להזמין את שר הביטחון ברק להסביר את מינויו של האלוף נווה לתפקיד רמטכ"ל זמני. כלומר, מה שמתכוונת הוועדה לעשות בניצוחו של מופז הוא לצאת במטווח של ביקורת חריפה על צעדיו של ברק. אם כך יהיה, נוכל לחזות בקרוב, בישיבת המליאה של ועדת החוץ והביטחון, בעוד מפגן של קנטורים פוליטיים, לגיטימיים, אך לשם כך, כידוע, קיימת הכנסת וקיימות אופוזיציה וקואליציה.

בינתיים, תחת מופז, הוועדה החשובה הזאת החמיצה את העיקר. היא נעדרה, כגוף, מן הזירה הציבורית בסוגיה הבוערת שעל סדר היום הציבורי. והסוגיה הבוערת היא כיצד ממנים רמטכ"ל בדרך שתחסוך ממדינת ישראל את אחד הביזיונות הגדולים שחוותה עתה, וזאת כאשר מסביב ממש יהום הסער: מדרום וממזרח. אבל אל דאגה: עוד יוחלפו עקיצות בין תומכי הממשלה למתנגדיה. אפילו הכיפה שעל ראשו של הרמטכ"ל הזמני תככב.

אבל מה יהיה על הצד המהותי יותר? האם לא ראוי שוועדת החוץ והביטחון, לבד מן הקנטורים הפוליטיים, לא תעסוק תחילה בדרכי המינוי של הרמטכ"ל? אולי כדאי שתתפנה ותתחיל לעצב כללים לכך. משימה זו דחופה הרבה יותר ומשמעותית לחיינו. ועדת טירקל כשלה, ואת החלל הזה צריכה למלא ועדת החוץ והביטחון. החלל הפרלמנטרי שנוצר הוא באחריותו של מופז אשר ראוי שינווט את הוועדה למילוי תפקידה הלגיטימי.

בסוף השבוע נתבשרנו כי ביום שני יופיע גלנט לדיון בפני חברי הוועדה. נקווה כי בדיון ינסו לעגן כללים לבחירת רמטכ"ל ולא יסתפקו בהאשמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully