וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרידמן וישראל: עצות אחיתופל

דרור אידר

6.2.2011 / 7:34

תומס פרידמן מכה שוב, ועיתונאים מסוימים נאחזים בו כטובע בקרש. לצערם, גם פרידמן וגם עדת חסידיו יטבעו בים המציאות. המציאות, חברות וחברים, היא המפריכה חזור והפרך את הרומנטיקה המדינית של פרידמן וחבריו, כמו את המדיניות הליברלית של אובאמה וממשלו ביחס למזרח התיכון.

פרידמן מצטט בראשית מאמרו קצין בכיר בדימוס, ונותן את הרושם שניתוח המציאות שלו נסמך בין השאר על שיחותיו עם אותו קצין. ובכן, שוחחתי עם אותו קצין בכיר עלום, וכפי שחשבתי, לא מניה ולא מקצתיה.

חשוב להביא את דברי הקצין הזה, משום שפרידמן כבר מזמן לא נחשב בקרב חלק מהתקשורת הישראלית כעוד פרשן (שפעמים רבות לא ממש מבין את המצב), אלא כאייקון בר-סמכא שאין לערער על קביעותיו האלמותיות. חבל, משום שזה זמן רב מאוד פרידמן מסב נזק כבד לישראל וטוריו מסייעים בעקיפין למדורת הדה-לגיטימציה שלה. הנה תמצית דבריו:

"הבעיה אינה הציטוט הסלקטיבי וההוצאה מההקשר של דבריי אלא מה האיש חושב. שוחחנו שעות. הוא בא עם עמדה, ומה שהוא כותב זאת העמדה הזאת. זה לא שהוא מקשיב ואומר 'המממ... אולי באמת כדאי לחשוב על כך שוב'. זה לא האיש. הוא רק אוסף ציטטות שנראות לו נחמדות כדי לעטר בהן את הדברים שממילא יכתוב".

מאזן הכוחות השתנה

"אין קשר בין מה שהוא ציטט מפי לטענתו כאילו הסכם השלום בסכנה. אמנם הוא לא מביא זאת כציטוט אלא כדעתו, אבל אתה מקבל את הרושם כאילו זה המשך הציטוט. אני אמרתי שמה שחשבנו בעבר זה לא רלוונטי. כי אם בעבר חשבנו שמשטרים אוטוקרטיים יכולים להתגבר בקלות על תסיסה עממית מלמטה, היום רואים שמאזן הכוחות השתנה ומהפכות יכולות לקרות גם כך".

"אחד המוטיבים בשיחה איתו היו שבאימוץ כיוון החשיבה של פרידמן וחבריו, הם הופכים לשופרות של גורמים קיצוניים", אומר הקצין לשעבר. "מדוע? מתוך תמימות. הם רוצים בטובתה של ישראל, אבל בפועל משרתים אינטרסים קיצוניים. למעשה, הם נשבו בכיוון חשיבה כזה וזו בדיוק הבעיה. לא משנה מה יקרה בעולם - תמיד המסקנה של פרידמן וחבריו תהיה שישראל צריכה לוותר".

אני מעיר שמדובר באמונה פוליטית שהמאפיינים שלה דתיים. הוא מסכים: "יש פה כמה עיקרי אמונה מצידו: עכשיו זה תמיד הזמן לוותר; יש רק צד אחד, אנחנו, שתוקע את העניינים ומונע השגת הסכם ולכן אנחנו צריכים לוותר; הזמן משחק לרעתנו; אנחנו עומדים להיות מדינת אפרטהייד, ועניין האפרטהייד הוא שטות אדירה. ההתנתקות הפוליטית בינינו לבין הפלשתינים התבצעה מזמן - קוראים לה אוסלו. מעזה כבר יצאנו. אנחנו גם לא נמצאים בשכם. יש לפלשתינים פרלמנט משלהם, שליטה על גורלם הפוליטי, על התקציבים, כוחות הביטחון, החינוך, העיתונות ועוד. למעט דבר אחד: אנחנו שולטים בתנועות מסוימות שלהם מסיבה ביטחונית מובהקת. זה כל מה שיש!".

שאלתי אם הוא מאמין שאפשר לשנות את דעתו של פרידמן: "שום דבר לא יכול לשנות את דעתו. הוא לא חידש דבר כבר 200 שנה. יתרה מזו: הוא נהיה קיצוני יותר עם הזמן. המשקפיים שהוא עוטה רואות את ישראל כאחראית כמעט לכל הצרות שבעולם. הוא סבור שאנחנו צריכים לתת לפלשתינים כל מה שהם רוצים כדי להציל את עצמנו מעצמנו".

הקצין הבכיר לשעבר מספר כי "עיקר השיחה עם פרידמן נסב סביב דרישת ישראל להכיר בה כביתו הלאומי של העם היהודי. פרידמן מציע לנו לוותר על דרישות הביטחון ועל ההכרה בנו כמדינה יהודית". ואז מי יגן עלינו, שאלתי. "הוא מוכן לשלוח כוחות אמריקניים". כן, ונסמוך עליהם כפי שמובארק סמך עליהם?

גם הקצין צחק, ומביא דוגמה מדהימה אחרונה ל"הבחנות" של פרידמן: "הוא כתב שאנחנו מפעילים מול הפלשתינים את 'כללי חמה', ממש כמו אסד האב, שרצח בשעתו 20 אלף סורים שהתקוממו נגדו... זה האיש". כדאי שנבין זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully