וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת ליפטון תפסיק את ניסויי בעלי החיים

עידן סוייר

6.2.2011 / 0:07

הפיתוח המתמשך של התה הפופולרי על מגוון סוגיו היה כרוך בניסויי עכברים, ארנבים וחזירים. בעקבות קמפיין PETA, תאגיד יוניליוור אשר ליפטון הוא מותג בבעלותו, הודיע על הפסקתם

עכבר בתוך ספל. ShutterStock
עכברי מעבדה שילמו ביוקר/ShutterStock

הודעה רשמית שפרסם לאחרונה ארגון PETA (אנשים למען יחס מוסרי לבעלי חיים) הודיעה על הישג: התאגיד הרב לאומי יוניליוור, יצרן תה "ליפטון" ומותגים בינלאומיים רבים אחרים, יפסיק את הניסויים בבעלי חיים הנערכים במסגרת פיתוח ליפטון, מותג התה הידוע שלו. זאת לאחר 40 אלף מכתבים שהגיעו למשרדי יוניליוור וביקשו את הפסקת הניסויים, בעקבות קמפיין שנערך על ידי PETA. אין ויכוח על כך שאלה חדשות משמחות, אך סביר גם שהצרכן נותר מבולבל לנוכח הידיעה: ניסויים בבעלי חיים? לצורך ייצור תה? פספסתי משהו?!

יוניליוור, תאגיד שנולד ב-1930 מאיחוד שתי חברות, בריטית והולנדית, מחזיק בבעלותו כ-400 מותגים ב-14 קטגוריות בתחומי המזון, משקאות, חומרי ניקוי ומוצרי טיפוח אישי . מוצרי התאגיד משווקים ב-170 מדינות. בין מותגי יוניליוור בישראל נמנים: בייגל בייגל, ליפטון, מיונז הלמנס, פינוק, מזולה, מרקי קנור, אקס, דאב, בדין, סיף ועוד. באתרו הרשמי, תאגיד יוניליוור מצהיר על מחויבותו לאיתור אלטרנטיבות לניסויי בעלי חיים שמטרתם להעניק את המוצר הטוב ביותר לצרכנים ועושה מאמצים להפסיקם על ידי פנייה למקבלי ההחלטות במדינות בהן ניסויים אלו נחשבים לחוקיים. למרות זאת, פעילים רבים למען זכויות בעלי חיים טוענים שמדובר בלא יותר מניסיון להשגת יחסי ציבור חיוביים, כיוון שהתאגיד עצמו ממשיך בניסויים אלו. כיוון שכך, כמה מן החברות השייכות לתאגיד מוחרמות בקרב ציבור אוהבי בעלי חיים. בתוך ים הנתונים על תאגיד הענק וחברות הבת בבעלותו, נראה שאבד המידע לפיו גם מותג התה ליפטון, המוכר והנמכר ביותר בעולם, היה אחראי לניסויי בעלי חיים.

תה ירוק של ליפטון. AP Photo/Mark Lennihan, AP
לא עוד בדיקת השפעת תה על עכברים, ארנבים וחזירים "חולים". תה ליפטון/AP, AP Photo/Mark Lennihan

על פי המידע באתר PETA, הניסויים שביצעה חברת ליפטון דומים מאוד לניסויים הנערכים בחברות תרופות. למשל, ארנבים הואבסו במזון עתיר שומן שגרם להם לחסימת עורקים ואחר כך הושקו בתה ליפטון על מנת לבדוק האם הוא עוזר לשחרור החסימה. חזירים הודבקו בחיידקי קולי, על מנת לבדוק האם התה עוזר למניעת שלשול. כמו כן, נערכו עוד ניסויים רבים, ברובם העיקרון דומה לאלה שהוזכרו לעיל, למרות שהחוק אינו מחייב ניסויים בבעלי חיים במוצרי מזון על מנת להצהיר על בריאותו של המוצר, ולמעשה תקנות ברחבי העולם הצהירו כי המידע מניסויים בבעלי חיים כלל אינו רלוונטי במקרים אלה.

אם כן, יש לשמוח על מניעת הסבל מבעלי חיים במעבדות חברת ליפטון, אך במקביל גם לא לשכוח שניסויים בבעלי חיים נעשים גם בתחומים שמרבית הציבור כלל מודע שבכלל יכולים להתקיים בהם ניסויים בבעלי חיים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מזיגת תה אל ספל. ShutterStock
טוב לכליות בלי מוסר כליות/ShutterStock

על פי PETA, הצרכן המוסרי יוכל ליהנות כעת ממגוון המוצרים של יצרנית התה הפופולרי בעולם. לדעת כותב שורות אלה, תמיכה בתאגיד שממשיך לבצע במסגרת פיתוח ומחקר מוצרים אחרים ניסויים בבעלי חיים, חלקם במוצרים שלא ניתן אפילו להעלות על הדעת, אינה פעולה שאחד הארגונים הגדולים בעולם למען בעלי חיים צריך לעודד בהתלהבות כה רבה.

מצד שני, המקרה הזה הוא דוגמה המוכיחה את הכוח שיש לכולנו כצרכנים. אנשים רבים נוטים לחשוב כי הימנעות מרכישת מוצרים פוגעניים לא תשפיע על המערכת, אך ההפך הוא הנכון: זהו הדבר היחיד שבאמת משפיע. הניסויים בחברת ליפטון הופסקו רק מכיוון ש-40 אלף איש, כל אחד מהם כצרכן יחיד, נמנעו מרכישת המוצרים ודאגו ליידע את החברה מדוע. בחברה שלנו ישנם מוצרי צריכה רבים שייצורם כרוך בהתעללות קשה בבעלי חיים – אך אנחנו לא חייבים לצרוך אותם, ואם באמת לא נצרוך אותם, זה יעזור לבעלי החיים הרבה יותר ממה שמקובל לחשוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully