וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהגת מפלגת השלטון במצרים התפטרה

ניר יהב ונדב נויהוז, שליח וואלה! לקהיר

5.2.2011 / 20:05

אנשי צמרת מפלגת השלטון של נשיא מצרים ובראשם בנו, גאמל, הודיעו על התפטרותם. מוקדם יותר דיווחה רשת אל ערבייה כי גם מובארק עצמו התפטר מתפקידו כיו"ר המפלגה, אך חזרה בה מהדיווח

בעוד המהומות במצרים נמשכות, הודיעה הערב (שבת) צמרת מפלגת השלטון של הנשיא חוסני מובארק על התפטרותה. כך דווח ברשת הטלוויזיה המצרית, "אל ערביה". חברים בכירים במפלגתו של מובארק, בהם גם בנו, גמאל, ומזכ"ל המפלגה ספוואת א-שריף על הודיעו על עזיבתם את התפקיד. חבר המפלגה חוסאם בדראווי, מונה במקומו של א-שריף כמזכ"ל. בדראווי אף יחליף את גמאל מובארק בתפקידיו במנגנון המפלגה. מוקדם יותר דווח ברשת הטלוויזיה כי גם מובארק עצמו הודיע על פרישתו מראשות המפלגה, אולם הרשת חזרה בה מדיווח זה.

מוקדם יותר אמר ראש ממשלת מצרים, אחמד שפיק, כי ההפגנות שנערכו אתמול נגד משטר הנשיא מובארק "לא השיגו את יעדיהן". בנוסף הדגיש שפיק כי המגעים שמנהלת ממשלתו עם ארגוני האופוזיציה "מתקדמים בכל שעה ושעה".

במקביל, מנסה הצמרת המצרית להדוף את הלחץ הבינלאומי עליה. שר החוץ המצרי אחמד אבו אל-רייט התייחס לדבריו של מנהיגה ההעליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, ואמר כי הוא "חצה את כל הקווים האדומים" כשהתערב בענייניה הפנימיים של מצרים. כזכור, חמינאי אמר שההפגנות במצרים הן סימן להתעוררות האיסלם ועורר עליו את זעמה של מצרים. "תקוותיו של חמינאי לכונן מזרח תיכון איסלמי בהובלת אירן חושפות מה המדינה הזו באמת רוצה לעשות באזור. יש לגנות את דברי חמינאי", אמר אבו אל-רייט.

בקבוקי תבערה ברחובות

השינויים הפוליטיים בצמרת מגיעים דווקא כשהמשטר מנסה לשדר סימני יציבות וחזרה לשגרה. היום הודיע משרד המשפטים המצרי כי מאחר והתחושה ברחובות מעידה על היחלשות המהומות, תחודש מחר פעילות בתי המשפט במדינה. במקביל, הודיעה סוכנות הידיעות הרשמית במצרים כי הבנקים ייפתחו מחר, לראשונה מזה שבוע.

כשעה לאחר מכן, שבו הדיווחים על חידוש המהומות ברחובות. כך למשל, דיווחה רשת אל-ג'זירה כי "חבורת בריונים, מתומכיו של נשיא מצרים חוסני מובארק, יפו את המפגינים במרכז העיר זקאזיק והשליכו לעברם בקבוקי תבערה".

בעולם מודאגים מהימשכות המהומות, ונציגי הקוורטט המדיני שנפגשו במינכן הודיעו כי בכוונתם להתמקד בהשפעות המהומות במצרים על תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. בטיוטת ההצהרה שממתינה עדיין לאישור חברי הקוורטט: האו"ם, האיחוד האירופי, רוסיה וארצות הברית, ציינו הנציגים כי לעיכובים נוספים בחידוש השיחות "יהיו השפעות מזיקות על הסיכוי לשלום ולביטחון האזורי". שליחי הקוורטט הודיעו כי ינסו להיפגש עם גורמים בישראל וברשות הפלסטינית ויפצירו בהם להתגבר על המכשולים שמעכבים את חידוש המו"מ.

פיצוצים בסמוך לעזה

כמו כן, דיווחו עדי ראייה על פיצוץ שאירע בכנסייה ברפיח המצרית, סמוך לגבול רצועת עזה-מצרים. על פי הדיווח, באזור נצפו מספר חמושים אך מעורבותם בפיצוץ לא ברורה. עשן מיתמר מעל כנסיית מארי גרגרס, שהייתה ריקה מאנשים בזמן הפיצוץ. מקורות דיווחו עוד כי מקור הפיצוץ הוא בפצצה שהוטמנה במקום, אולם מאחר והמבנה היה ריק, איש לא נפגע. עוד דווח כי התוקפים ברחו מהמקום.

בשעות הבוקר, אירע פיצוץ בצינור הגז המצרי לירדן באל-עריש שבצפון סיני, סמוך לרצועת עזה. גורמי ביטחון מצרים צוטטו בכלי תקשורת ערבים באמרם כי הפיצוץ בצינור בוצע על ידי "גורמים חיצוניים", דהיינו לא על ידי אזרחים מצרים. כוחות הביטחון סיפרו שזרימת הגז הופסקה באופן זמני וכי לאחר זמן קצר השתלטו הכבאים על האש.

עדכון ראשון - 18:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully