וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח וואלה! לקהיר: לקראת הפגנת "יום גירוש מובארק"

נדב נויהוז, שליח וואלה! לקהיר

4.2.2011 / 11:20

במצרים נערכים לעוד יום של עימותים והפגנות, לאחר סיום תפילות יום השישי. במקביל מתפרסמות ידיעות על מגעים בין ארה"ב למצרים בנוגע להקמת ממשלה זמנית בראשות סלימאן

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: רן צימט)

לקראת הפגנות "יום גירוש מובארק" המתוכננות היום (שישי) במצרים, זורמים בשעות האחרונות אלפי בני אדם לכיכר תחריר שבקהיר. ראשי האופוזיציה ומארגני ההפגנה מקווים שכמיליון איש יגיעו לכיכר לאחר סיום תפילות יום השישי. במקום נרשמת נוכחות כבדה מאוד של חיילים שפרשו גדרות תיל ובריקדות מסביב לכיכר. הצבא הציב עמדות בידוק לנכנסים לכיכר. הבריקדות הוצבו מסביב לכיכר על מנת למנוע אפשרות של כניסה הימלטות בריצה מהמקום. באופן אבסורדי, מתאפשר לנושאי מקלות להיכנס לכיכר, אך נמנעת הכנסת טלפונים ניידים.

מהומות במצרים, ההפגנות האלימות בכיכר תחריר ממשיכות, פברואר 2011. נדב נויהוז
מארגני ההפגנות מקווים להגעתם של מיליון איש אחרי תפילות יום השישי/נדב נויהוז

בניגוד להפגנות קודמות, הפעם לא נצפית נוכחות של נשים וילדים בקרב המפגינים. כשאחד החיילים המוצבים בכיכר נשאל מדוע נשים לא הגיעו היום, הוא השיב: "זה לא מקום שנשים צריכות להגיע אליו היום". כעת ישנה בכיר המתנה ליציאה ההמונית של המוני המתפללים מהמסגדים ולדברים שיגידו המואזינים. בינתיים ישנן מספר תגרות קלות ונראה כי במקרה של פתיחה של מהומה רצינית, יתקשו ההמונים להימלט מתוך אזור הכיכר. בתוך כך, שר ההגנה של מצרים מוחמד חוסיין טנטאווי, סייר הבוקר בכיכר יחד עם בכירים בצבא המצרי.

אמש הסלימו העימותים בין תומכי הנשיא חוסני מובארק לבין המפגינים נגדו. בין היתר, תומכי הנשיא זרקו בקבוקי תבערה על המפגינים ולרגעים היה נדמה שהצבא מאבד שליטה על המצב ומתקשה להדוף את הנצים. רק לאחר שעות ארוכות של קרבות רחוב הושגה רגיעה.

מהומות במצרים, ההפגנות האלימות בכיכר תחריר ממשיכות, פברואר 2011. נדב נויהוז
"זה לא מקום שנשים צריכות להגיע אליו היום"/נדב נויהוז

גם בארצות הברית הביעו הלילה חשש שהמהומות היום יהיו הקשות ביותר מאז שהתחילו ההפגנות נגד מובארק בערי מצרים. ואכן, כמה שעות לאחר שהצהיר בראיון כי היא חושש שאם יפנה כעת את השלטון ישרור כאוס במדינתו, נאלץ נשיא מצרים חוסני מובארק להתמודד עם לחץ אמריקאי כבד. בכירים בממשל בוושינגטון ודיפלומטים ערבים אמרו הלילה ל"ניו יורק טיימס", כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה בוחן אפשרות, יחד עם בכירים במצרים, לפיה מובארק יוחלף באופן מידי. לפי הדיווח, האמריקאים סבורים שסגנו של מובארק, עומר סלימאן, יישב לאלתר על כיסא הנשיא עד לבחירות.

לפי התוכנית של אובמה, לממשלה החדשה במצרים יוזמנו גם חברי אופוזיציה ובתוכם אנשי תנועת "האחים המוסלמים". הבית הלבן מסר בתגובה לדיווחים הלילה כי הממשל שוקל "מגוון רחב של אפשרויות" ביחד עם גורמים מצריים, על מנת להביא לשינוי שקט של השלטון בקהיר. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן מסר כי "כל ההחלטות חייבות להתקבל על ידי העם המצרי".

כיכר א-תחריר. GettyImages
כיכר א-תחריר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully