וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה זה לא מצרים: "יום הזעם" יהפוך ל"יום התסכול"?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

4.2.2011 / 6:05

אפקט טוניסיה ממשיך: גם בסוריה מתכננים אלפים לצאת להפגין נגד משטרו הרודני של אסד. בקרב המארגנים ישנו חשש שעקב האדישות בקרב אזרחי המדינה, המחאות לא ישיגו את יעדיהן

על רקע הפגנות המחאה שפרצו בשבועות האחרונים בטוניסיה ומצרים, מתכננים היום (שישי) ומחר אלפי אזרחים סורים לצאת לרחובות ולהפגין נגד משטרו של הנשיא, בשאר אסד. אלפי אזרחים סורים, הנתמכים על ידי גורמי אופוזיציה במדינה, השתמשו בימים האחרונים ברשתות פייסבוק וטוויטר כדי לקרוא לציבור להשתתף ב"יום זעם" נגד משטרו של אסד. אם התכנונים יצאו לפועל, ההפגנות צפויות להתחיל היום ויימשכו מחר.

הרקע לקיום ההפגנה הוא המצב הכלכלי הגרוע במדינה, היעדר זכויות פרט והמיאוס משלטונו הדיקטטורי של בשאר אסד. אחד ממארגני ההפגנה הסביר בלשון חדה ממה סובלים, לטענתו, אזרחי סוריה: "המשטר הסורי שדד את ההון ורושש את המדינה. זה משטר ברברי, מדכא, דיקטטורי ומתועב יותר משלטונם של בן עלי בטוניסיה ושל מובארק במצרים".

אלא שבניגוד לאזרחי מצרים וטוניסיה, נראה שבסוריה המצב יהיה שונה. הפיקוח ההדוק על האינטרנט ועל אתר הפייסבוק, בד בבד עם אדישות יחסית של אזרחי המדינה כלפי המצב הפוליטי במדינה וחשש כבד מפני השלטונות, אינם מצליחים עד כה לסחוף מאות אלפים למחאה. אפשר להעריך שההפגנות שאמורות להתקיים בסוף השבוע לא ישיגו את יעדיהן ויסתיימו במפח-נפש.

מבחן לאזרחי סוריה

""אני חושב ש'יום הזעם' יהפוך להיות 'יום התסכול'", אמר עיתונאי סורי לאתר אל-ג'זירה. נדמה שהעיתונאי הסורי צודק: יותר משהפגנות המחאה הצפויות הן מבחן לשלטונו של אסד, הן בעיקר מבחן לאזרחי סוריה. אין לציבור הסורי תיאבון להחליף את השלטון כפי שהיה במצרים ובטוניסיה במשך זמן רב. מפתיע לגלות גם שבניגוד למה שאולי ניתן לחשוב, הנשיא אסד איננו שנוא כמו מובארק בארצו. שיעור העוני בסוריה אינו גבוה כמו במצרים. גם האבטלה אינה בשחקים. המצב, יחסית למצרים ולמדינות ערביות נוספות, סביר.

מארגני ההפגנות מחוץ לסוריה מודעים היטב לטענות נגדם, אך מבהירים כי יעשו הכל כדי לשנות את התמונה. "אנו עובדים 24 שעות ביממה, אנחנו לא ישנים", אמר ל'אל-ג'זירה' אזרח סורי המתגורר בשוודיה. "אנחנו מעודדים את האזרחים בסוריה לא לחשוש. הם מפחדים משירותי המודיעין. אנחנו מעודדים אותם לקיים הפגנות שקטות ללא אלימות, אפילו בלי להשמיץ את אסד". כנראה שמשוודיה קל מאד לדרוש מאזרחי סוריה לצאת לרחובות ולסכן את עצמם ואת בני משפחותיהם.

מארגני המחאה מנסים בכל הכוח, כפי שציינו, להניע את הסורים לצאת ולמחות נגד אסד, אך כפי שהדברים נראים כעת רוב המחאה תתבצע מחוץ לתחומי סוריה, דהיינו באירופה ובצפון אמריקה: "המחאה תתחיל ביום שישי בכל הערים במדינה לאחר תפילת הצהריים", נכתב בעמוד הפייסבוק של מארגני המחאה. "נלך לכיכרות המרכזיות ונפגין. הפגנות דומות ייערכו גם מול השגרירויות הסוריות בקנדה, ארה"ב, לונדון, שוודיה ודנמרק. הפיצו לכל העולם!".

"סוריה קשובה לציבור"

בראיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" אמר השבוע הנשיא אסד כי בסוריה לא תתבצע הפיכה כמו בטוניסיה ובמצרים, משום ש"סוריה קשובה לציבור", ומאחר והיא נמצאת בעימות עם ישראל, דבר שמאפשר לה להיערך טוב יותר לקידום רפורמות. אבל אסד לא טיפש. הוא ראה את ההלם שחטפו מובארק, בן עלי ושאר העולם למראה מאות אלפי המפגינים ברחובות מצרים וטוניסיה והבין שקשה לצפות דברים מראש.

על כן, הורה הנשיא אסד על קידום רפורמות משמעותיות. רק לפני שבועיים, למשל, הוא הורה על הגדלת הסובסידיה על דלק לחימום בשיעור של יותר מ-70 אחוז, ובתקופה הקרובה הוא מתכוון להמשיך במגמת ה"חנופה לציבור" באמצעות הוזלת מחירים וצעדים נוספים. מבחינתו, עדיף להקדים תרופה למכה מאשר להיות מופתע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully