וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על טל ועל מטר

יובל אברמוביץ'

4.2.2011 / 8:53

טל פרידמן לא עושה קמפיינים בדרך כלל, אבל לקמפיין הירוק של המשרד לאיכות הסביבה הוא נענה בהתלהבות. בכל זאת מדובר באדם שמודד את כמות הגשמים היומית, נוסע באוטו היברידי ואוכל ביצים רק של התרנגולות שלו

טל פרידמן מודאג מהיעדר הגשמים בישראל. הוא כל כך מודאג שהוא מקבל על עצמו חלק מהאחריות לאסון. "אני לפעמים חושב שאני צריך לבקש סליחה על כך שבגללי לא יורדים גשמים", הוא פוצח בנאום תזזיתי, רגע אחרי שהוא מחנה את האופניים שהביאו אותו לפגישה שלנו בלב תל אביב.

"כשהייתי בכיתה ז', תמיד אחרי בית הספר הייתי מתפלל לאלוהים שלא יירד גשם אחרי 16:00 כדי שנוכל לשחק כדורגל", הוא מסביר. "כנראה ביקשתי יותר מדי פעמים כי מאז כמות הגשמים רק הולכת ופוחתת". אני מצחקק, אבל פרידמן, למרבה הפלא, רציני לגמרי. "כבר שבע שנים שאני בודק משקעים בחצר הבית שלי בטבעון והמצב ממש לא טוב. אלה שבע שנים רעות", הוא מצהיר.

פרידמן, אתה מדגמן לי דני רופ במסגרת היותך הפרזנטור החדש של המשרד לאיכות הסביבה?
"לא, לא. אני רציני לחלוטין! הכל התחיל בתקופה שבה הגשתי את 'ציפורי לילה' בגל"צ והייתי מדווח אחרי החדשות על מצב המשקעים. יום אחד ביקשתי מהמפיקים שידאגו לי למתקן למדידת משקעים כדי שאוכל לעדכן במדויק, ומאז אני עושה את זה במשך שבע שנים. אני אפילו עובד מול השירות המטאורולוגי ומדווח להם על כמות המשקעים שיורדת מדי יום בטבעון. כשאני לא מתקשר כמה ימים אני מקבל מהם שיחה נוזפת, ובתקופה שאני בצילומים, הבן הגדול שלי הוא אחראי התחנה ומודד את המשקעים במקומי".

אתה רציני?
"לגמרי. התחלתי להתעניין בנושא של איכות הסביבה כשיצא הסרט 'אמת מטרידה' של אל גור. הסרט הזה פתח לי את העיניים. שמת לב, למשל, שאין יותר צבים? אני לא מדבר איתך על אלפקות נדירות או דובים. הצבים נכחדים! אנחנו הורסים לעצמנו את העולם.

"הגשם בורח מאיתנו, אנחנו הופכים למדינה מדברית בזמן שבצד השני של העולם מדינות קופאות בקרח, וזה כל כך מטריד אותי, שחלק מהשירים שאני כותב לאחרונה עוסקים בזה. אני שומע את הילד שלי בן ה?4 אומר לי משפט כמו 'אין גשם' וזה מהדהד בי. מתרחשים לנו דברים מתחת לאף ואנחנו כאילו לא לוקחים אחריות על מה שקורה".

אם המילים האקולוגיות של פרידמן נשמעות לכם כמו גיבוב יחסי ציבור סתמי לקמפיין הירוק שעלה לפני כשבוע על מסכי הטלוויזיה ביוזמת המשרד לאיכות הסביבה, דעו לכם שפרידמן רציני לגמרי בעניין. הוא ככל הנראה הטאלנט הכי ירוק שקיים כיום בישראל. לחיזוק דבריו הוא גם פורש את כל הצעדים הירוקים שנקט בשנים האחרונות, שכוללים רכישת רכב היברידי, גידול ביתי של עשר תרנגולות שמניבות לו ביצים טריות, וכן גידול חמישה חתולים וכלב שניזונים משאריות המזון המשפחתי ("במקום להשליך שאריות מזון לאשפה, החיות ניזונות מהצ'יפס והסלט שלנו").
את מי המקלחת והדחת הכלים הוא ממחזר ומשקה עימם את הגינה, והוא מתעניין בהפיכת ביתו לבית המוזן בחשמל המיוצר באנרגיה סולארית.

כשהשר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, חיפש פרזנטור שיוביל את קמפיין איכות הסביבה לעידוד מיחזור וחיסכון בחשמל, השם של פרידמן עלה באופן כמעט אוטומטי. "יום אחד, במהלך הצילומים של 'מעצר בית', קיבלתי טלפון מהשר שביקש להיפגש איתי בדחיפות, וכבר באותו הערב נפגשנו לסוג של ראיון בבית קפה", מספר פרידמן. "אחת השאלות שהשר שאל אותי היתה אם אני מתחבר לנושא הירוק. כנראה התשובות שלי ריצו אותו כי זה היה ברור לנו שאנחנו הולכים על זה יחד. אני אמנם עסוק עד מעל הראש ולרוב פוסל הצעות לקמפיינים, אבל פה זה היה נשמע לי קמפיין מעניין ובעיקר חשוב".

זה קמפיין בהתנדבות?
"לא, אבל עשיתי מחיר מוזל למדינה. זה באמת משהו שאני מתחבר אליו בכל צורה אפשרית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרידמן עם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, בהשקת הקמפיין בכיכובו בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא תמיד נהנה

חוץ מהשתלטות על הפסקת הפרסומות הנוכחית שלנו, פרידמן משתתף כבר עונה שמינית ברציפות ב"ארץ נהדרת", תוכנית הדגל של קשת. בזמן שהמבקרים קובעים שהעונה הנוכחית לא מצחיקה, חדה או בועטת, פרידמן מצליח כהרגלו לגנוב את ההצגה עם דמותה של רחל ("רוחללללללללל"), המתנחלת שמטורפת על הנגנית שלה.

"האמת היא שרחל היא דמות שנולדה בשנות ה?80 במופע 'עלילות משה בעיר הגדולה'. למשה פרסטר ולי היתה באותה תקופה מנהלת חשבונות שקראו לה רחל והיא היתה רווקה מבוגרת שהיה בה ריכוז של כל העליבות והבדידות האפשריות. איכשהו שירבבנו את השם שלה למופע אבל זה לא התפתח, ופתאום, כשהתחלנו לעבוד על העונה הנוכחית של 'ארץ', נזכרתי בה ושלפתי אותה".

בפעם הראשונה שראיתי אותה זה הרגיש כאילו היא נולדה כמענה לחרם האמנים על אריאל.
"נכון מאוד, אתה בהחלט צודק. מין הפוך על הפוך שכזה. אני, אגב, חייב לומר משהו בעניין החרם. אני ממש לא מבין את העניין הזה. לא מבין אמנים שמחרימים קהלים. למה זה טוב להחרים צופים? מה זה מקדם? כלום. זה פשוט פוגע ומעליב. אני יכול לספר שכשהפיקסיז, שאני מאוד אוהב, ביטלו את ההופעה שלהם בארץ ממניעים פוליטיים - זה היה כאילו תקעו לי כידון בבטן. מאז אני לא מסוגל לשמוע אותם יותר. התאכזבתי. בעיניי מוסיקה ואמנות הן דבר מקרב ומחבק, ואני אישית מוכן להופיע בכל מקום שרק יבקשו אותי. מצידי להופיע גם מול חיזבאללה או מול חמאס".

ולמרות העמדה האישית שלך נגד החרם על אריאל, הדמות של רחל הצליחה להרגיז לא מעט מהקהל הדתי שמרגיש נלעג.
"ככה זה כשעושים סאטירה. רוצים להגיד דברים ולפעמים הדברים לא נעימים לאוזן של כולם".

המבקרים טוענים שוב ושוב ש"ארץ נהדרת" איבדה את השיניים שלה, שמדובר במופע חיקויים מוצלח נטול פאנצ'ים סאטיריים. מה דעתך?
"תשמע, את עניין המצחיקים?לא מצחיקים, סאטירה?לא סאטירה אנחנו סופגים בערך מהעונה השלישית, וזה בסדר גמור. כל עוד מדברים עלינו וכל עוד אנחנו על המסך - זה סימן טוב. ביום שלא נהיה רלוונטיים יותר וזה לא יעבוד אני מאמין שאנחנו נרגיש את זה ונלך הביתה, אבל בינתיים זה עובד לנו ולקהל, גם אם לא תמיד כל פאנץ' פוגע.

"זה גם בסדר אם בדיחה לא עובדת. אני אישית כבר לא נבהל מזה. להפך. זה אפילו מדליק אותי. אני כבר לא נלחץ אם דמות לא עובדת לי. אני אוהב לטעום גם את התחושה הזאת. זה עוזר לי בחיפוש אחרי דברים יותר מוצלחים".

האמנת שתגיעו לעונה שמינית כשיצאתם לדרך?
"זה יישמע כמו קלישאה אבל ממש לא. בכל פעם שמסתיימת עונה ומודיעים לנו שיש עוד עונה אני קצת לא מאמין. אני לא לוקח את זה כמובן מאליו במציאות שבה תוכניות מסיימות את דרכן מהר. בעיקרון יש לי תשוקה אמיתית למה שאני עושה בתוכנית, והשנה, למשל, אני נהנה מכל רגע.

"זה מאוד תלוי גם בדמויות שאני בוחר לעשות. לא תמיד אני נהנה או מצטיין. זה קצת כמו בכדורגל. יש עונות שהייתי פחות טוב ותרמתי פחות לקבוצה. זה מאוד תלוי בטיימינג של הדמות. למשל, לפני שנה עשינו את אייל שני ולא דיברו מילה על החיקוי. הוא יצא בעיתוי לא נכון. תאר לך מה היה קורה אם היינו שולפים אותו בתקופת 'מאסטר שף'. כשיש לי דמויות לא מוצלחות ואני לא עושה את העבודה - אני פחות נהנה. היו עונות כאלה. אני יודע שאני כל הזמן מחפש. אני נהנה מהחיפוש לא פחות מהביצוע".

יש דברים שהיו בתוכנית ואתה מתגעגע אליהם?
"אני מתגעגע לאורנה בנאי שהיא חברה מאוד מאוד קרובה שלי וקשה לי בלעדיה. היא הוסיפה את הסאונד המאוד מיוחד שלה לנבחרת. ההד שלה חסר. כשהיא היתה מופיעה עם דמות היא היתה מאוד ברורה כי יש לה עוצמות שהיא נולדה איתן ושהיא מביאה איתה לדמויות".

היית שותף להחלטה שלה לעזוב?
"אני חייב להודות שלא. אני מכבד את ההחלטה שלה ואני יודע שהיא מרוצה ברשת, ואם היא מבסוטה - אז גם אני מבסוט. בשורה התחתונה, כישרון לא בורח מאף אחד, והיא עשתה את השיקולים המקצועיים שלה במסגרת החיפוש שלה. זה לגיטימי לחפש. גם אני אוהב לחפש אתגרים".

דואג ליום שאחרי

במסגרת החיפוש אחרי דברים נוספים ומאתגרים, וגם תוך מחשבה על היום שאחרי "ארץ נהדרת", פרידמן משקיע בשנים האחרונות לא מעט מהאנרגיה שלו בהרכב הרוק שלו, פרידמן והקריות (שאיתו הוא מופיע כבר חמש שנים), ובפיתוח תכנים נוספים כמו הסידרה "מעצר בית" שלו ושל קיציס ששודרה לאחרונה וזכתה לתגובות צוננות מצד המבקרים והקהל.

"אני מרגיש שלא הצלחנו להעביר לקהל את מה שרצינו להעביר", מודה פרידמן. "אני מודה בכך. מבחינתי זה היה פרויקט מדהים שעבדנו עליו במשך שלוש שנים, אבל במבחן התוצאה כנראה ירינו מעל הראש של האנשים ולא הצלחנו לגעת בהם. פשוט לא הצלחנו להעביר את שרצינו.

"אני מתנחם בזה שגם כשעשינו את 'עלילות משה בעיר הגדולה' וגם כשקיציס ואני עלינו עם 'חלומות בהקיציס', התגובות הראשוניות היו 'מה זה הדבר הנורא הזה?', ורק בשלב מאוחר יותר התחילו להעריך את זה. היום אני כבר יודע שתגובה כזאת אומרת שיש פה משהו. במקרה של 'מעצר בית', איכשהו הדברים נפלו בין הכיסאות".

הצלחה פושרת היא דבר שמערער אותך או שאתה כבר מספיק גדול וחזק שאתה אומר לעצמך "לא נורא, הלאה".
"ברור שאחרי שאתה מקיז דם על פרויקט במשך שלוש שנים ואז לא כל כך מדברים עליו, זה עושה לך משהו וזאת בטח לא הרגשה טובה. מצד שני אני לא מהאנשים שנשכבים על המיטה ובוכים אלא ממשיך הלאה. ולראיה אנחנו עובדים כרגע על סוג של עונה שנייה ל'מעצר בית'. עוד לא לגמרי ברור אם זה יהיה המשך ישיר או משהו קצת שונה, אבל אנחנו עובדים.

"אומרים שעונה שנייה היא תמיד יותר טובה. נראה. אני תמיד דואג ליום שאחרי, זה גם בהמשך לשאלתך על עד מתי 'ארץ נהדרת'. אני אף פעם לא מרוצה ולא אומר לעצמי 'אתה מצוין'. אני כל הזמן מנסה לחשוב כמה צעדים קדימה. רגע, אולי נגיד כמה מילים על הלהקה שלי? היא הדבר היחיד שאני עושה ושסובל מהיעדר יחסי ציבור. אני לא יודע אפילו למה לא כותבים עלינו יותר".

אולי כי אתה לא באמת נתפס כזמר וזה נתפס כסוג של בדיחה?
"אני לא מתעמק באיך זה נתפס, אני רק יכול לומר לך שעובדתית התחלתי לנגן הרבה לפני שהתחלתי לשחק. כבר בכיתה י' היתה לי להקה, ואילו קומיקאי התחלתי להיות רק בסוף שנות ה?90. יכול להיות שכקומיקאי אני יותר ייחודי מאשר כמוסיקאי. אני מנסה לצמוח גם בזה ואני מרבה להופיע. ב?18 בפברואר, לדוגמה, יש לנו מופע באוזןבר בתל אביב.

"אני יכול להגיד לך שבחודשים האחרונים המופע שלנו הפך למסורת שמושכת עוד ועוד קהל שאוהב רוק. גם מאוד התפתחנו כהרכב. מה שהתחיל כלהקת קאברים של לד זפלין ומטאליקה צמח להיות הרכב שכותב חומרים מקוריים. אגב, חלק גדול מהחומרים האלה עוסק באיכות הסביבה ובמה שעובר עלינו כחברה. מאור כהן עוזר לי מאוד. מבחינתי ההצטרפות שלו ל'ארץ' היא ברכה. אנחנו יושבים מאחורי הקלעים וחופרים אחד לשני מהבוקר עד הלילה על גיטרות ואקורדים".

אחרי חמש שנות פעילות, יש מחשבות על הקלטת אלבום?
"בהחלט. אנחנו צריכים למצוא מישהו שישקיע בנו את הזמן והכסף".

עם המעמד הטלוויזיוני שלך אתה לא יכול להשקיע בדיסק של עצמך?
"יש לי שלושה ילדים להאכיל ועוד עדר של חיות".

זה נשמע כמעט טרגי.
"זה לא העניין של לשים את הכסף, זה העניין של למצוא מישהו שיאמין בלהקה ויחשוב שהיא יכולה להיות רווחית. בינתיים הדרך לא אצה לי ואני בטוח שזה עוד יקרה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

שהציבור יתעורר

פרידמן, שהחל את דרכו המקצועית במופע הבימתי "עלילות משה בעיר הגדולה" עם משה פרסטר, פרץ לתודעה כשעלה בתוכנית הלילית "חלומות בהקיציס" לצד איל קיציס. הזיווג בין השניים יצר דינמיקה כובשת שהולידה את התוכנית "החטא ועונשו", והנחיתה את השניים ב"ארץ נהדרת" במהלך 2003. השאר, כמובן, היסטוריה.

פרידמן חגג לאחרונה יום הולדת 47 ("אי אפשר לעצור את הזמן, אה?"), הוא נשוי כבר 22 שנה לאיריס ויחד הם מגדלים שלושה ילדים (בני 17, 12 ו?4). את השבוע שלו הוא מחלק בין תל אביב לטבעון, שם מתגוררת המשפחה.

המעורבות ב"ארץ נהדרת", כך הוא מצהיר, גורמת לו להתבונן על המתרחש במדינה ביתר תשומת לב. הוא מסתכל לצדדים ומודאג מלא מעט דברים. "משהו לא טוב עובר עלינו", הוא אומר, "עכשיו היתה השריפה בכרמל, קודם לכן היו הטילים שנפלו על חיפה, ואני תוהה, מה עשינו רע? יש לנו מורשת של גלעדים שמעידים על האסונות שלנו. זה מדכא אותי. אולי הגיע הזמן לשנות אסטרטגיה ברצינות במדיניות שלנו. כל הזמן חושבים שבמלחמה הבאה נסדר את העניינים, וזה לא באמת עובד. אתה יודע מה הכי מפריע לי?".

שתף אותי.
"חוסר הסובלנות. יש פה חוסר סובלנות בסיסי שנגמר באלימות וברציחות. אם מישהו חוסם לך את החניה אתה מפחד היום ללכת להעיר לו, שמא ירצחו אותך. הכל נהיה כל כך אלים. אפילו הטלוויזיה שלנו. אני משלטט בין הערוצים ובסופו של דבר נוחת על עוד משחק כדורגל. ולמה? כי הכל ריאליטי. הריאליטי השתלט לנו על החיים ואנחנו רואים שם מחזות של אלימות מילולית והתנהגות שאחר כך ילדים מחקים. זה כמו השריפה בכרמל. ראינו את זה נדלק ולא כיבינו את זה בזמן".

אתה מבקר, ולא בפעם הראשונה, את תרבות הריאליטי בזמן שבגוף שבו אתה עובד משדרים "כוכב נולד", "מאסטר שף" ו"האח הגדול". אני מניח שקודקודי קשת לא אוהבים את האמירות שלך.
"לא אוהבים את מה שאני אומר אבל זה אני ואלה הדעות שלי. אני גם מקווה שחלק מהאנשים חושבים כמוני ומבינים שיש צורך למנן את כמות השעות של הריאליטי. אני לא אומר למחוק את הז'אנר מעל פני האדמה, אבל כמה שעות אפשר לראות את זה? כמה אפשר לראות תחרויות גלדיאטורים של מי יותר חרא ותחמן? אני אמנם עובד בטלוויזיה אבל בזמן החופשי שלי אני רוצה ליהנות מהטלוויזיה כמו כולם. אני רוצה דרמות ורוצה תוכניות ראיונות של אחד על אחד. למה לא שומעים יותר מראיין מדבר עם סופר? לשמוע דעות של סופר, חוקר או מוסיקאי זה הרבה יותר מעניין מאיזה חנון או יפה".

אתה לא חושב שיש משהו קצת צבוע בביקורת שלך על גיבורי הריאליטי בזמן שהם אחוז גדול מאוד מהחיקויים שלכם ב"ארץ נהדרת"?
"כי אנחנו מתייחסים לשיח הציבורי. אבל תאמין לי שאפשר לייצר תוכנית גם בלי גיבורי הריאליטי ועם פחות סלבס. הבעיה היא שזה הפך להיות מרכז החדשות והחיים שלנו. כנראה להיפרד מהריאליטי זה עניין של מוכנות חברתית. זה כמו שקמפיין ירוק, כמו זה שעלה עכשיו, היה נתפס לפני כמה שנים כמשהו הזוי, אבל עכשיו הציבור כבר מבין את החשיבות וערוך לזה. אותו הדבר יהיה, אני מקווה, עם הריאליטי. יהיה איזה רגע שהציבור יתבגר ויבין שזאת לא באמת המציאות ושהגיע הזמן למשהו אחר".

השר גלעד ארדן, שגייס את טל פרידמן לקמפיין הירוק, אופטימי

"אחת המטרות שהצבתי לעצמי מיום כניסתי לתפקיד היתה להביא את נושא שמירת הסביבה, המיחזור והחיסכון לכל עם ישראל", אומר השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, מי שעומד מאחורי הקמפיין הירוק בכיכובו של טל פרידמן.

לדבריו, "הקהל הישראלי היה בשל לזה כבר מזמן ופשוט חיכה למנהיגות שתשים את זה בסדר עדיפות עליון".

אתם ממליצים בקמפיין למחזר את הפסולת אבל עדיין אין לנו ברחובות תשתיות לכך.
"כבר בימים אלו מתרחש תהליך שבמסגרתו 46 עיריות, ובהן רשויות גדולות כמו אשדוד, באר שבע ובת ים, יתחילו להציב שני פחים מחוץ לבתי התושבים: פח לאשפה רטובה ופח לאשפה יבשה. זה יאפשר מיחזור של חומרים בצורה יעילה בהרבה ויביא לחיסכון של מיליארד שקלים בשנה. בתוך שנתיים וחצי מהיום אני מאמין שהדבר יהיה קיים בכל רחבי ישראל".

מה עוד על הפרק?
"אני מנסה לעודד את הבנייה הירוקה, לבנות בניינים שמראש יש בהם תשתיות למיחזור פסולת ומי מרזבים, בנייה נכונה עם חומרים הולמים שחוסכים חשמל, שטחים ירוקים בלב השכונות ועוד. המשרד לאיכות הסביבה שכר לאחרונה יועצים בינלאומיים שאחראים לתקן הבנייה הירוקה באנגליה, ואני מאמין שהמדינה תיתן תמריצי מס לקבלנים שיבנו בהתאם".

  • עוד באותו נושא:
  • טל פרידמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully