וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי יאיר נוה: רגשות מעורבים במגזר הדתי

מוטי לוי

2.2.2011 / 17:25

במגזר הדתי קיבלו את מינויו של האלוף יאיר נוה לתפקיד הרמטכ"ל הזמני בהתלהבות מחד על היותו חובש כיפה, ובביקורת מנגד על חלקו בתוכנית ההתנתקות

ההודעה שנמסרה אמש (שלישי) על מינויו של האלוף יאיר נוה לתפקיד הרמטכ"ל באופן זמני, התקבלה ברגשות מעורבים במגזר הדתי לאומי. מצד אחד - רמטכ"ל ראשון חובש כיפה, כבוד למגזר, מנגד, נוה שימש כאלוף פיקוד המרכז בזמן תוכנית ההתנתקות והיה שותף לה, מה שהוביל בעבר להתנכלויות כלפיו.

האלוף (במיל') אלעזר שטרן, שהיה חברו של נוה לספסל הלימודים בישיבת נתיב מאיר, במחזור ממנו יצאו שלושה אלופי צה"ל, איננו מתלהב מהמינוי. "יאיר הוא בחור טוב" אמר שטרן לוואלה! חדשות, אולם, סייג את דבריו, "מי שצריך להיות רמטכ"ל עכשיו זה גבי אשכנזי. הוא רמטכ"ל וצריך להיות לעוד חודשיים נוספים, ולא לשגע את הצבא ואת המדינה בשביל זה". לשאלה מדוע לדעתו מינה ברק את נוה, השיב שטרן כי "הוא לא משתלט על הרגשות שלו".

פרופסור הלל וייס, דוברו של הגוף "בית הדין לענייני עם ומדינה", שבעבר הצמיד לנוה דין "מוסר" בעקבות שירותו בתקופת ההתנתקות, לא רואה גם היום בעין יפה את מינויו של נוה לרמטכ"ל. "יש לו דין מוסר, העניין לא נגמר",אמר. לדברי וייס, ברק העדיף את נוה על פני אשכנזי, משום שרצה להבטיח ציות העתידי במקרה של פינוי נוסף של מתיישבים, וזאת מתוך ידיעה שאשכנזי מתנגד למעורבות הצבא בפינוי אזרחים.

"אם הוא היה אדם עם כבוד עצמי ועם אופי, הוא היה צריך לסרב לתפקיד הזה, שבאופן טבעי וביטחוני היה חייב להיות של אשכנזי. בהסכמתו לעניין הזה הוא משרת אינטרס אנטי לאומי", הוסיף וייס ואמר כי על אף העובדה שנוה "איש מוכשר מאוד", יש להפריד בין כך לבין "נכותו הרוחנית", כהגדרתו.

"איפה אתם בבתי הקברות הצבאיים?"

"באופן כללי, כל מי שגירש יהודים בארץ ישראל לא יכול לפקד על צבא שצריך להילחם באויב, כיוון שאצלו האויב הוא העם היהודי, זו בעיה", אמר הרב ישראל אריאל, "זה לא משנה אם זה גלנט או יאיר נוה או כל קצין אחר שידו במעל, הראש שלו עובד לא נכון".

מנגד, ישנם רבנים שקיבלו את המינוי בסיפוק ובשביעות רצון. הרב שלמה אבינר, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "אנחנו שמחים שאנשים יראי שמים תופסים יותר ויותר מקום בצבא. פעם בן גוריון אמר לנו: 'איפה אתם בבתי הקברות הצבאיים?', זאת הייתה אמירה גורפת כי בוודאי היו הרבה יהודים יראי שמים במלחמת השחרור שמסרו את נפשם, יחד עם זאת היה בכל זאת מקום להערה שלו, וכעת, ככל שעובר הזמן, יש יותר ויותר יהודים יראי שמים שעושים קבע בצבא וממלאים תפקידים בכירים - ברוך השם".

לדעת הרבצ"ר לשעבר, הרב אביחי רונצקי, אין משמעות להיותו של נוה חובש כיפה. "אני חושב שזה לא רלוונטי. אני לא מרגיש שום גאווה או אכזבה. כקצין, יאיר נוה הוא מצויין ומוכר, מעולה מאוד ערכי כמובן".

גם הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה ומהבולטים ברבני הציונות הדתית, מברך על המינוי. "אני חושב שיש חשיבות חברתית משמעותית למדינת ישראל, שאדם שומר מצוות יכול להיות קצין בכיר מאוד", אמר שרלו, והוסיף כי "הדבר מלמד הרבה גם על אופייה של ההלכה, שמאפשרת קיומה של מדינת מודרנית מוצלחת, ועל אופייה של מדינת ישראל, שהציונות הדתית ממשיכה להיות שותפה בחלקים המשמעותיים ביותר של החברה, ולחיות בתוכה חיי תורה ועבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully