וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת מצרים: האחים המוסלמים בצד הדרך

עוזי ברעם

2.2.2011 / 7:12

כמו כולם, הוכיתי בהלם מהמאורעות במצרים. איני סבור ששירותי מודיעין כלשהם יכלו לחזות את תחילת המאורעות, בוודאי לא את התמשכותן. אבל איש גם לא האמין שהעם הכנוע בתקופת צ'אושסקו יקום על מנהיגו.

בעידן האינטרנט, הפייסבוק וחופש המידע, תש כוחן של התארגנויות "מפלגתיות" במובן הישן. מי שהפיל את חומות ברלין וקיעקע את מרכז בוקרשט היו אנשים בלתי מאורגנים אבל נחושים לניצול חלון ההזדמנויות שנקרה לפתחם.

מאז חלה התפתחות טכנולוגית אדירה. צעירי מצרים, דרך אימיילים, רשתות חברתיות באינטרנט ואמצעים טכנולוגיים נוספים, החלו לפעול עצמאית. לתנועתם הצטרפו המונים. הבעיה היא שבצד הדרך ממתינים הציידים המיומנים, אנשי "האחים המוסלמים".

בהסתכלות אחורה, לא הייתי צריך להישמע נדהם כל כך. ביקרתי במצרים פעמים לא מעטות, וזכורים לי במיוחד שני ביקורים. ב?1995, שעה ששימשתי כשר הפנים ושר התיירות, הגעתי לקהיר כאורח המשטר ואורחו של עומר סולימאן הכל יכול.

קהיר האירה פניה לקראתנו

קהיר האירה פניה לקראתנו, ובאותה עת נערך שם יריד תיירותי בינלאומי. האווירה נראתה שלווה ורגועה.

בשיחה שנקבעה לי עם יד ימינו של מובארק הוא סיפר על ההצלחות של מנהיגה של ארצו מול הבעיות שנקרו לפתחו. הוא לחץ עלי שוב ושוב לקדם את הסכמי אוסלו שאז היו בעיצומם, ודיבר על רפורמות כלכליות שהמשטר ישית על נתיניו.

לפתע עבר לבעיות של מצרים, ואמר כי "האחים המוסלמים חזקים יותר מדימוים הבינלאומי. אנו עמלים יום ולילה כדי לבלום אותם, וזה קשה כי המסגדים עומדים לרשותם". הוא פירט את דרכי פעולת השלטון מולם, ונראה נסער כאשר דיבר על דרכי המימון של האחים המוסלמים. "רוב המימון מגיע מסעודיה", אמר. "הם קונים את מעמדם בחוגים האיסלאמיים בתמיכתם בתנועה זו דווקא במצרים". הוא סיפר על הכחשות של בית המלוכה הסעודי. הכחשות שנסתרות על ידי המציאות.

שנים עברו והגעתי שוב למצרים, הפעם עם משלחת מכובדת של הנהגת מפלגת העבודה. ידענו את מצבה של ישראל בקהילה התרבותית של מצרים, אבל סירבנו להאמין שהשלטון הכל יכול, שהבטיח לנו פגישה עם עשרה סופרים ואמנים, יצליח להביא לפגישה שניים בלבד, שניים שגם הם אטמו אוזנם ורק התקיפו את מדיניות ישראל.

בנוגע למהומות האחרונות יש כנראה נקודה ארכימדית של אל חזור. העם המצרי הגיע אליה. בנקודה זו צדק קארל מרקס שאמר כי "המהפכה תבוא כשלא יהיה לאדם מה להפסיד זולת כבליו".

המהפכה במצרים היא מהפכה של צעירים במכנסי ג'ינס ובטי?שירטס. אבל יש לזכור כי בשעה שהם צועדים ברחובות קהיר ואלכסנדריה מסתתרים מאחורי גבם מנהיגי האחים המוסלמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully